€0,1 miljard (totale omvang gemeentefonds 2009 is 17,5 miljard) op het gemeentefonds ca 100.000 minder inkomsten voor onze gemeente inhoudt. Bovengenoemde gesignaleerde ontwikkelingen bij elkaar opgeteld geeft voor 2009 en latere jaren een grote mate van onzekerheid over de uitkomsten van de algemene uitkering. Het zou in de lijn van een behoedzaam begrotingsscenario passen om de nu nog verwachte hogere algemene uitke ring niet in de begroting 2009 op te nemen, maar te blokkeren om de eerste klap van de te ver wachten (negatieve) gevolgen van de meicirculaire 2009 op te vangen. Om recht te doen aan de verwachting dat de Algemene Uitkering vanaf 2010 af gaat nemen, is in deze Voorjaarsnota de Algemene Uitkering voor deze gemeente in 2009 incidenteel verhoogd met het genoemde bedrag van 207.679 en geen structurele wijziging in de Algemene Uitkering geraamd. Voorgenomen verkoop Essen t aandelen In de raadsvergadering van 7 april 2009 is een informerend raadsvoorstel behandeld, waarin wij onze voorlopige standpuntbepaling inzake de toekomststrategie inzake deelname Essent hebben toegelicht. Wanneer de voorgenomen overname van Essent doorgaat, zullen gemeenten geen di vidend meer ontvangen vanaf volgend jaar. De begroting 2010 dient hierop aangepast te worden. De gederfde inkomst bedraagt 35.000. Voorts zal de verkoop van de aandelen ons als deelnemende gemeente op basis van tot nu toe verstrekte informatie circa 1,2 miljoen opleveren. Deze opbrengst wordt naar verwachting, mits de verkoop doorgaat, eind 2009 uitgekeerd. Daarnaast is er de verwachting, door het bestuur van Essent verstrekt, dat er nog ongeveer 800.000 zal worden uitgekeerd aan onze gemeente. Dit laatste is afhankelijk van o.a. de verkoop van andere onderdelen van Essent, de termijn waar op dit zal plaatsvinden is onzeker. Wij zijn voornemens van de opbrengsten 700.000 te reserveren teneinde de gederfde dividend inkomst van 35.000 te compenseren met een rente-opbrengst. De overige opbrengsten zijn wij voornemens te storten in de Algemene Reserve. Aangezien de afhandeling van de transacties buiten onze invloedssfeer ligt en een bepaalde mate van onzekerheid bevat, mogen wij de begroting op dit punt nu niet laten wijzigen. Wij komen hierop terug in de Najaarsnota. 8.4 Toelichting bijzonderheden uitvoering Zie hiervoor de tekst van de paragrafen, met name financiering en bedrijfsvoering. 8.5 Voorstellen ten behoeve van invullen onderhoud kapitaalgoederen naar aanleiding van uit komst beheerplannen Volgens het Financieel Herstel Plan is er 1 miljoen structureel beschikbaar gesteld voor het on derhoud van kapitaalgoederen teneinde de kapitaalgoederen weer op peil te brengen. Wij stellen u voor deze post in de begroting te handhaven en op grond van een separaat voorstel over de be heerplannen dit bedrag hieraan te besteden. Voor de samenvatting van de uitkomst van de be heerplannen verwijzen wij u naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen en de bijlage. 8.6 Samenvatting wijzigingen/effecten t.b.v. begroting 2009 mjr beheersproduct Oorzaak Lasten Baten Saldo kapitaallasten Vrijval stelpost fietspad 267.000 267.000 V kapitaallasten Investering in 2 scholen volqens IHP -23.000 -23.000 N Kapitaalgoederen, di verse producten op niveau brengen van beheer kapitaalgoederen -1.000.000 -1.000.000 N personeelslasten Te lage doorbelasting projecturen -300.000 -300.000 N «jverymiumcii imuiou VOORJAARSNOTA 2009 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 135