In het voorstel dat nu voorligt worden de verschillende delen van het brede schoolconcept "ont
knoopt", zodat besluitvorming en realisatie per deel separaat kunnen plaatsvinden. Het geheel
wordt hierdoor overzichtelijker en beter beheersbaar. De slechte financiële situatie maakt het ook
noodzakelijk om stapsgewijs, vanuit de wettelijke zorgplicht te gaan werken. De besluitvorming
in de Raad gaat nu over de hoofdlijnen inclusief een aantal te maken.
Dit voorstel gaat in op de onderwijshuisvesting en het bewegingsonderwijs. De Sporthallen zijn
opgenomen in de gemeentelijke beheerplannen en renovatie onderhoud hiervan is derhalve af
hankelijk van middelen die beschikbaar moeten worden gesteld in het kader van de voorjaarsnota
(2009). Kinderopvang (SISA) beraadt zich op de vraag een eigen gebouw in eigen beheer te gaan
bouwen dan wel gezamenlijk te bouwen met de gemeente maar wel voor eigen rekening en risi-
Onderwijs
In het kader van de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting zal de gemeente moeten zorg
dragen voor goede schoolgebouwen. Voor de uitvoering van deze plicht geldt de verordening
huisvesting onderwijs Boarnsterhim (2002). Deze is echter sinds 2002 niet geactualiseerd waar
door onderwijskundige vernieuwingen die een zekere mate van ruimtebeslag leggen binnen de
schoolgebouwen, niet worden gefaciliteerd. Separaat zal aan uw Raad dit kalenderjaar een voor
stel worden voorgelegd om de nieuwste modelverordening van de VNG (2008) in te voeren.
Bewegingsonderwijs
De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting, maar ook dient ze de
mogelijkheid tot bewegingsonderwijs te bieden. Kleuters in de leeftijd van 4 en 5 jaar bewegen in
een speellokaal, kinderen vanaf 6 jaar en ouder volgen 2 45 minuten bewegingsonderwijs in een
grotere gym- of sportaccommodatie. Bewegingsonderwijs kan gerealiseerd worden door gymza
len te bouwen maar ook door te kiezen voor het bieden van accommodatie in bijvoorbeeld een
sporthal. In Grou moet bovendien voldoende sportvloer capaciteit zijn om naast de basisschool
leerlingen ook de leerlingen van het OSG Sevenwolden op het gebied van het bewegingsonder
wijs te faciliteren.
In Akkrum was een gymnastieklokaal aan of direct naast de nieuwbouw van de scholen voorzien.
Volgens de vigerende huisvestingsverordening is de bouw van een gymzaal in Akkrum (nog) geen
(wettelijke) verplichting. Qua bezetting zou de noodzakelijke capaciteit in klokuren ook gevonden
kunnen worden in de sporthal echter het (nieuwe) afstandscriterium (binnen de 750 m) zou dan
worden overschreden.1 Met het onderhavige voorstel wordt voldaan aan de wettelijke taak.
2. Gehanteerde uitgangspunten
Voor het bepalen van de huisvestingsbehoefte van het Onderwijs wordt uitgegaan van de nog te
wijzigen (model) verordening (2009) rekening houdende met scholen onder 1 dak per dorp. De
onderwijsruimten worden qua gebruik binnen de totale norm bepaald door de schoolbesturen
waarbij wij er van uitgaan dat hierbinnen voldoende speellokalen voor de onderbouwleerlingen
worden gerealiseerd. Het bewegingsonderwijs wordt eveneens conform de normering van de
huisvestingverordening bepaald.
Pagina 2
1 Voor het realiseren van gymnastieklokalen geldt binnen de vigerende verordening een afstandcriterium van hemels
breed 1 km - 7,5 km afhankelijk van het noodzakelijk gebruik in klokuren. Namelijk binnen 1 km hemelsbreed bij nood
zakelijk gebruik van ten minste 20 klokuren, 3,5 km hemelsbreed bij noodzakelijk gebruik van ten minste 15 klokuren
of 7,5 km hemelsbreed bij noodzakelijk gebruik van ten minste 5 klokuren gebruik te maken van een of meer gymnas-
tiekruimten.
De Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijk Opvoeding heeft in een advies uit januari 2005 de gemeenten reeds
geadviseerd voor het basisonderwijs een afstandsnorm van 750 m gemeten over de weg te gaan hanteren.
Bij het vaststellen van de nieuwe verordening zal aan de Raad worden gevraagd ook hierover een uitspraak te doen.
3 04 Scholenbouw Grou resp. Akkrum 28 m^i 2009 dtp/bpah/2