nomie. Dit pakket bestaat uit korte en lange termijn maatregelen. Er zijn drie beleidspijlers ge
noemd t.w.:
1. Gerichte stimulering in 2009 en 2010 met een accent op de werkgelegenheid op korte ter
mijn,
2. Herstel van de overheidsfinanciën vanaf 2011
3. Een lange termijn agenda.
Het stimuleringspakket beslaat een bedrag van bijna 6 miljard. Hierin zitten maatregelen die
naar alle waarschijnlijkheid rechtstreeks ten goede komen aan de gemeenten, bij voorbeeld ver
snelling BLS/ISV en monumenten, schuldhulpverlening, onderhoud scholen en wellicht nog ande
re onderdelen. Met name de onderdelen 1 en 2 kunnen invloed hebben op de gemeentelijke fi
nanciën.
Ad 1In het stimuleringspakket zijn drie maatregelen aangekondigd die de gemeentelijke financi
en raken:
Gemeenten en provincies zullen in 2009 en 2010 naar schatting voor ca 1,5 miljard aan
eigen stimuleringsmaatregelen uitvoeren. In deze jaren mogen de gemeenten een hoger EMU-
tekort hebben en is een eventueel begrotingstekort ook geaccepteerd
De accressystematiek zal voor 2009 en 2010 niet van toepassing worden verklaard. Het
gemeentefonds daalt en stijgt mee met de krimp/uitzetting van de rijksbegroting (het zoge
naamde "samen de trap op en samen de trap af"). Voor de extra investeringen van bijna 6
miljard verklaart het rijk deze systematiek nu ineens niet meer van toepassing. Omdat dit af
wijkt van de "gebruikelijke" systematiek is deze maatregel nog onderwerp van discussie tus
sen de VNG en het Rijk. Inmiddels is hierover in april een akkoord bereikt.
Het kabinet zal inzetten op het vermijden van stijging van lokale lasten in beide jaren. Ook
hier is er nog geen duidelijkheid. Voor 2009 geldt trouwens dat de begrotingen van de ge
meenten allemaal al zijn vastgesteld. Voor 2010 is vooral de reikwijdte van het begrip lokale
lasten nog niet duidelijk.
Ad 2. Houdbare financiën
Vanaf 2011 wordt begonnen met het terugbrengen van het financieringstekort van het Rijk met
0,5% bbp per jaar, tenzij de economische groei kleiner is dan 0,5% van het nationale inkomen. In
ieder geval wordt vanaf 2011 1,8 miljard omgebogen. Dit zijn de rentelasten die het gevolg zijn
van het oplopen van de staatsschuld als gevolg van het stimuleringspakket en de verwachte be
grotingstekorten in 2009/2010 als gevolg van de crisis.
Ook wordt er 3,2 miljard aan looncompensatie niet uitgekeerd. In 2009 en 2010 wordt er ook
nog additioneel bezuinigd vanwege het feit dat de departementen hun bij regeerakkoord afge
sproken uitgavenkaders overschrijden. In 2009 gaat het om een ombuiging van 1,5 miljard en
in 2010 van ruim 3,2 miljard.
Conclusie Algemene Uitkering
Diverse rijksbezuinigingen worden in april en mei verder uitgewerkt, inclusief de bezuinigingen in
2011De effecten hiervan worden bij de meicirculaire 2009 zichtbaar.
Bij de septembercirculaire is een nominaal accres genoemd voor 2009 van 8,28%. Hiervan was
3.58 prijsontwikkeling BBP. Verwacht wordt dat de inflatie in 2009 rond de 1% zal uitkomen
(CPB ramingen maart 2009). Dit houdt in dat het accres voor 2009 en latere jaren neerwaarts zal
worden bijgesteld.
Op dit moment kan nog niet worden aangegeven wat de specifieke effecten van bovengenoemde
maatregelen zijn voor onze gemeente. Ter indicatie kan worden gemeld dat een teruggang van
VOORJAARSNOTA 2009
40