Belangrijkste voorwaarde om voor een aanvullende uitkering in aanmerking te komen is dat de
wet rechtmatig wordt uitgevoerd en dat het tekort niet wordt veroorzaakt door het gemeentelijk
beleid. Het verschil tussen de toegekende subsidie en de werkelijke kosten bedraagt in 2008
ruim 224.211. De overschrijding bedraagt daarmee ruim 11,6%. Op grond daarvan bestaat in
beginsel recht op een aanvullende uitkering. Deze uitkering wordt echter niet ambtshalve
toegekend, maar zal in het eerste halfjaar van 2009 moeten worden aangevraagd. Inmiddels is
besloten het traject van de claim van een aanvullende uitkering wederom te starten en zijn de
eerste activiteiten in gang gezet. Uitgaande van de werkelijke cijfers bedraagt de aanvullende
uitkering 31.370. Dit bedrag zal - bij toekennen - in de jaarrekening van 2009 als incidentele
bate worden verantwoord.
Ook over 2007 is op het inkomensdeel van de WWB een tekort ontstaan dat de drempel van
10% overschreed. Aangezien de gemeente Boarnsterhim ook toen van mening was dat werd
voldaan aan de hieraan te stellen voorwaarden (rechtmatige uitvoering van de wet en juiste
beleidskeuzes) is de claim medio 2008 ingediend bij de Toetsingscommissie Wet werk en
bijstand. Aan het eind van 2008 is de claim van de gemeente - na toetsing - door het
ministerie gehonoreerd en is het daarmee gepaard gaande bedrag van 76.204 aan de
gemeente betaald. De bate is als incidentele opbrengst binnen dit product verantwoord.
Het totale budget voor financiering van de uitkeringslasten bedraagt daarmee 2.004.609
1.928.405 76.204). In de begroting werd uitgegaan van een opbrengst van 1.928.139,
zodat er ten opzichte van de begroting een voordeel is ontstaan van bijna 76.500.
Een component die daarnaast eveneens nog invloed heeft betreft de aanpassing van het
debiteurensaldo Sociale Zaken. Eenmaal per jaar wordt er een overzicht gemaakt van de diverse
vorderingen die op uitkeringscliënten bestaan. De financiële administratie van de gemeente
wordt naar aanleiding van deze opgave hierop aangepast (hierbij wordt eveneens rekening
gehouden met de noodzaak tot het aanpassen van de voorziening). In het verantwoordingsjaar
2008 levert het aanpassen van het debiteurensaldo en het aanpassen van de daarmee
samenhangende voorziening een nadeel op van bijna 41.500.
5.2 WWB Werkdeel
Op dit product is over 2008 een nadelig saldo gerealiseerd van 41.182.
Binnen dit product worden alle baten en lasten verantwoord die te maken hebben met het
onderdeel re-integratie van het WWB-budget: het werkdeel. Het werkdeel (W-deel) dient te
worden ingezet voor re-integratie van uitkeringsgerechtigden, niet-uitkeringsgerechtigden en
Anw-ers, evenals voor de gesubsidieerde arbeid. Het werkdeel is daarmee een zogenaamde
doeluitkering en is daardoor niet vrij besteedbaar. Alle door de gemeente gemaakte kosten
worden in beginsel gedekt uit deze rijksmiddelen. Dat er desondanks op dit product een nadeel
is ontstaan, heeft met name te maken met het feit dat het Rijk het kasstelsel toepast. Een
aantal door de gemeente in 2008 verantwoorde kosten is pas betaald in 2009, waardoor er in
2008 nog geen dekking tegenover staat. Deze dekking wordt 'pas' in 2009 gerealiseerd. Het
'nadeel' is derhalve tijdelijk.
173