Rioolrechten
Met ingang van 1 januari 2010 is het niet meer mogelijk om de huidige systematiek, zoals die is
vastgelegd in de verordening op de heffing en invordering van een rioolrecht, uit te voeren. De
wetswijziging impliceert dat het rioolrecht moet worden gewijzigd in een rioolheffing. Gemeente
verkrijgen hierbij een financieringsinstrument in handen die het mogelijk maakt maatregelen af te
stemmen op een breder vlak dan alleen de riolering. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet om
tijdig voorstellen uit te werken afgestemd op ons grondgebied.
Toeristenbelasting
In 2008 hebben wij u in kennis gesteld van het voorstel tot nadere uitwerking van voorstellen tot
tarievenaanpassing in overleg met de ondernemersvertegenwoordiging uit de branche. Dit stelt de
doelgroep in staat hun informatiemateriaal tijdig te kunnen aanpassen. De uitvoering tot het
voornemen tot tariefsaanpassing zal tijdig ter hand worden genomen door de betreffende beleids
afdeling.
Precariobelasting
Het Kabinet heeft de mogelijkheid tot het heffen van een precariobelasting op kabels en leidingen
afgeschaft. Dit beperkt de financiële mogelijkheid tot het verwerven van inkomsten via het instel
len van een precariobelasting. Desondanks zullen wij nastreven tot het doen van onderzoek in re
latie tot het gewenst effect van de hieruit te genereren middelen.
Hondenbelasting
Het aantal geregistreerde honden is sedert de laatste controle in 2002-2003 afgenomen. Hiermee
ontstaat een niet gewenste onevenwichtige belastingdruk op de houders van honden die wel aan
hun verplichting voldoen ten opzichte van de houders van niet geregistreerde honden. Op grond
van deze informatie zijn wij van plan nadere voorstellen aan u voor te leggen om dit ongewenst
effect op te heffen.
4.2 WEERSTANDSVERMOGEN
Bij het weerstandsvermogen gaat het om de mate waarin de gemeente in staat is financiële mid
delen vrij te maken om substantiële tegenvallers op te vangen, zonder dat het beleid aangepast
moet worden. De paragraaf weerstandsvermogen bevat een aanduiding van de weerstandscapa
citeit en de risico's, alsmede het beleid omtrent beide. Omdat risico's per gemeente verschillen is
het niet mogelijk een algemene norm te stellen voor een goede relatie tussen de weerstandsca
paciteit en de risico's. Het is aan de gemeente zelf om een beleidslijn te formuleren over de in de
organisatie noodzakelijk geachte weerstandscapaciteit in relatie tot de risico's.
In deze Voorjaarsnota geven wij de relevante ontwikkelingen ten aanzien van de weerstandsca
paciteit en verschillende risico's weer voor zover dit afwijkend is van eerder verstrekte informa
tie. Voor een compleet overzicht van de reeds aangemelde risico's verwijzen wij naar de pro
grammabegroting 2009 en de jaarrekening 2008.
VOORJAARSNOTA 2009
45