zijn. In de nota bedrijfsvoering wordt voorgesteld incidenteel 325.000 voor inhuur derden be schikbaar te stellen in de periode 2009-2011 Taakstelling/frictiekosten reorganisatie en samenwerking Bij de voorstellen indertijd voor de reorganisatie is ervan uitgegaan dat met ingang van 2009 de inhuur van tijdelijke formatie stopgezet kon worden en er geen frictiekosten meer zijn. Dat betreft in totaal een bedrag van 340.000. Die taakstelling gaat volgens de begroting in 2009 in. De realiteit heeft tot nu toe aangetoond dat er meer eisen aan kwaliteit en kwantiteit van het perso neel worden gesteld. Ook de begrotingsscan 2008 heeft het beeld bevestigd, dat er ten opzichte van vergelijkbare gemeenten het personeelsbestand in aantal en beloning ondergewaardeerd is. Derhalve stellen wij voor deze taakstelling structureel te laten vervallen (zie programma 8). Daar naast zijn er incidentele lasten in 2009 van 160.000 aan frictiekosten wegens het overstappen op diverse andere systemen. Basics op orde In de nota bedrijfsvoering zijn voorstellen neergelegd om de organisatie op een aantal plaatsen te versterken. Het gaat daarbij met name de "basics" op orde te brengen. Met basics wordt in het bijzonder bedoeld uitvoering van wettelijke taken, de financiële administraties en de informatie huishouding (informatisering, automatisering, archieven op orde). Structureel is daarvoor ca. 300.000 nodig. In de jaren 2009 tot en met 2012 is daarnaast nog 725.000 nodig, waar van 325.000 voor inhuur derden is opgenomen. FPU-regeiing voor medewerker Er kan overeenstemming worden bereikt met een medewerker over vertrek met gebruikmaking van de FPU-regeling per 1 januari 2010. Gelet op de leeftijd en dienstjaren van betrokkene heeft deze regeling de voorkeur. De gemeente dient dan een eenmalige storting van 50.000 aan Loy- alis te verrichten. Daarnaast dient de gemeente haar bijdrage aan de FPU-reserve voort te zetten. De jaarlijkse personeelslasten voor de betreffende medewerker ad 65.000 vallen vervolgens de komende 5 jaar vrij. Diverse personeelskosten - omtikenregeling Vorig jaar is aangegeven dat het budget voor representatie eigen personeel (omtikenregeling) zeer minimaal is. De omtinkenregeling zelf is met ingang van 1 januari 2009 aangepast in casu verso berd, opdat de kosten enigszins beperkt kunnen worden. Wij hechten er echter aan nu reeds te melden dat het budget ook dit jaar niet toereikend zal zijn. 4.5.4 Planning Control cyclus De accountant heeft zijn managementletter begin 2009 uitgebracht. Het college heeft ingestemd met de acties van het management naar aanleiding van de managementletter. Gelet op de wensen van de accountant, namelijk aanwezigheid beheerplannen en accountants verklaring BoBoB voordat met de controle op de jaarrekening kon worden begonnen, is de contro leperiode en daarmee de aanbieding van de jaarstukken 2008 aan de raad verschoven. Voor de coördinatie van de jaarstukken is de deskundige ingehuurd, die dit al een aantal jaren voor de gemeente heeft gedaan. Dit was nodig daar de vacature van financieel consulent nog niet is in gevuld en de andere consulent bezet was met de coördinatie van de overgang naar het nieuwe financiële systeem Coda. De voorbereiding van de Voorjaarsnota is begin dit jaar meteen opgepakt. Er is het college een voorstel aangeboden met richtlijnen (uitgangspunten, opzet en planning). In de aanloop naar de Voorjaarsnota is op verzoek van het toenmalige college een globale indicatie van de financiële positie opgesteld en het meerjarenperspectief herijkt. Op basis van bovengenoemde herijking van het meerjarenperspectief heeft het college zich bera den op de positie van de gemeente. Er is geconcludeerd dat het aanbeveling verdient een aan- VOORJAARSNOTA 2009 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 149