overige voorbereidingskosten of waarden van gronden reëel aanwijzig blijft, de hoogte
ervan is echter op dit moment niet in te schatten.
Grondexploita tie
De risico's waarmee de grondexploitatie te maken heeft zijn de risico's behorend bij de
verschillende projecten en grondexploitaties. Binnen de grondexploitaties zijn risico
voorzieningen opgenomen. Deze zijn gerelateerd aan het abstractieniveau van de
verschillende exploitaties. Hoe concreter het project wordt, hoe beter de risico's in te
schatten zijn en hoe lager de post 'onvoorzien' kan worden.
Naast deze specifieke projectrisico's die opgelost moeten worden binnen de exploitaties
bestaan er exploitatieoverstijgende risico's. Te denken valt aan grote vertragingen,
wijzigingen in de markt en grote tegenvallers binnen de projecten. In het voorjaar van
2009 zal een Nota Grondbeleid worden voorgelegd aan de Raad. In deze nota wordt
voorgesteld om een risicoreserve op te bouwen die is gerelateerd aan het geïnvesteerde
vermogen en de gerealiseerde opbrengsten (de boekwaarde). Deze reserve zal de eerste
jaren in de pas lopen met de regelingen rondom het Herstelplan.
De bouwgrondexploitatie van Grut Palma in Wergea is in 2008 herzien (raad 24 juni
2008). Op het moment van vaststelling speelde de kredietcrisis nog geen rol en was de
verwachting dat dit plan op eindwaarde zou sluiten met een positief resultaat van ruim
1,1 miljoen. Uitgaande van ongewijzigd beleid wordt thans voor dit plan een resultaat
geraamd van een kleine 800.000. Onderkent moet worden dat deze prognose onder
de huidige omstandigheden waarschijnlijk te hoog is. Mogelijke varianten zullen worden
doorgerekend en indien noodzakelijk ter besluitvorming worden voorgelegd.
Volkshuisvestingsfonds
Deze verplichting komt voort uit het Convenant Herstructurering 2005 waarin is
opgenomen dat uiteindelijk voor 442 sociale huur- en koopwoningen een subsidie
betaald moet worden van 5.700 per woning. De omvang van de verplichting wordt
jaarlijks vastgesteld naar rato van de verleende bouwvergunningen. Tot op heden is op
deze wijze voor 225 woningen de verplichting opgenomen (118 in 2006 en 107 in
2008) In de meerjarenramingen is geen rekening gehouden met de resterende
verplichting.
Herstructurering
De (tijdelijke) stopzetting van de Herstructurering heeft geleid tot het beoordelen van de
contractuele verplichtingen. Niet alle verplichtingen kunnen zonder financiële
consequenties worden beëindigd.
Structuurvisies en bestemmingsplannen
In de Wro is de verplichting opgenomen om een structuurvisie en bestemmingsplannen
op te stellen voor het gehele grondgebied. Op het niet tijdig actualiseren van
bestemmingsplannen (binnen 10 jaar) staat de sanctie dat de gemeente de kosten van
verleende bouwvergunningen en/of ontheffingen op grond van een verouderd
bestemmingsplan niet in rekening mag brengen. Alle bestemmingsplannen van vijf jaar
of ouder moeten binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van de Wro (1 juli 2008) zijn
vervangen door nieuwe bestemmingsplannen zodat voldaan wordt aan de termijn van 10
jaar. Volgens de laatste planning is de actualisatie midden 2010 afgerond en voldoen wij
aan de plicht actuele bestemmingsplannen te hebben. Voor de digitalisatie (DURP) wordt
de raad nog verzocht een krediet beschikbaar te stellen.
57