Voorjaar 2008 hebben de gemeente Boarnsterhim en Leeuwarden een samenwerkings
overeenkomst ondertekend. Concreet gaat er samengewerkt worden op het gebied van
financiële dienstverlening, personeelsinformatiesysteem, salarisadministratie en ICT-
systemen. Met uitwisseling van personeel is in 2008 ervaring opgedaan. Eind 2008 zijn
de schoonmaakdiensten van beide gemeenten gezamenlijk aanbesteed.
Ontwikkeling gemeentelijke organisatie
De voortgang van het proces van organisatieontwikkeling wordt beschreven in de
paragraaf Bedrijfsvoering.
Brandweer
Om te voldoen aan de kwaliteitseisen die aan de huidige en toekomstige
brandweerorganisatie worden gesteld is in 2007/2008 getracht een samenwerking tot
stand te brengen tussen de brandweerkorpsen van Boarnsterhim, Skarsterlân,
Heerenveen en Lemsterland, onder de noemer Klavertje Vier. In augustus zijn deze
pogingen gestaakt nadat de gemeente Skarsterlân niet in kon stemmen met de beoogde
samenwerking. Het gevolg hiervan is dat het langer zal duren voordat de noodzakelijke
kwaliteitsverbetering zal zijn gerealiseerd.
Eind 2008 zijn er gesprekken gestart met de gemeente Leeuwarden om ook op het vlak
van de brandweer de samenwerking met de gemeente Leeuwarden verder te
intensiveren. Een samenwerking met één of meerdere gemeenten wordt noodzakelijk
geacht om de kwaliteit op het gewenste niveau te krijgen. In 2009 zal alles in het werk
worden gesteld om deze samenwerking tot stand te brengen en zal duidelijk worden
welke maatregelen noodzakelijk zijn om het gewenste kwaliteitsniveau te bereiken.
Rampenbestrijding
Ook voor de rampenbestrijding is regionalisering, intergemeentelijke afstemming en
samenwerking één van de belangrijkste aandachtspunten geweest in 2008. Eind 2007 is
gestart met de actualisering van deelplannen die begin 2008 zijn vastgesteld. Voor het
beleid- en managementteam heeft in 2008 een rampenoefening plaats gevonden.
1.5 Wat heeft het gekost?
Middelen totale programma
Realisatie
2007
Begroting
vóór
wijziging
2008
Begroting
na wijziging
2008
Realisatie
2008
Lasten
4.735.435
4.168.860
4.760.247
4.648.163
Baten
419.505
340.720
630.609
663.097
Saldo
-4.315.930
-3.828.140
-4.129.638
-3.985.066
11