De milieudienst heeft onderzoek gedaan naar mogelijkheid om de geluidscontour op te rekken en
het bleek dat er in westelijke richting nog ruimte was. De geluidscontour kan worden opgerekt
zonder dat de 50 db (A) etmaalwaarde voor gevelbelasting van de geluidsgevoelige objecten, de
woningen Rijksweg 194 en 196, wordt overschreden.
Deze aangepaste geluidscontour is nu in het bestemmingsplan Buitengebied 2008 opgenomen en
zal binnen het voorliggende bestemmingsplan worden vastgesteld.
Voordeel hiervan is dat er nu niet meer een aparte procedure gevoerd hoeft te worden voor de
vaststelling van de gewijzigde geluidscontour.
Geluidszone 50db (A) contour Warten
De geluidscontour rond het bedrijfsterrein van Warten kan worden ingeperkt. De activiteiten van
de jachtwerf aan de Midsbuorren 36 te Warten zijn de afgelopen jaren minder intensief gewor
den, zodat er minder geluid geproduceerd wordt.
Voordeel van inperking van de zone ligt in het feit dat voor woningen (zowel voor bestaande als
voor nieuwbouw woningen) die binnen de geluidscontour liggen een ontheffing aangevraagd
dient te worden en voor woningen die buiten die zone liggen niet; hoe kleiner de zone, hoe min
der woningen (gevoelige objecten) in die zone liggen, zodat er qua geluidsaspect geen beperkin
gen zijn voor het oprichten van nieuwe woningen.
Binnen de zone van It String liggen geen woningen en zijn ook geen nieuwe woningen voorzien;
uitbreiding van die contour geeft dan ook geen moeilijkheden; daar hebben de bedrijven juist
meer ruimte nodig. Bij Warten is het net andersom; daar hebben de bedrijven niet minder ruimte
nodig, maar zit je qua woningen niet gunstig met de bestaande contour.
De contour van het bedrijfsterrein van Warten loop grotendeels door de kern van Warten en deels
door het Buitengebied; slechts het gewijzigde gedeelte dat in het Buitengebied ligt, wordt in dit
bestemmingsplan vastgesteld. De gewijzigde contour door de kern komt in het bestemmingsplan
'Lytse Doarpen' aan bod.
Oude WRO
Aangezien dit Bestemmingsplan Buitengebied onder de oude WRO tot stand gekomen is, kunnen
de bestemmingen flexibeler worden weergegeven dan onder de 'nieuwe' Wro. Bebouwingsrich
tingen i.p.v. vlakken, meer vrijheid in de keuze welke bestemmingen en een meer variabele doel
eindenomschrijving, naast het feit dat alles omzetten naar nieuwe regels veel tijd en geld kost.
Daartegenover staat dat het plan nog naar de provincie moet voor goedkeuring. Dit kost weer
wat extra tijd t.o.v. de procedure via de 'nieuwe' Wro. Toch weegt deze extra tijd niet op tegen
het tijdsverlies om onderhavig bestemmingsplan volgens een nieuwe procedure te voeren.
Gelet het belang voor de huidige bewoners en gebruikers van het buitengebied om hun rechten
conform een actuele situatie vastgelegd te hebben met de nodige flexibiliteit in mogelijkheden, is
het belangrijk dat onderhavig bestemmingsplan wordt vastgesteld.
Digitalisering
Gelet het feit dat het ontwerp-bestemmingsplan Buitengebied voor 1 juli 2009 ter inzage is ge
legd, hoeft het plan niet gedigitaliseerd te worden. De digitaliseringsplicht voor bestemmings
plannen geldt pas voor bestemmingsplannen waarvan het ontwerp na 1 juli dit jaar (2009) ter in
zage wordt gelegd (Voor meer informatie over de digitaliseringsplicht wordt verwezen naar een
notitie over dit onderwerp dat binnenkort ook aan uw raad wordt voorgelegd).
Pas bij de volgende actualisatie (over max. 10 jaar), dient het bestemmingsplan Buitengebied di
gitaal te zijn. De versie die nu ter vaststelling voor ligt, hoeft tussentijds niet alsnog gedigitali
seerd te worden. Tot de volgende actualisatie blijft de analoge versie van dit plan rechtsgeldig.
Overigens wordt het bestemmingsplan Buitengebied als PDF-bestand op de website geplaatst.
Pagina 5
4 02 Raadsvoorstel vesstelling BP Buitengebied 2008 24-11-2008/bptb/5