Daarom hebben wij u een aantal specifieke speerpunten voorgesteld voor de periode tot april
2010 om zo een begin te maken met het oplossen van de problemen van Boarnsterhim en wel zo
dat er weer gebouwd kan worden aan een goede toekomst. Deze speerpunten zijn door u vervol
gens vastgesteld. Dat is voor ons college leidend. De Begroting 2009 is vastgesteld door uw raad
in combinatie met een 1e tranche ombuigingen en een Financieel Herstel Plan. Dit is voor ons uit
gangspunt geweest, maar we hebben wel kritisch gekeken naar het realiteitsgehalte en waar no
dig aanpassingen doorgevoerd. De accenten uit de Begroting 2009 zijn hiermee wat naar de ach
tergrond gegaan, dat wil overigens niet zeggen dat uitvoering niet plaats vindt.
Voor de invulling van onze speerpunten, maar ook van andere projecten en beleid, benadrukken
wij onze uitgangspunten: sober, doelmatig en realistisch. In onze visie is dit de enige manier om
onze gemeente weer op koers te krijgen. Voor het oplossen van de problemen vinden wij het be
langrijk om projecten en financiële geldstromen te "ontknopen". Verder willen wij zoveel mogelijk
probleemdossiers oplossen en projecten afronden en/of bijsturen.
Gelet op het voorgaande zult u begrijpen dat wij geen ruimte kunnen bieden aan nieuwe wensen.
Wij voeren de wettelijke taken uit, plus activiteiten waarvoor wij verplichtingen zijn aangegaan en
die noodzakelijk, onontkoombaar en onuitstelbaar zijn.
1. SPEERPUNTEN
Onder het motto "Samen werken" is een zevental cruciale vraagstukken gekozen waarvoor op
lossingsrichtingen moeten komen. Wij werken hier met prioriteit aan. Het gewone werk gaat
eveneens door, ook al staat dat wellicht wat minder in de aandacht.
Van al die zaken (de A- en B-voorstellen) hebben wij de financiële consequenties eveneens in
beeld gebracht, indien deze wettelijk en/of onontkoombaar zijn. Hier gaan we alleen in op de ze
ven geformuleerde speerpunten.
1.1 Financieel herstel
In het kader van de speerpunten hebben wij aangegeven dat wij ons zullen inspannen om bij deze
Voorjaarsnota alle financiële risico's in beeld te brengen. Er is in de afgelopen periode hard ge
werkt om alle pro memorie - posten in te vullen en andere financiële risico's of problemen inzich
telijk te maken. Kunnen wij een garantie geven dat er nu geen nieuwe zaken meer boven water
komen? Nee, dat kunnen we nog niet, dat is ook niet reëel. Alles wat op dit moment bekend is,
is meegenomen. Wij zijn als gemeente volop bezig om in control te geraken. Dat houdt in dat er
steeds meer zaken op orde komen, probleemdossiers worden opgepakt en afgerond. Het meer
grip krijgen op de problemen, leidt ook tot meer inzicht in wat nodig is voor de oplossingen. En
dat kan soms leiden tot financiële consequenties, die wij op dit moment nog niet kunnen voor
zien. Overigens verwachten wij nu wel zicht te hebben op de meeste en majeure financiële pro
blemen.
Belangrijk voor het financieel herstel vinden wij het realistisch begroten. Financiële uitgaven,
waarvan we zeker weten dat we er toch voor komen te staan en waar we niet aan kunnen ont
komen. Dit moeten we simpelweg onder ogen zien en vertalen in het financieel meerjarenper
spectief. Dat hebben we dan ook gedaan. Voor ons houdt financieel herstel meer in dan het op
orde krijgen van de financiën sec, het betekent zeker ook het verbeteren van de financiële functie
van onze gemeente.
Verder verwijzen wij hier ook naar de paragraaf "route naar herstel".
1.2 Ontwikkeling beheerplannen
In de Begroting 2009 waren de beheerplannen nog als een pro memorie - post opgenomen. In het
Financieel Herstel Plan was 1 miljoen structureel opgenomen om het beheer op orde te kunnen
houden, in het besef dat dit nog niet voldoende zou zijn. De beheerplannen zijn inmiddels gepre
senteerd. Alle kosten verbonden aan de beheerplannen zijn integraal en volledig opgenomen in
Pagina 2
3 03 Aanbiedingsbrief perspectief 2009 en 2010/2
2/6