2.1 Artikel 12-status
Het financieel meerjarenperspectief 2009 - 2013 maakt het noodzakelijk dat wij voor het jaar
2010 voor de eerste maal een beroep gaan doen op een aanvullende uitkering uit het gemeente
fonds de zogenaamde artikel 1 2 - status. De raad moet een aanvraag voor een aanvullende uit
kering indienen vóór 1 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor zij wordt aan
gevraagd. Een aanvullende uitkering wordt slechts verleend indien de algemene middelen van de
gemeente aanmerkelijk en structureel tekort schieten om in de noodzakelijke behoeften te voor
zien, terwijl de eigen inkomsten van de gemeente zich op een redelijk peil bevinden (bijvoorbeeld
de belastingen).
Van belang bij het aanvragen van een artikel 12 - uitkering is het doen van een goed onder
bouwde aanvraag. Aan de voorbereiding hiervan wordt, zoals u bekend is, momenteel al druk
gewerkt.
Wij streven ernaar dat de begroting 2010 aan de voorwaarden voor het toetreden tot de artikel
12-status voldoet. Met de presentatie van deze Voorjaarnota inclusief de actualisatie van het
meerjarenperspectief en de verwerking van de beheerplannen menen wij dat in dit proces een be
langrijke stap is gezet.
Wij willen wel duidelijk maken dat de artikel 12-status géén oplossing zal kunnen zijn voor het
structurele tekort, het is slechts een incidenteel hulpmiddel voor het oplossen van incidentele
problemen. De gemeente zal uiteindelijk weer een structureel sluitend meerjarenperspectief moe
ten hebben plus voldoende weerstandsvermogen in de vorm een algemene reserve die is afge
stemd op de risico's.
2.2 Herstelplan
Wij zijn ons ervan bewust dat van gemeenten, die een aanvullende uitkering in het kader van ar
tikel 12 aanvragen, wordt verlangd dat maatregelen worden getroffen om de financiële positie te
verbeteren. Deze Voorjaarsnota is nog maar een eerste stap en zal een vervolg moeten krijgen in
een saneringstaakstelling.
Met het oog op de nog concreet te maken saneringstaakstelling hebben wij besloten om nog
geen invulling te geven aan de 2e tranche ombuigingen die voor 2009 was opgenomen in de
vorm van een stelpost van 1,1 miljoen. Dit hebben wij ook verwerkt in het financieel meerja
renperspectief van deze Voorjaarsnota.
In de route naar financieel herstel zien wij op dit moment in ieder geval de volgende mogelijkhe
den:
1. Aanvraag in het kader van artikel 12 (zie paragraaf 2.1).
2. Bepalen wat beïnvloedbaar en niet-beïnvloedbaar is in de Begroting, zodat duidelijk wordt
waar keuzemogelijkheden liggen voor de gemeente, op basis hiervan kunnen keuzes worden
gemaakt. Feitelijk ligt dit in het verlengde van de lijn die in 2009 is ingezet door een 1L tran
che van ombuigingen.
3. Bepalen welk voorzieningenniveau voor onze gemeente - op langere termijn- haalbaar en be
taalbaar is.
4. Verhogen van de lokale lasten: het gaat dan bijvoorbeeld om de onroerende zaak belasting,
toeristenbelasting, forenzenbelasting, hondenbelasting, etc..
5. Verhogen van de leges en tarieven: de producten van de gemeente worden dan duurder, te
denken valt aan de leges voor evenementenvergunning of het gebruik van sporthallen of
gymlokalen.
6. Schrappen van volledige (niet-wettelijke) taken en als gevolg daarvan een (realistische) re
ductie van de formatie.
7. Balanssanering: een technische operatie voor het "opschonen" van de balans; in het structu
reel meerjarenperspectief van de gemeente staan in de begroting kapitaalslasten opgenomen
voor investeringen met een economisch nut en voor investeringen met een maatschappelijk
Pagina 5
3 03 Aenbiedingsbrief perspectief 2009 en 2010/5
5/6