€0,1 miljard (totale omvang gemeentefonds 2009 is 17,5 miljard) op het gemeentefonds ca
100.000 minder inkomsten voor onze gemeente inhoudt.
Bovengenoemde gesignaleerde ontwikkelingen bij elkaar opgeteld geeft voor 2009 en latere jaren
een grote mate van onzekerheid over de uitkomsten van de algemene uitkering. Het zou in de lijn
van een behoedzaam begrotingsscenario passen om de nu nog verwachte hogere algemene uitke
ring niet in de begroting 2009 op te nemen, maar te blokkeren om de eerste klap van de te ver
wachten (negatieve) gevolgen van de meicirculaire 2009 op te vangen. Om recht te doen aan de
verwachting dat de Algemene Uitkering vanaf 2010 af gaat nemen, is in deze Voorjaarsnota de
Algemene Uitkering voor deze gemeente in 2009 incidenteel verhoogd met het genoemde bedrag
van 207.679 en geen structurele wijziging in de Algemene Uitkering geraamd.
Voorgenomen verkoop Essen t aandelen
In de raadsvergadering van 7 april 2009 is een informerend raadsvoorstel behandeld, waarin wij
onze voorlopige standpuntbepaling inzake de toekomststrategie inzake deelname Essent hebben
toegelicht. Wanneer de voorgenomen overname van Essent doorgaat, zullen gemeenten geen di
vidend meer ontvangen vanaf volgend jaar. De begroting 2010 dient hierop aangepast te worden.
De gederfde inkomst bedraagt 35.000.
Voorts zal de verkoop van de aandelen ons als deelnemende gemeente op basis van tot nu toe
verstrekte informatie circa 1,2 miljoen opleveren. Deze opbrengst wordt naar verwachting, mits
de verkoop doorgaat, eind 2009 uitgekeerd. Daarnaast is er de verwachting, door het bestuur
van Essent verstrekt, dat er nog ongeveer 800.000 zal worden uitgekeerd aan onze gemeente.
Dit laatste is afhankelijk van o.a. de verkoop van andere onderdelen van Essent, de termijn waar
op dit zal plaatsvinden is onzeker.
Wij zijn voornemens van de opbrengsten 700.000 te reserveren teneinde de gederfde dividend
inkomst van 35.000 te compenseren met een rente-opbrengst. De overige opbrengsten zijn wij
voornemens te storten in de Algemene Reserve.
Aangezien de afhandeling van de transacties buiten onze invloedssfeer ligt en een bepaalde mate
van onzekerheid bevat, mogen wij de begroting op dit punt nu niet laten wijzigen. Wij komen
hierop terug in de Najaarsnota.
8.4 Toelichting bijzonderheden uitvoering
Zie hiervoor de tekst van de paragrafen, met name financiering en bedrijfsvoering.
8.5 Voorstellen ten behoeve van invullen onderhoud kapitaalgoederen naar aanleiding van uit
komst beheerplannen
Volgens het Financieel Herstel Plan is er 1 miljoen structureel beschikbaar gesteld voor het on
derhoud van kapitaalgoederen teneinde de kapitaalgoederen weer op peil te brengen. Wij stellen u
voor deze post in de begroting te handhaven en op grond van een separaat voorstel over de be
heerplannen dit bedrag hieraan te besteden. Voor de samenvatting van de uitkomst van de be
heerplannen verwijzen wij u naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen en de bijlage.
8.6 Samenvatting wijzigingen/effecten t.b.v. begroting 2009 mjr
beheersproduct
Oorzaak
Lasten
Baten
Saldo
kapitaallasten
Vrijval stelpost fietspad
267.000
267.000 V
kapitaallasten
Investering in 2 scholen
volqens IHP
-23.000
-23.000 N
Kapitaalgoederen, di
verse producten
op niveau brengen van
beheer kapitaalgoederen
-1.000.000
-1.000.000 N
personeelslasten
Te lage doorbelasting
projecturen
-300.000
-300.000 N
«jverymiumcii imuiou
VOORJAARSNOTA 2009
41