Dit betekent dat de liquiditeitspositie van de gemeente ten opzichte van de kasgeldlimiet de afgelopen jaren voortdurend negatief is geweest. Renterisico op de vaste schuld In tabel 3 worden de renterisico 's op de vaste schuld afgezet tegen de renterisiconorm. Deze renterisiconorm is een, in de Wet Fido, vastgesteld percentage (20%) van de netto vaste schuldenlast. Sinds de wijziging van de wet Fido in maart 2008 wordt de netto vaste schuldenlast aangeduid door het begrotingstotaal. In de tabel zijn is daarom het bedrag voor het begrotingstotaal opgenomen. Stap Variabelen Begroting Jaar 2008 Werkelijk Jaar 2008 (1) Renteherzieningen 0 0 (2) Aflossingen 3.303.161 3.728.161 (3) Renterisico 3.303.161 3.728.161 (4) Renterisiconorm 8.602.565 8.602.565 (5a) Ruimte onder renterisiconorm 5.299.404 4.874.404 (5b) Overschrijding renterisiconorm Berekening renterisiconorm (4a) Begrotingstotaal 43.012.829 43.012.829 (4b) Percentage regeling 20% 20% (4) Renterisiconorm 8.602.565 8.602.565 Gemeentefinanciering Bij de financiering van de gemeentelijke activiteiten en investeringen wordt uitgegaan van integrale financiering. Dat wil zeggen dat steeds gekeken wordt naar de totale financieringsbehoefte van de gemeente. De rente voor kort geld bevindt zich de laatste jaren op een gunstig niveau. Reden om zoveel mogelijk gebruik te maken van kortlopende financiering en hiermee de rentekosten te beperken. Pas wanneer er veel geld nodig is voor (extra) investeringen wordt overgegaan tot het aantrekken van middelen op lange termijn. De termijn wordt daarbij bepaald door de aard van de te financieren investeringen, de resterende looptijd van de bestaande leningen en de te betalen rentepercentages bij de verschillende looptijden van de leningen. Bij het aantrekken van langlopende leningen wordt altijd bij tenminste twee banken offerte gevraagd. 69 (1+2) (4 3) (4 3) 4ax4b

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 226