situatie en bij pieksituaties). Deze golfbaan wil zich onderscheiden van andere golfba
nen door de ligging aan en bereikbaarheid via water. Maak daarom bij de berekenin
gen onderscheid tussen de zomerperiode (waarin een deel van de bezoekers per boot
komt) en voor de periode buiten het vaarseizoen (als alle bezoekers per auto komen).
Maak in het MER aannemelijk dat wat betreft geluidhinder en luchtkwaliteit aan de
wettelijke voorkeurswaarden c.q. grenswaarden kan worden voldaan. Geef aan of en in
welke mate er hinder voor aanwonenden gaat optreden.
Beschrijf de effecten op verkeersveiligheid als gevolg van de toename van het verkeer
op wegen naar en in het plangebied18 ten opzichte van de huidige situatie. Besteed
daarbij in het bijzonder aandacht aan langzaam verkeer (denk aan fietsers waaronder
kinderen van en naar de dichtbijgelegen school en sportvelden en aan landbouwver-
keer). Beschrijf in het MER welke mitigerende maatregelen getroffen worden voor het
tegengaan van negatieve effecten voor de verkeersveiligheid van het (langzame) ver
keer.
Beschrijf de effecten op de vaarveiligheid als gevolg van de toename van het aantal
vaarbewegingen op vaarwegen en vaarwater naar en in het plangebied ten opzichte
van de huidige situatie.
4.5 Landschap en cultuurhistorie
Beschrijf in het MER de kenmerken en verschijningsvorm van het landschap in de
huidige situatie en na uitvoering van de voorgenomen activiteit en geef deze op kaart
aan. Visualiseer, vanuit verschillende gezichtspunten, welke veranderingen plaatsvin
den. Ga daarbij specifiek in op die aspecten, die doorslaggevend zijn voor de beleving
van het gebied. Ga hierbij in op:
de mate waarin de gebiedskenmerken veranderen (geomorfologie en hoogtever
schillen, ruimtelijke structuur en landelijk/bebouwd);
het visueel ruimtelijk half open karakter van het plangebied en het landschap
(zichtlijnen en beelddragers), neem hierbij ook het zicht vanaf het water en vanuit
Grou19 mee;
maximale hoogtes, kleur- en materiaalgebruik en vormgeving van de bebouwing in
het plangebied zijn medebepalend voor de inpassing van de recreatiewoningen en
andere gebouwen. Besteed hier in het MER aandacht aan.
Geef in het MER een overzicht van de cultuurhistorische (waaronder archeologische)
waarden in het plangebied. Wanneer uit bureauonderzoek blijkt dat er mogelijk arche
ologische vindplaatsen aanwezig zijn dan dient door veldonderzoek te worden vastge
steld of dit inderdaad zo is. Uit het MER moet blijken wat de omvang en begrenzing
van eventuele archeologische vindplaatsen is en of deze behoudenswaardig zijn.20 Geef
in het MER duidelijk aan wat het effect van de verschillende varianten is op aanwezige
cultuurhistorische waarden (waaronder ook archeologische vindplaatsen).
Ten aanzien van archeologische waarden wordt opgemerkt dat deze grotendeels in
verband staan met de nog aanwezige verkavelingsstructuur21. De aanbeveling van de
Commissie voor de m.e.r. om deze samenhang in de effectbeoordeling en afweging
mee te nemen, maakt deel uit van de definitieve richtlijnen.
-9-
,a Op wegen binnen het plangebied en wegen naar Grou en de zuidelijk gelegen dorpen en erven en viee versa
Zie ook inspraakreacties 4 en 7 waarin het behoud van zichtlijnen aan de orde wordt gesteld.
Hiertoe dienen voor het MER de onderzoeksstappen •bureauonderzoek', 'inventariserend veldonderzoek karterende fase' en
'inventariserend veldonderzoek waarderende fase' te worden doorlopen, voorzover de resultaten van de voorafgaande
onderzoeksstap hier aanleiding toe geven.
21 Deze verkavelingsstructuur dateert uit laat-middelccuwse tijd. Aandachtspunt daarbij is de Feddcmastate die gelegen is op
een terp (een terp t km ten zuiden van dit gebied kende bewoning en vondsten uit Romeinse tijd).