1lokale heffingen
1.1 Algemeen
Lokale heffingen (gemeentelijke belastingen en rechten) vormen, naast de middelen die
de qemeente ontvangt van het Rijk, de belangrijkste bron van inkomsten. Deze paragraaf
qeeft inzicht in zowel de heffingen waarvan de besteding gebonden is aan een Pr°du
?zoals de afvalstoffenheffing) als die waarbij een dergelijke relatie niet aanwezig is (zoals
de onroerende zaakbelasting). Deze categorie behoort tot de algemene dekk.ngsm.ddelen
van de gemeente.
1.2 Beleid lokale heffingen
Rii de vaststelling van de begroting en vervolgens de vergadering van december 2007
hebban wTÛ ean aantal maatregelen voorgelegd ter versterking van het frnancreel kaden
Maatregelen die bij raadsbesluit zijn bekrachtigd om een stap te kunnen zetten
Marien gezond financieel kader voor de komende jaren. De volgende
tariefswijzigingen zijn doorgevoerd:
in z'n algemeenheid zijn:
de tarieven afgestemd op het inflatiepercentage van 2,
en specifiek zijninclusief de algemene indexering
de tarieven onroerende zaakbelastingen aangepast met 20 h.
de tarieven afvalstoffenheffing c.q. reinigingsrechten op basis van
kostendekkendheid gehanteerd zijnde 4,78%, 9nn7
- de tarieven rioolrechten gebaseerd op het Gemeentelijk R.oler.ngsplan 2007
2011 resulterend in een aanpassing van 22,75 per aansluiting
de tarieven hondenbelasting en forensenbelast.ng aangepast met 10 /o, excl.
algemeen percentage;
de veergelden, voor een enkele "overzetting aangepast met 0,50,
de leges doorgerekend naar kostprijs en tot slot
steigergelden afgestemd op een redelijk niveau.
1.3 Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse belastingen/heffingen
B^beM va^l^dTcember 2007 is gebruik gemaakt van de mogelijkheid van
aanvaarding van het wetsvoorstel tot afschaffing van de limitering van de
Gelijktijdig is overigens wel een macronorm ingesteld om als Kabinet de mogelijkheid t
betouden achtera? te kunnen ingrijpen indien gemeenten de vooraf ingestelde norm
overschrijden Voor 2008 is vastgesteld dat de norm lichtelijk overschreden is met een
percemage van 0,15. Bij overschrijding van de norm heeft het Kabinet de mogelijkheid ,n
gTpen via de Vaststelling van het Gemeentefonds. He, geringe overschrijd,ngsperoen-
tage heeft het Kabinet doen besluiten hier geen consequenties aan te verbinden.
ÄÄÎT20oSnTwaarden van a„e objecten binnen de 9e™-,egrenzen
jaarlijks vastgesteld naar een waardeniveau gelegen een jaar voor het heffingsja
45