jongeren in besturen en kader van verenigingen. Kinderen en jongeren uit gezinnen met een 'smalle beurs' kennen geen financiële belemmeringen meer om lid te zijn van een vereniging. 4.6 Veiligheid De gemeente voert Integraal Veiligheidsbeleid, waarbij tevens aandacht is voor de thema's 'Veilige woon- en leefomgeving' en 'Jeugd en veiligheid'. Onder veiligheid verstaan we dan ook een breed geheel, variërend van veilige woon-, leef- en schoolomgevingen tot overlast, criminaliteit, vandalisme en huiselijk geweld. Jeugdcriminaliteit komt vaak voort uit het experimenteren en verleggen van grenzen. Als jongeren grenzen van algemeen heersende waarden en normen overschrijden, kan dat leiden tot strafbaar gedrag. De mate van grensoverschrijdend gedrag varieert. Vaak zijn persoonlijke omstandigheden van invloed. De meest strafbare feiten worden gepleegd in de leeftijd van 12-18 jaar. Dit is ook de periode waarin jongeren willen experimenteren met hun levensstijl en te maken hebben met de invloed van groepsgedrag. Dat kan uitmonden in overlast en geweld op straat, diefstal, geweld tussen jongeren, seksuele intimidatie, geweld in het uitgaansleven of zelfs bedreigingen en pestgedrag op het internet. Bij de aanpak van jeugdcriminaliteit spelen Veiligheidshuizen een belangrijke rol. Veiligheidshuis Fryslân is een samenwerking tussen verschillende ketenpartners: politie, Openbaar Ministerie, gemeente, Raad voor de Kinderbescherming, (jeugd)reclassering en jeugdzorg in het arrondissement Leeuwarden. Vertegenwoordigers van genoemde ketenpartners werken binnen het Veiligheidshuis nauw samen in een persoons- en gebiedsgerichte aanpak om de criminaliteit en overlast aan te pakken. Vooral de aanpak van jeugdcriminaliteit, veelplegers en huiselijk geweld is sterk gebaat bij het concept van het Veiligheidshuis. Het doel is te voorkomen dat jongeren die zich hebben misdragen in herhaling vallen. Ook zorgt het Veiligheidshuis Fryslân voor een goede koppeling tussen strafrecht, preventie en zorg. Het thema 'Jeugd en veiligheid' is breder dan probleemjongeren die de straat onveilig maken en zorgen voor overlast. Gebrek aan veiligheid speelt ook achter de voordeur. Geweld in huis kan een belangrijke oorzaak zijn van agressief en grensoverschrijdend gedrag van jongeren. Ook kindermishandeling valt onder huiselijk geweld. Bovendien blijken de gevolgen voor kinderen die getuige zijn van het geweld tussen hun ouders net zo ernstig te zijn. Men schat dat jaarlijks 80.000 kinderen mishandeld worden en 110.000 kinderen getuige zijn van geweld. De helft van die kinderen, jongens en meisjes, ontwikkelt daar ernstige klachten door. Huidige en gewenste situatie Het aantal meldingen van jeugdoverlast in gemeente Boarnsterhim (agressie, criminaliteit) is afgelopen jaren toegenomen. In 2004 46, in 2005 46, in 2006 67 en in 2007 63 meldingen van jeugdoverlast. Bij de huidige aanpak van jeugdoverlast wordt eerst de betreffende groep (samenstelling, leeftijd, grootte, kern) en het bepalen van de ernst en vormen van overlast die plaatsvinden in kaart gebracht. De aanpak van de overlast is projectmatig, met waar nodig ondersteuning van deskundigen. In bijvoorbeeld Warten is samen met onder andere de jongeren, ouders, politie, dorpsbelang en een jongerenwerker gekeken naar het organiseren van activiteiten voor jongeren om overlast te voorkomen. Daarnaast houdt de politie regionaal een shortlist bij met de meest overlastgevende jeugd. Om de uitgaansoverlast te verminderen is het sluitingsuur van de horeca verruimd waardoor er verspreiding is bij het verlaten van de horeca. Ook wordt er bij grote evenementen een vooroverleg gehouden met de betrokken partijen om escalatie te voorkomen. Het aantal meldingen van kindermishandeling in de gemeente 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 55