4. PARAGRAFEN
4.1 LOKALE HEFFINGEN
fn^dTparagraaf lokale heffingen wordt op basis van aanwezige en voorzienbare ontwikkelingen
een overzicht weergegeven van activiteiten die in de loop van 2009 inzet vraagt.
Met name de voorstellen van het Kabinet tot breder gebruik van vastgoed ,nfor^at,eot®"bjeh°®"
ve van informatievoorziening voor kredietverleners, banken en verzekeraars, zal de nod.ge inten
Daarnaast^irper^'januari 2009 de Basisregistratie waarde onroerende zaken gerealiseerd. Tot
die datum bood de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) slechts een beperkte mogehjk-
heid tot het verstrekken van het waardegegeven van een bepaalde onroerende zaak, namelqk_aan
overheden die gebruik maken van de WOZ-waarden ten behoeve van de heffing van belasting.
Dankzii het feit dat de WOZ-registratie van de gemeenten een basisregistratie is geworden, kun
nen de waardegegevens voortaan ook voor andere doelen verstrek, worden aan bestuursorganem
Eén ven de organen die toegang krijgt tot de WOZ-waarde is de notans, die b,| de uitoefening van
zijn publieke taak een bestuursorgaan is.
Onroerende zaakbelasting/WOZ-beschikkingen ,„,aarHohAcrhiWkinaen
Met daatekening 28 februari 2009 is het merendeel van de aanslagen c.q waardebeschikkingen
2009 verzonden Hiermee heeft de burger een maand eerder inzicht verkregen in de vastgestelde
w^arde van het onroerend goed ten opziohte van 2008. Op grond van de Wet waardering onroe-
rende zaken is hiermee uitvoering gegeven aan nadere invulling van voorwaarden tot naleving van
de voorschriften, zoals door de waarderingskamer wordt gesteld. Een bijkomend voordeel is dat
hiermee de liquiditeitpositie van de gemeente versterkt wordt. Wij vinden het echterb®lan9riJke^
dat de tijdigheid van informatievoorziening aan burgers en afnemers (Rijk en het W®"ersk'p) 's
geleverd. Een klein aantal objecten (2,5% van het totaal) waaronder nieuwbouw en/of onvolle
digheid van de kenmerken van het pand wordt in een later stadium verwerkt.
aanslag/beschikkingsbiljet op de spreekwoordelijke
"deurmat" belandt is het van belang de te verwachten respons zo goed mogelijk te dirigeren. In
een kort tijdsbestek dienen meerdere soorten reacties (telefonisch) opgevangen te worden en
daar waar mogelijk direct beantwoord te worden. De schriftelijke reacties worden aansluitend
conform de wettelijke eisen binnen een jaar behandeld. De praktijk wijst echter uit dat de afdoe
ning veelal eerder plaatsvindt.
Ee^eerste^erftarisatie van het aantal reacties/bezwaren laat zien dat het aantal lager ligt ten
opzichte van 2008. Een duidelijke reden is hier niet voor aan te wijzen zij het dat mogehjka''Jw'j®
het jaarlijks vaststellen van de waarde voorkomt dat er grotere fluctuaties optreden. IEr zljn de
sluitingstermijn van de bezwaarperiode 699 reacties ingeboekt. Daarnaast zijn er 17 beroepspro
cedures waarvan 15 tegen de waardevaststelling, bij de bestuursrechter aanhangig gemaakt.
Deze procedures richten zich overigens tot de waardevaststelling naar de peildatum 1 januari
2008.
Bij^defuitwerWng'van voorstellen tot het vaststellen van de taneven 2010 word. uitgegaan van
eL kostendekkende exploitatie. Zoals gebruikelijk worden voorstellen aan u voorgelegd ten tijde
van de vaststelling van de begroting in november 2009.
VOORJAARSNOTA 2009
44