Pagina 20 6. Organisatie, proces en middelen De kern van deze nota is dat de gemeente Boarnsterhim met betrekking tot integrale veiligheid er niet slecht voor staat. De gemeente Boarnsterhim moet dit veiligheidsniveau minimaal vasthou den en mogelijk nog meer verbeteren en doorgaan met wat er al opgezet is en werkt. Waar no dig dient verbetering en verfijning in de aanpak en uitvoering plaats te vinden. Niet gesloten on derdelen in de keten moeten gesloten worden. Regiefunctie van de gemeente Door die aanpak die de gemeente van oudsher heeft op het gebied van veiligheidszorg is de ge meente de aangewezen organisatie om de regiefunctie in veiligheidszorg te vervullen. Vanuit deze rol zal de gemeente de ketenpartners activeren, stimuleren en de voortgang bewaken, met be houd van de autonome positie van de betrokken partijen voor de inbedding van veiligheidszorg binnen de gemeente (regierol). Het is van groot belang de vele activiteiten die de gemeente en anderen op het gebied van veiligheid verrichtten op gestructureerde en gecoördineerde wijze aan te sturen. Burger belangrijke partij De burger wordt hierin een belangrijkere partij. Het is belangrijk de burger uit te dagen en te prik kelen om de creativiteit van de burger te gebruiken, zodat er een bijdrage wordt geleverd voor een oplossing voor een bepaald veiligheidsprobleem. Dit vraagt van de burger een actieve(re) houding. Daarnaast moeten niet betrokken veiligheidspartners worden uitgenodigd. In deze inte grale benadering is het wenselijk dat de veiligheidspartners elkaar wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit moet bijdragen aan een veiliger Boarnsterhim. Samenhang en samenwerking Door activiteiten van de diverse instellingen zoveel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten wordt effectiviteit en efficiency gemaximaliseerd. Samenhang en samenwerking moeten vooral met be trekking tot het leveren van kwaliteit (verder) verbeterd worden. Hierbij is het belangrijk dat het integraal veiligheidsbeleid zich richt op zaken die binnen de gemeente ook daadwerkelijk als een probleem beschouwd worden. Het ontwikkelen van een cijfermatige veiligheidsanalyse en het be trekken van veiligheidspartners bij de uitvoering zijn voorbeelden waaruit blijkt dat de gemeente streeft naar een probleemgerichte benadering. Op de veiligheidsgebieden die niet aangemerkt zijn als prioriteiten, wordt zeker gewerkt aan het behoud van de huidige situatie om te voorkomen dat onveilige situaties ontstaan. Werkwijze Naast een probleemgerichte aanpak is resultaat gericht werken een belangrijke factor. Om resul taatgericht te werken dient duidelijk te zijn tot wie het probleem behoord en of de gemeente daarin een partner is (probleemeigenaar). Als de gemeente niet direct een betrokken partner is, wordt nagegaan in hoeverre de gemeente de re gierol kan vervullen. Als de gemeente daarin een partner is, wordt er nagegaan welke interne afde lingen en externe veiligheidspartners daarbij be trokken moeten worden (betrokkenen). Daarna dient het probleem helder te zijn (analyseren). Doormiddel van het opstellen van een plan van aanpak worden doelen geformuleerd. Daarnaast wordt aangegeven welke acties door de veilig heidspartners worden uitgevoerd en zal de ge- t 'f Evalueren bijstellen Gemeent s" V. Uitvoering elijke regierol Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009-2012

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 88