Algemeen bestuur Het plan van aanpak op het terrein van de Drank- en Horecawet van begin 2008 heeft noodzakelijke aanpassingen en actualisatie van beleid, uitvoering en handhaving tot gevolg gehad. Het doorvoeren van deze verbeteringen heeft geleid tot het uitwerken van kaders voor het alcoholmatigingsbeleid. Onderzoeken doelmatigheid college Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de provincie Fryslân hebben gezamenlijk een begrotingsscan voor onze gemeente uitgevoerd. De reactie erop is door de Raad vastgesteld en naar de opstellers van het rapport verzonden per brief van 1 3 november 2008. Deze reactie is door het ministerie met complimenten ontvangen. Zoals vermeld in de Najaarsnota 2008 zijn gelet op de uitkomsten van deze begrotingsscan en de te ondernemen vervolgacties in 2008 geen verdere onderzoeken naar doelmatigheid gedaan. Aanvragen van documenten Net als in 2007 maar zeker ten opzichte van voorgaande jaren zijn er aanzienlijk meer rijbewijzen aangevraagd (40%). De oorzaak is waarschijnlijk gelegen in het feit dat het nieuwe handzame rijbewijs door mensen eerder wordt aangeschaft dan hun oude rijbewijs verlopen is. De aanschaf van reisdocumenten (paspoort, identiteitsbewijs) is gestegen met ongeveer 20%. Deregulering en administratieve lastenverlichting De activiteiten tot vermindering van regelgeving en administratieve lasten voor burgers en bedrijven zijn in 2008 voortgezet. De noodzakelijke aanpassing van de APV vooral wat betreft vergunningen, is voortvarend aangepakt en zal in 2009 tot vaststelling van de nieuwe APV leiden. Het proces tot toetsing van verordeningen en beleidsregels aan de normen van de Europese Dienstenrichtlijn en noodzakelijke aanpassingen is in het voorjaar van 2008 gestart en moet vóór 31 december 2009 haar beslag krijgen. Samenhang deregulering en verbeteren dienstverlening Het verbeteren en afstemmen van regelgeving gaat leiden tot verbetering van werkprocessen en dienstverlening via een één-loket systeem. De afspraken in het kader van de Dienstenrichtlijn tussen het Rijk en de decentrale overheden dwingen daartoe. Daartoe zal de elektronische dienstverlening aangepast moeten worden, wat vooral haar beslag in 2009 zal krijgen. Dienstverleningsprofiel In het verder professionaliseren van de dienstverlening zijn diverse voorbereidings activiteiten gaande die noodzakelijk zijn om aan te sluiten bij de landelijke ontwikkelingen met betrekking tot het vastgestelde programma "andere overheid". Aan onderdelen als basisregistraties (BAG) en de omgevingsvergunning (Wabo) is de nodige voorbereidingsinspanning geleverd; hetzelfde geldt het Digitaal Klantdossier via ondersteunende samenwerking met Leeuwarden. Deze activiteiten hangen samen met de uitwerking van het één-loket-systeem binnen de frontoffice van onze gemeente. Het Burgerservicenummer is in werking getreden. Samenwerking Eind 2008 is gestart met de uitwerking van de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2009- 2012 en het jaarplan Integrale Veiligheid 2009-2010. Begin 2009 worden de voorstellen ter besluitvorming aan de deelnemende raden voorgelegd. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 168