De laatste jaren is de rente op de kapitaalmarkt gestaag gedaald. Dit vertaalt zich in een
gunstige ontwikkeling van het gemiddelde rentepercentage. In de laatste twee jaar is het
gerealiseerde rentepercentage overigens iets hoger dan het begrote percentage.
Gemiddelde rente
m.b.t. langlopende
Jaar financiering
Begroting
Realisatie
2001
5,46
5,46
2002
5,14
5,14
2003
4,85
4,85
2004
4,73
4,63
2005
4,70
4,48
2006
4,48
4,46
2007
4,44
4,52
2008
4,36
4,51
Rentevisie
Volgens de rentevisie van de bank Nederlandse Gemeenten zal de Europese Centrale
Bank [ECB] het monetaire beleid in de komende maanden verder versoepelen. De
herfinancieringsrente zal verder omlaag worden gebracht naar 1,0 (herzien van 1,5
waardoor de driemaandsrente zal dalen. In de lange sfeer wordt rente bepaald door
tegengestelde krachten: de zwakke economie en de daardoor dalende
inflatieverwachtingen enerzijds en oplopende overheidstekorten anderzijds. Wij
verwachten dat de lange rentetarieven in de komende maanden laag zullen blijven.
4.4 Relatiebeheer
De Bank Nederlandse Gemeenten treedt op als huisbankier voor de gemeente. De
gemeente beschikt, bij deze bank, naast een algemene bankrekening over een drietal
bankrekeningen ten behoeve van de belastingontvangsten, betalingen van Sociale zaken
en een rekening ten behoeve van publiekszaken. In de praktijk loopt minimaal 90% van
het gemeentelijk betalingsverkeer via de Bank Nederlandse Gemeenten. Daarnaast
beschikt de gemeente over twee bankrekeningen bij de Rabobank en de Postbank
respectievelijk.
Voor de camping Tusken de Marren zijn ook nog rekeningen bij de ABN AMRO bank,
gezien het feit dat de gemeente de camping heeft verkocht verwachten wij dat deze
rekeningen in de toekomst kunnen vervallen.
4.5 De Wet FIDO en het EMU-saldo
In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een land maximaal
3% van het BBP mag bedragen. Het EMU-tekort is het gezamenlijk begrotingstekort van
de gehele overheid: Rijk, Sociale Fondsen en lokale overheden (provincies, gemeenten
en waterschappen). In 2003 passeerde het EMU-tekort de kritische grens van 3%. Dit
werd mede veroorzaakt door een hoger dan verwacht EMU-tekort van de lokale
overheden (-0,6%). Ook voor 2004 en 2005 was sprake van een kritische situatie.
70