Pagina 20
6. Organisatie, proces en middelen
De kern van deze nota is dat de gemeente Boarnsterhim met betrekking tot integrale veiligheid er
niet slecht voor staat. De gemeente Boarnsterhim moet dit veiligheidsniveau minimaal vasthou
den en mogelijk nog meer verbeteren en doorgaan met wat er al opgezet is en werkt. Waar no
dig dient verbetering en verfijning in de aanpak en uitvoering plaats te vinden. Niet gesloten on
derdelen in de keten moeten gesloten worden.
Regiefunctie van de gemeente
Door die aanpak die de gemeente van oudsher heeft op het gebied van veiligheidszorg is de ge
meente de aangewezen organisatie om de regiefunctie in veiligheidszorg te vervullen. Vanuit deze
rol zal de gemeente de ketenpartners activeren, stimuleren en de voortgang bewaken, met be
houd van de autonome positie van de betrokken partijen voor de inbedding van veiligheidszorg
binnen de gemeente (regierol). Het is van groot belang de vele activiteiten die de gemeente en
anderen op het gebied van veiligheid verrichtten op gestructureerde en gecoördineerde wijze aan
te sturen.
Burger belangrijke partij
De burger wordt hierin een belangrijkere partij. Het is belangrijk de burger uit te dagen en te prik
kelen om de creativiteit van de burger te gebruiken, zodat er een bijdrage wordt geleverd voor
een oplossing voor een bepaald veiligheidsprobleem. Dit vraagt van de burger een actieve(re)
houding. Daarnaast moeten niet betrokken veiligheidspartners worden uitgenodigd. In deze inte
grale benadering is het wenselijk dat de veiligheidspartners elkaar wijzen op hun maatschappelijke
verantwoordelijkheid. Dit moet bijdragen aan een veiliger Boarnsterhim.
Samenhang en samenwerking
Door activiteiten van de diverse instellingen zoveel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten wordt
effectiviteit en efficiency gemaximaliseerd. Samenhang en samenwerking moeten vooral met be
trekking tot het leveren van kwaliteit (verder) verbeterd worden. Hierbij is het belangrijk dat het
integraal veiligheidsbeleid zich richt op zaken die binnen de gemeente ook daadwerkelijk als een
probleem beschouwd worden. Het ontwikkelen van een cijfermatige veiligheidsanalyse en het be
trekken van veiligheidspartners bij de uitvoering zijn voorbeelden waaruit blijkt dat de gemeente
streeft naar een probleemgerichte benadering. Op de veiligheidsgebieden die niet aangemerkt zijn
als prioriteiten, wordt zeker gewerkt aan het behoud van de huidige situatie om te voorkomen dat
onveilige situaties ontstaan.
Werkwijze
Naast een probleemgerichte aanpak is resultaat
gericht werken een belangrijke factor. Om resul
taatgericht te werken dient duidelijk te zijn tot
wie het probleem behoord en of de gemeente
daarin een partner is (probleemeigenaar). Als de
gemeente niet direct een betrokken partner is,
wordt nagegaan in hoeverre de gemeente de re
gierol kan vervullen. Als de gemeente daarin een
partner is, wordt er nagegaan welke interne afde
lingen en externe veiligheidspartners daarbij be
trokken moeten worden (betrokkenen). Daarna
dient het probleem helder te zijn (analyseren).
Doormiddel van het opstellen van een plan van
aanpak worden doelen geformuleerd. Daarnaast
wordt aangegeven welke acties door de veilig
heidspartners worden uitgevoerd en zal de ge-
t
'f
Evalueren
bijstellen
Gemeent
s"
V. Uitvoering
elijke
regierol
Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009-2012