jongeren in besturen en kader van
verenigingen.
Kinderen en jongeren uit gezinnen met
een 'smalle beurs' kennen geen
financiële belemmeringen meer om lid te
zijn van een vereniging.
4.6 Veiligheid
De gemeente voert Integraal
Veiligheidsbeleid, waarbij tevens aandacht
is voor de thema's 'Veilige woon- en
leefomgeving' en 'Jeugd en veiligheid'.
Onder veiligheid verstaan we dan ook een
breed geheel, variërend van veilige woon-,
leef- en schoolomgevingen tot overlast,
criminaliteit, vandalisme en huiselijk
geweld.
Jeugdcriminaliteit komt vaak voort uit het
experimenteren en verleggen van grenzen.
Als jongeren grenzen van algemeen
heersende waarden en normen
overschrijden, kan dat leiden tot strafbaar
gedrag. De mate van grensoverschrijdend
gedrag varieert. Vaak zijn persoonlijke
omstandigheden van invloed. De meest
strafbare feiten worden gepleegd in de
leeftijd van 12-18 jaar. Dit is ook de periode
waarin jongeren willen experimenteren met
hun levensstijl en te maken hebben met de
invloed van groepsgedrag. Dat kan
uitmonden in overlast en geweld op straat,
diefstal, geweld tussen jongeren, seksuele
intimidatie, geweld in het uitgaansleven of
zelfs bedreigingen en pestgedrag op het
internet.
Bij de aanpak van jeugdcriminaliteit spelen
Veiligheidshuizen een belangrijke rol.
Veiligheidshuis Fryslân is een
samenwerking tussen verschillende
ketenpartners: politie, Openbaar Ministerie,
gemeente, Raad voor de
Kinderbescherming, (jeugd)reclassering en
jeugdzorg in het arrondissement
Leeuwarden. Vertegenwoordigers van
genoemde ketenpartners werken binnen het
Veiligheidshuis nauw samen in een
persoons- en gebiedsgerichte aanpak om de
criminaliteit en overlast aan te pakken.
Vooral de aanpak van jeugdcriminaliteit,
veelplegers en huiselijk geweld is sterk
gebaat bij het concept van het
Veiligheidshuis. Het doel is te voorkomen
dat jongeren die zich hebben misdragen in
herhaling vallen. Ook zorgt het
Veiligheidshuis Fryslân voor een goede
koppeling tussen strafrecht, preventie en
zorg. Het thema 'Jeugd en veiligheid' is
breder dan probleemjongeren die de straat
onveilig maken en zorgen voor overlast.
Gebrek aan veiligheid speelt ook achter de
voordeur. Geweld in huis kan een
belangrijke oorzaak zijn van agressief en
grensoverschrijdend gedrag van jongeren.
Ook kindermishandeling valt onder huiselijk
geweld. Bovendien blijken de gevolgen voor
kinderen die getuige zijn van het geweld
tussen hun ouders net zo ernstig te zijn.
Men schat dat jaarlijks 80.000 kinderen
mishandeld worden en 110.000 kinderen
getuige zijn van geweld. De helft van die
kinderen, jongens en meisjes, ontwikkelt
daar ernstige klachten door.
Huidige en gewenste situatie
Het aantal meldingen van jeugdoverlast in
gemeente Boarnsterhim (agressie,
criminaliteit) is afgelopen jaren
toegenomen. In 2004 46, in 2005 46, in
2006 67 en in 2007 63 meldingen van
jeugdoverlast. Bij de huidige aanpak van
jeugdoverlast wordt eerst de betreffende
groep (samenstelling, leeftijd, grootte, kern)
en het bepalen van de ernst en vormen van
overlast die plaatsvinden in kaart gebracht.
De aanpak van de overlast is projectmatig,
met waar nodig ondersteuning van
deskundigen. In bijvoorbeeld Warten is
samen met onder andere de jongeren,
ouders, politie, dorpsbelang en een
jongerenwerker gekeken naar het
organiseren van activiteiten voor jongeren
om overlast te voorkomen.
Daarnaast houdt de politie regionaal een
shortlist bij met de meest overlastgevende
jeugd. Om de uitgaansoverlast te
verminderen is het sluitingsuur van de
horeca verruimd waardoor er verspreiding is
bij het verlaten van de horeca. Ook wordt
er bij grote evenementen een vooroverleg
gehouden met de betrokken partijen om
escalatie te voorkomen.
Het aantal meldingen van
kindermishandeling in de gemeente
19