zijn. In de nota bedrijfsvoering wordt voorgesteld incidenteel 325.000 voor inhuur derden be
schikbaar te stellen in de periode 2009-2011
Taakstelling/frictiekosten reorganisatie en samenwerking
Bij de voorstellen indertijd voor de reorganisatie is ervan uitgegaan dat met ingang van 2009 de
inhuur van tijdelijke formatie stopgezet kon worden en er geen frictiekosten meer zijn. Dat betreft
in totaal een bedrag van 340.000. Die taakstelling gaat volgens de begroting in 2009 in. De
realiteit heeft tot nu toe aangetoond dat er meer eisen aan kwaliteit en kwantiteit van het perso
neel worden gesteld. Ook de begrotingsscan 2008 heeft het beeld bevestigd, dat er ten opzichte
van vergelijkbare gemeenten het personeelsbestand in aantal en beloning ondergewaardeerd is.
Derhalve stellen wij voor deze taakstelling structureel te laten vervallen (zie programma 8). Daar
naast zijn er incidentele lasten in 2009 van 160.000 aan frictiekosten wegens het overstappen
op diverse andere systemen.
Basics op orde
In de nota bedrijfsvoering zijn voorstellen neergelegd om de organisatie op een aantal plaatsen te
versterken. Het gaat daarbij met name de "basics" op orde te brengen. Met basics wordt in het
bijzonder bedoeld uitvoering van wettelijke taken, de financiële administraties en de informatie
huishouding (informatisering, automatisering, archieven op orde). Structureel is daarvoor ca.
300.000 nodig. In de jaren 2009 tot en met 2012 is daarnaast nog 725.000 nodig, waar
van 325.000 voor inhuur derden is opgenomen.
FPU-regeiing voor medewerker
Er kan overeenstemming worden bereikt met een medewerker over vertrek met gebruikmaking
van de FPU-regeling per 1 januari 2010. Gelet op de leeftijd en dienstjaren van betrokkene heeft
deze regeling de voorkeur. De gemeente dient dan een eenmalige storting van 50.000 aan Loy-
alis te verrichten. Daarnaast dient de gemeente haar bijdrage aan de FPU-reserve voort te zetten.
De jaarlijkse personeelslasten voor de betreffende medewerker ad 65.000 vallen vervolgens de
komende 5 jaar vrij.
Diverse personeelskosten - omtikenregeling
Vorig jaar is aangegeven dat het budget voor representatie eigen personeel (omtikenregeling) zeer
minimaal is. De omtinkenregeling zelf is met ingang van 1 januari 2009 aangepast in casu verso
berd, opdat de kosten enigszins beperkt kunnen worden. Wij hechten er echter aan nu reeds te
melden dat het budget ook dit jaar niet toereikend zal zijn.
4.5.4 Planning Control cyclus
De accountant heeft zijn managementletter begin 2009 uitgebracht. Het college heeft ingestemd
met de acties van het management naar aanleiding van de managementletter.
Gelet op de wensen van de accountant, namelijk aanwezigheid beheerplannen en accountants
verklaring BoBoB voordat met de controle op de jaarrekening kon worden begonnen, is de contro
leperiode en daarmee de aanbieding van de jaarstukken 2008 aan de raad verschoven. Voor de
coördinatie van de jaarstukken is de deskundige ingehuurd, die dit al een aantal jaren voor de
gemeente heeft gedaan. Dit was nodig daar de vacature van financieel consulent nog niet is in
gevuld en de andere consulent bezet was met de coördinatie van de overgang naar het nieuwe
financiële systeem Coda.
De voorbereiding van de Voorjaarsnota is begin dit jaar meteen opgepakt. Er is het college een
voorstel aangeboden met richtlijnen (uitgangspunten, opzet en planning). In de aanloop naar de
Voorjaarsnota is op verzoek van het toenmalige college een globale indicatie van de financiële
positie opgesteld en het meerjarenperspectief herijkt.
Op basis van bovengenoemde herijking van het meerjarenperspectief heeft het college zich bera
den op de positie van de gemeente. Er is geconcludeerd dat het aanbeveling verdient een aan-
VOORJAARSNOTA 2009
55