overige voorbereidingskosten of waarden van gronden reëel aanwijzig blijft, de hoogte ervan is echter op dit moment niet in te schatten. Grondexploita tie De risico's waarmee de grondexploitatie te maken heeft zijn de risico's behorend bij de verschillende projecten en grondexploitaties. Binnen de grondexploitaties zijn risico voorzieningen opgenomen. Deze zijn gerelateerd aan het abstractieniveau van de verschillende exploitaties. Hoe concreter het project wordt, hoe beter de risico's in te schatten zijn en hoe lager de post 'onvoorzien' kan worden. Naast deze specifieke projectrisico's die opgelost moeten worden binnen de exploitaties bestaan er exploitatieoverstijgende risico's. Te denken valt aan grote vertragingen, wijzigingen in de markt en grote tegenvallers binnen de projecten. In het voorjaar van 2009 zal een Nota Grondbeleid worden voorgelegd aan de Raad. In deze nota wordt voorgesteld om een risicoreserve op te bouwen die is gerelateerd aan het geïnvesteerde vermogen en de gerealiseerde opbrengsten (de boekwaarde). Deze reserve zal de eerste jaren in de pas lopen met de regelingen rondom het Herstelplan. De bouwgrondexploitatie van Grut Palma in Wergea is in 2008 herzien (raad 24 juni 2008). Op het moment van vaststelling speelde de kredietcrisis nog geen rol en was de verwachting dat dit plan op eindwaarde zou sluiten met een positief resultaat van ruim 1,1 miljoen. Uitgaande van ongewijzigd beleid wordt thans voor dit plan een resultaat geraamd van een kleine 800.000. Onderkent moet worden dat deze prognose onder de huidige omstandigheden waarschijnlijk te hoog is. Mogelijke varianten zullen worden doorgerekend en indien noodzakelijk ter besluitvorming worden voorgelegd. Volkshuisvestingsfonds Deze verplichting komt voort uit het Convenant Herstructurering 2005 waarin is opgenomen dat uiteindelijk voor 442 sociale huur- en koopwoningen een subsidie betaald moet worden van 5.700 per woning. De omvang van de verplichting wordt jaarlijks vastgesteld naar rato van de verleende bouwvergunningen. Tot op heden is op deze wijze voor 225 woningen de verplichting opgenomen (118 in 2006 en 107 in 2008) In de meerjarenramingen is geen rekening gehouden met de resterende verplichting. Herstructurering De (tijdelijke) stopzetting van de Herstructurering heeft geleid tot het beoordelen van de contractuele verplichtingen. Niet alle verplichtingen kunnen zonder financiële consequenties worden beëindigd. Structuurvisies en bestemmingsplannen In de Wro is de verplichting opgenomen om een structuurvisie en bestemmingsplannen op te stellen voor het gehele grondgebied. Op het niet tijdig actualiseren van bestemmingsplannen (binnen 10 jaar) staat de sanctie dat de gemeente de kosten van verleende bouwvergunningen en/of ontheffingen op grond van een verouderd bestemmingsplan niet in rekening mag brengen. Alle bestemmingsplannen van vijf jaar of ouder moeten binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van de Wro (1 juli 2008) zijn vervangen door nieuwe bestemmingsplannen zodat voldaan wordt aan de termijn van 10 jaar. Volgens de laatste planning is de actualisatie midden 2010 afgerond en voldoen wij aan de plicht actuele bestemmingsplannen te hebben. Voor de digitalisatie (DURP) wordt de raad nog verzocht een krediet beschikbaar te stellen. 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 214