De gemeente Boarnsterhim is verantwoordelijk voor adequate huisvesting van onderwijs. Huis
vesting voor sportvoorzieningen, anders dan het bewegingsonderwijs, en faciliteiten voor kinder
opvang en peuterspeelzaal vallen buiten de reikwijdte van deze notitie. Voorstellen voor investe
ringen in de sport zullen na afronding van de beheerplannen afzonderlijk worden gedaan.
Voor de beoogde nieuwbouwlocaties zijn diverse externe omgevingsonderzoeken uitgevoerd on
dermeer ten behoeve van de luchtkwaliteit en het geluid. Hieruit zijn wel eisen naar voren geko
men waaraan het ontwerp moet kunnen voldoen (geluidsreductie op de gevel) maar zijn geen
blokkades opgeworpen. In de verstrekte voorbereidingskredieten van mei 2009 is rekening ge
houden met de noodzakelijke actualisatie van de externe onderzoeken en het opstellen van een
bestemmingsplan voor de bouw van scholen.
De scholen voor het primair onderwijs ontvangen naast de bekostiging voor het personeel een
bekostiging voor materiële instandhouding. Deze bekostiging is gebaseerd op het aantal leerlingen
en het daaruit afgeleide aantal groepen en dient voor de uitgaven die het schoolbestuur moet
maken voor onderhoud, energie- en waterverbruik, publiekrechtelijke heffingen, medezeggen
schap, verzekering, culturele vorming, overige uitgaven, dienstreizen, onderwijs leerpakket, meu
bilair en administratie beheer en bestuur. Het door ons gekozen uitgangspunt is dan ook dat de
gemeente de eigenaarslasten moet dekken en de schoolbesturen de beheerlasten van de gebrui
ker. Wij stellen voor de te realiseren scholen onder een dak geen gemeentelijke gebouwbeheerder
Over tijdelijke voorzieningen in de huisvesting wordt in een later stadium beslist. Zo ook de na
dere uitwerking van de organisatie van in dit voorstel aan u voorgelegde beslissingen (bijvoor
beeld inrichting projectorganisatie).
Voor de omgevingsinrichting van de scholen wordt voor het schoolterrein rekening gehouden met
de noodzakelijk hiervoor te maken kosten (ontsluiting, parkeren). Geen rekening wordt gehouden
met het omleggen van wijktoegangswegen. Wel wordt rekening gehouden met het eventueel uit
voeren van verkeersremmende maatregelen opdat veilige oversteekplaatsen in de schoolroutes
worden gerealiseerd.
Als het uitgangspunt voor het financieel kader wordt bouwen voor de norm gehanteerd. In para
graaf 5 is dit nader uitgewerkt.
3. Grou
3.1 Onderwijs
De Raad heeft in 2004 de nieuwbouwlocaties vastgesteld waarbij als uitgangspunt is gekozen
voor nieuwbouw het openbaar en bijzonder onderwijs onder een dak. In Grou zijn 2 van de 3 "vrij
te komen schoollocaties" ook al verkocht als ontwikkellocatie voor woningbouw. Deze moeten
per 2012 vrij van gebruik worden opgeleverd. De locatie aan de Tjallinga blijft de meest gunstige
locatie voor de scholenbouw. Ook omdat deze locatie als enige de mogelijkheid biedt om het ge
wenste toekomstige model, waarin intensief wordt samengewerkt tussen Onderwijs, Kinderop
vang en Sport ook ruimtelijk, te faciliteren.
Wij stellen voor om de (nieuwe) verordening Huisvesting Boarnsterhim te volgen. Dit houdt in dat
in permanente bouw alleen het recht op permanente huisvesting wordt gerealiseerd. De scholen
krijgen op grond van de leerlingenprognose (oktober 2008) gezamenlijk 2.302 m2 BVO. De inde
ling hiervan in onderwijsruimten en overige gebruikersruimten is de vrijheid en de verantwoorde
lijkheid van de schoolbesturen.
Pagina 3
3 04 Scholenbouw Grou resp Akkrum 28 mei 2009 dip/bpeh/3