Begroting na wijziging 2008 Realisatie 2008 Baten Lasten Baten Lasten 0 118.680 2.154.196 248.707 0 11.715 289 0 0 2.291.859 981.232 12.000 0 288.000 27.083 65.503 3.201.865 255.825 38.153 99.132 162.014 160.879 37.832 2.351.711 1.063.276 286.289 46.851 2.608.018 0 23.711 2.130.885 212.162 0 10.590 0 0 0 2.322.056 1.108.743 20.873 0 419.059 26.277 68.184 2.711.004 209.616 33.505 63.310 170.185 162.880 37.832 2.356.945 1.231.516 326.020 49.489 2.197.874 6.106.678 10,404.431 6.248.079 9.644.637 175 Een andere belangrijke factor die het voordeel op dit product veroorzaakt, is gelegen in de onderuitputting op het budget 'subsidies diensten bij wonen met zorg'. De subsidieregeling Diensten bij Wonen met Zorg was bedoeld voor het bevorderen van extramuralisering. Deze regeling was de opvolger van de subsidieregeling extramurale dienstverlening. De regeling, die care-breed gold, werd uitgevoerd door zorgkantoren, binnen de spelregels die het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) had vastgesteld. Deze regeling kende twee doelen: het voorkomen van intramurale opname én het actief extramuraliseren van intramuraal verblijvenden. De staatssecretaris heeft bovendien als eis gesteld dat de subsidie gekoppeld moest worden aan personen met een verblijfsindicatie. De regeling is in 2007 opgegaan in de WMO. In de begroting werd voor deze subsidieregeling nog een bedrag geraamd van 140.000. Uiteindelijk is ten laste van dit budget alleen een afrekening van 2006 verantwoord. Er resteert daardoor een onderuitputting op dit budget van bijna 108.000. Bij de invoering van de WMO worden de eigen bijdragen door het Centraal Administratiekantoor (CAK) in rekening gebracht bij de cliënten. Het CAK bepaalt de hoogte van de eigen bijdragen op basis van de door de gemeente gestelde richtlijnen. De gemeente heeft op dit moment niet alleen geen inzicht in de volledigheid van deze opbrengsten, maar heeft ook geen inzicht in de juistheid ervan (zijn de eigen bijdragen bepaald overeenkomstig de door de gemeente gestelde richtlijnen). Het betreft hier een probleem waar de gemeente niet alleen in staat. Het is een landelijk probleem dat niet door de gemeente Boarnsterhim kan worden opgelost. Het CAK werkt inmiddels aan een oplossing. In de jaarrekening 2008 is een bedrag aan eigen bijdragen verantwoord van 247.658. 5.5 Tijdelijke huisvesting kinderopvang Het voordeel is ontstaan doordat de huur voor de tijdelijke huisvesting uitsluitend het laatste kwartaal betrof. Daarnaast waren de eenmalige kosten lager dan begroot. Via de bestemming van het rekeningresultaat wordt voorgesteld het restant huurbedrag 16.860 en 5.560 eenmalige kosten voor 2009 en verder voor dit doel beschikbaar te houden. Productenmatrix Beleidsadvies inkomensoverdr. Terugvordering en verhaal Uitkeringen WWB Uitkering IOAW/IOAZ Verificatie en fraudebestrijding Kinderopvang Peuterspeelzalen Maatschappelijk werk Beleidsadvies uitstroom Uitvoeren Wet Soc. Werkvoorz. Reïntegratietrajecten WWB Bijzondere bijstand/minimabeleid Inkomensbeheer en schuldsanering Uitvoering WMO

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 319