1.3 Te verwachten beleidsontwikkelingen en hun gevolgen
Invoering WABO/BAG
Boarnsterhim, evenals vele andere gemeenten, gaat de aansluiting op de invoering van de Wet
Algemene bepalingen Omgevingsrecht (WABO) en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen
(BAG) per 1 juli 2009 niet halen. De invoering van de WABO is overigens uitgesteld naar 1 janua
ri 2010. De pakketkeuze (software) is gemaakt en is nauw verbonden met de samenwerking
Leeuwarden (p.m. post frictiebudget).
Elektronische reisdocumenten
Waarschijnlijk op 28 juni 2009, maar in ieder geval in de loop van 2009 wordt de vingerscan in
gevoerd bij het aanvraag- en uitgifteproces van de Nederlandse reisdocumenten. Door het Minis
terie van Binnenlandse Zaken zijn ons twee aanvraagstations toegekend. Er is bij het Ministerie
op aangedrongen ons drie stations ter beschikking te stellen. In drukke periodes, vooral voor de
vakanties, hebben wij drie loketten nodig om het aanvragen en het uitreiken van de documenten
redelijk vlot te kunnen afhandelen. Het Ministerie heeft ons verzoek niet gehonoreerd. De tijd zal
leren of wij aan twee aanvraagstations voldoende hebben om onze dienstverlening zo optimaal
mogelijk te laten zijn. Mocht deze ontwikkeling leiden tot te lange wachttijden dan zal overwogen
moeten worden op eigen kosten nog een aanvraagstation aan te schaffen. De kosten hiervan zijn
op dit moment niet bekend.
Samenwerking brandweer
Het project klavertje 4 samen met de gemeenten Heerenveen, Lemsterland en Skarsterlân die tot
een fusie-organisatie moest leiden van de 4 brandweerkorpsen is ten einde. Gezien de al be
staande samenwerking met Leeuwarden is gekozen voor intensivering van samenwerking met
Leeuwarden. Deze intensivering zal in 2009 vorm krijgen. De kwaliteitsaudits hebben tekortko
mingen bloot gelegd die noodzakelijke verbeteringen vereisen. De fusie gaat niet door, maar in de
samenwerking met Leeuwarden kunnen bepaalde verbeteringen niet uitgesteld worden. De kos
tenstijging voor de brandweer zullen naar verwachting tot 70.000 structureel per jaar belopen.
Een dergelijke stijging werd overigens ook verwacht bij de eerdere vorm van samenwerking.
De Gemeenschappelijke regeling Hulpverleningsdienst (HVD) Fryslân kent de volgende ontwikke
lingen: Regionalisering brandweer, overname integrale jeugdgezondheidszorg en versterking be
drijfsvoering. De kosten van deze gemeenschappelijke regeling zullen de komende jaren toene
men. Over de omvang van deze kostenstijging valt nog weinig te zeggen.
Juridische Kwaliteitsverbetering regelgeving
De in 2008 gestarte inventarisatie van regelgeving is noodzakelijk om in het kader van deregule
ring de regelgeving (verordeningen en beleidsregels) af te stemmen en te verbeteren en is ook
nodig om de regelgeving te screenen in het kader van de Dienstenrichtlijn. Algemeen verbindende
voorschriften in verordeningen, beleidsregels en vergunningsstelsels mogen de vrije vestiging van
dienstverleners en het vrije verkeer van diensten niet belemmeren. De screening wordt voorjaar
2009 afgerond maar dan volgen nog de noodzakelijke aanpassingen van verordeningen, beleids
regels en vergunningen. Daarbij is nu al geconstateerd dat in Boarnsterhim veel beleidsregels, die
voor de uitvoering noodzakelijk zijn, ontbreken. De afstemming in het kader van deregulering zal
bij de aanpassingen worden meegenomen. Deze inhaalactie om de juridische kwaliteit op peil te
krijgen, vergt extra capaciteit. De noodzakelijke voorbereiding in het kader van de Dienstenricht
lijn vergt een elektronische productencatalogus, een actuele regelingenregister op de website en
aansluiting op een landelijk elektronisch Dienstenloket. De Dienstenrichtlijn verplichting die vóór
31 december 2009 gerealiseerd moet worden, vergt een extra automatiseringsinspanning.
VOORJAARSNOTA 2009
15