deze Voorjaarsnota, zowel de incidenteel benodigde middelen voor het inhalen van het achterstal
lig onderhoud als de structurele middelen die nodig zijn voor het op orde houden c.q. het beheer
van de kapitaalgoederen.
In een situatie waarbij artikel 12 van de Financiële verhoudingswet van toepassing is, hanteert
het Rijk als ultieme toezichthouder eigen inhoudelijke en financiële normen voor de beheerplan-
nen. Voor het reguliere onderhoud zal de gemeente een aanzienlijk deel op het kleed moeten leg-
Wij denken dat de artikel 1 2-status deels een oplossing moet gaan bieden voor het incidentele
geld benodigd voor het inhalen van het achterstallig onderhoud. Daarbij beseffen wij dat niet alle
achterstallig onderhoud vanuit de artikel 12-middelen gefinancierd zal kunnen worden, bepaalde
kapitaalgoederen komen niet in aanmerking voor een financiële bijdrage. Voor zowel het achter
stallig als regulier onderhoud zal dit nog leiden tot het noodzakelijkerwijs maken van nadere keu
zes qua uitvoering en tempo.
In de zogenaamde pre-fase artikel 12 bereiden wij de daadwerkelijke aanvraag van de artikel 12-
status voor. Samen met vertegenwoordigers van Rijk en Provincie gaan we de begroting 2010
artikel 1 2-proof maken.
1.3 Bestuurlijke toekomst
De opdracht voor het onderzoek naar de bestuurlijke toekomst van onze gemeente is inmiddels
verstrekt. U bent hierover geïnformeerd, en u heeft een krediet voor het onderzoek beschikbaar
gesteld. Inmiddels is het bureau Wagenaar Hoes geselecteerd voor het uitvoeren van het onder
zoek. Op 19 mei 2009 is de eerste bijeenkomst van de klankbordgroep geweest. De fractievoor
zitters hebben inmiddels ieder ook al een gesprek gehad met de projectleider. Het is de bedoeling
dat het onderzoek wordt opgeleverd eind augustus 2009. Over het vervolgtraject vindt nog over
leg plaats met de raad. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de raad in zijn vergadering van decem
ber 2009 een definitieve beslissing neemt.
1.4 Scholenbouw c.a.
Tegelijk met deze Voorjaarsnota worden u de kaders voor de scholenbouw in Grou en Akkrum
aangeboden De kapitaalslasten verbonden aan de investeringen die noodzakelijk zijn voor het rea
liseren van scholen in Grou en Akkrum zijn zoveel mogelijk en voor zover op dit moment bekend
meegenomen in de Voorjaarsnota. Wij kiezen als college ook hier voor een sobere uitvoering, en
voor het ontknopen van de verschillende aspecten. Niets mag de realisatie van scholen ophouden
c.q. zorgen voor vertraging.
De structurele kapitaalslasten van het Integraal Huisvestings Plan (IHP) 2008 - 2011 zijn ver
werkt in het financieel meerjarenperspectief van de Voorjaarsnota, daarbij is ook rekening gehou
den met een procentuele toename van de normkosten ten opzichte van 2006. Eind 2009 willen
wij een geactualiseerd IHP aan u voorleggen op basis van de nieuwste leerlingenprognoses en de
huidige normkosten. Dan kunnen de kosten exacter worden begroot.
1.5 Herstructurering
Voor de keuzes in het kader van de herstructurering is, naast het ontknopen en de financiën, de
leefbaarheid in de dorpen leidend. Het dossier voor de herstructurering pakken wij in een drietal
stappen aan. Wij hebben de oude stads- en dorpsvernieuwingsprojecten inmiddels afgerond, de
financiële verrekening en afrekening hebben wij meegenomen in de Jaarrekening 2008. Op dit
moment werken we aan de afronding van de lopende projecten herstructurering, inclusief de fi
nanciële vertaling. Daarnaast zijn wij bezig om zicht te krijgen op de toekomst van de herstructu
rering, dat wil zeggen hoe gaan we om met de convenantafspraken (volkshuisvestingsfonds,
grondtransacties convenantlocaties en herstructureringsprojecten). Dit gebeurt natuurlijk in over-
Pagina 3
3 03 Aanbiedingsbrief perspectief 2009 en 2010/3
3/6