Algemeen bestuur
Het plan van aanpak op het terrein van de Drank- en Horecawet van begin 2008 heeft
noodzakelijke aanpassingen en actualisatie van beleid, uitvoering en handhaving tot
gevolg gehad. Het doorvoeren van deze verbeteringen heeft geleid tot het uitwerken van
kaders voor het alcoholmatigingsbeleid.
Onderzoeken doelmatigheid college
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de provincie Fryslân hebben gezamenlijk een
begrotingsscan voor onze gemeente uitgevoerd. De reactie erop is door de Raad
vastgesteld en naar de opstellers van het rapport verzonden per brief van 1 3 november
2008. Deze reactie is door het ministerie met complimenten ontvangen.
Zoals vermeld in de Najaarsnota 2008 zijn gelet op de uitkomsten van deze
begrotingsscan en de te ondernemen vervolgacties in 2008 geen verdere onderzoeken
naar doelmatigheid gedaan.
Aanvragen van documenten
Net als in 2007 maar zeker ten opzichte van voorgaande jaren zijn er aanzienlijk meer
rijbewijzen aangevraagd (40%). De oorzaak is waarschijnlijk gelegen in het feit dat het
nieuwe handzame rijbewijs door mensen eerder wordt aangeschaft dan hun oude
rijbewijs verlopen is. De aanschaf van reisdocumenten (paspoort, identiteitsbewijs) is
gestegen met ongeveer 20%.
Deregulering en administratieve lastenverlichting
De activiteiten tot vermindering van regelgeving en administratieve lasten voor burgers
en bedrijven zijn in 2008 voortgezet. De noodzakelijke aanpassing van de APV vooral
wat betreft vergunningen, is voortvarend aangepakt en zal in 2009 tot vaststelling van
de nieuwe APV leiden. Het proces tot toetsing van verordeningen en beleidsregels aan
de normen van de Europese Dienstenrichtlijn en noodzakelijke aanpassingen is in het
voorjaar van 2008 gestart en moet vóór 31 december 2009 haar beslag krijgen.
Samenhang deregulering en verbeteren dienstverlening
Het verbeteren en afstemmen van regelgeving gaat leiden tot verbetering van
werkprocessen en dienstverlening via een één-loket systeem. De afspraken in het kader
van de Dienstenrichtlijn tussen het Rijk en de decentrale overheden dwingen daartoe.
Daartoe zal de elektronische dienstverlening aangepast moeten worden, wat vooral haar
beslag in 2009 zal krijgen.
Dienstverleningsprofiel
In het verder professionaliseren van de dienstverlening zijn diverse voorbereidings
activiteiten gaande die noodzakelijk zijn om aan te sluiten bij de landelijke
ontwikkelingen met betrekking tot het vastgestelde programma "andere overheid". Aan
onderdelen als basisregistraties (BAG) en de omgevingsvergunning (Wabo) is de nodige
voorbereidingsinspanning geleverd; hetzelfde geldt het Digitaal Klantdossier via
ondersteunende samenwerking met Leeuwarden. Deze activiteiten hangen samen met
de uitwerking van het één-loket-systeem binnen de frontoffice van onze gemeente. Het
Burgerservicenummer is in werking getreden.
Samenwerking
Eind 2008 is gestart met de uitwerking van de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009-
2012 en het jaarplan Integrale Veiligheid 2009-2010. Begin 2009 worden de voorstellen
ter besluitvorming aan de deelnemende raden voorgelegd.
10