Een bijzondere daarbij is het inzicht naar aanleiding van het opstellen van de beheerplannen en de
voortzetting van de Herstructurering. De overzichten van de beheerplannen zijn in een aparte bij
lage gevoegd in Hoofdstuk 5 van de Voorjaarsnota, waarbij is aangeven welke bedragen in de
begroting nodig zijn om het beheer structureel goed op orde te houden en welke bedragen, ver
spreid over een aantal jaren nodig zijn om het achterstallig onderhoud in te halen. In de overzich
ten is vervolgens het meerdere dat volgens de beheerplannen structureel boven het FHP beschik
bare bedrag van 1 miljoen nodig is en de incidentele bedragen voor het wegwerken van achter
stallig onderhoud meegeteld. Tevens zijn de kapitaallasten bij eventuele voortzetting van de her
structureringsinvesteringen meegeteld.
Uit vorengenoemde overzichten is te lezen dat er geen materieel evenwicht ontstaat. Vanzelf
sprekend wordt het effect voor het begrotingssaldo steeds negatiever des te meer er in de ra
mingen met verwachte negatieve ontwikkelingen rekening wordt gehouden.
Conclusie voor begroting 2010
Voor wat betreft activiteiten genoemd onder B stellen wij het volgende voor.
In eerste instantie meenemen naar de concept begroting 2010 en beoordelen aan de hand van de
gestelde criteria die nu voor A hebben gegolden. Dit geldt temeer daar in een aantal gevallen nog
een keuzemogelijkheid bestaat en/of de financiële effecten nog nader onderbouwd kun
nen/moeten worden. Daarnaast spelen de uitkomsten van de beheerplannen een belangrijke rol bij
het opstellen van de begroting 2010.
Het financieel meerjarenperspectief 2009-2013 laat een zodanig structureel tekort zien dat de
gemeente voor het jaar 2010 voor de eerste maal een beroep gaat doen op een aanvullende uit
kering uit het gemeentefonds, de zogenaamde artikel-12 status.
2.6. VOORWAARDEN VOOR AANVRAAG ARTIKEL-12 FINANCIËLE-VERHOUDINGSWET
De gemeenteraad dient een aanvraag voor een aanvullende uitkering in vóór 1 december van het
jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor zij wordt aangevraagd. Uit hoofde van artikel 12, tweede
lid, van de Fvw wordt 'een aanvullende uitkering slechts verleend indien de algemene middelen
van de gemeente aanmerkelijk en structureel tekort zullen schieten om in de noodzakelijke be
hoeften te voorzien, terwijl de eigen inkomsten van de gemeente zich op een redelijk peil bevin
den'.
Van belang bij het aanvragen van een artikel 12-uitkering is het doen van een goed onderbouwde
aanvraag. Dit betekent dat aan de voorwaarden van toetreding tot de artikel-12 status moet zijn
voldaan. Er moet sprake zijn van een aanmerkelijk en structureel tekort. Wij streven er naar dat
inzichtelijk wordt gemaakt dat de begroting 2010 aan die voorwaarden voldoet. Met de presenta
tie van deze voorjaarsnota inclusief de herijking van het meerjarenperspectief en de verwerking
van de beheerplannen menen wij dat in dat proces een belangrijke stap is gezet.
Wij zijn ons bewust dat van gemeenten die een aanvullende uitkering aanvragen wordt verlangd
dat maatregelen worden getroffen ter verbetering van de financiële positie. Wij zijn ons bewust
dat de huidige actualisering van het meerjarenperspectief een vervolg moet hebben. Er zal een
"saneringsplan" zoals bedoeld in de Handleiding artikel 12 moeten worden opgesteld. In de aan
biedingsbrief is de route naar herstel beschreven.
2.7. BEGROTINGSUITGANGSPUNTEN
Algemene beleidsregels
Het is in onze situatie belangrijk om de bestaande beleidsregels aan te houden en te verstevigen.
Daarom hebben wij deze regels in onderstaande 10 punten samengevat en stellen wij u voor de
begroting 2010 op grond van deze regels op te stellen als eerste stap tot herstel van de financië
le positie.
VOORJAARSNOTA 2009