Aan personele invulling is 1 fte noodzakelijk om alle beheerzaken en -taken (bijv. bijhouden be heersystemen en -data, applicatiebeheer enz.) uit te (laten) voeren maar daarnaast zal het werk wat uit de beheerplannen voortvloeit ook voorbereid en uitgevoerd moeten worden. Daarvoor wordt eveneens 1 fte voor noodzakelijk geacht. De kosten hiervan zullen (tezamen) €140.000,00 per jaar bedragen. Het bedrag aan achterstallig onderhoud wordt op ruim 34 miljoen geraamd. Een enorm bedrag. Uit praktische overwegingen wordt voorgesteld voor het begrotingsjaar nog niet volledig reke ning te houden met de uitkomsten van de opgestelde beheerplannen. Het budget voor 2009, conform besluiten, genomen in de begrotingsraad 2009, te bepalen op 4.222.695 regulier budget 1 miljoen). Tevens kennis te nemen van het ten laste van het budget 2009 dekken van personele kosten (i.c. 1fte beheerder en 1fte werkvoorbereider) en de aan schaf/implementatie van benodigde hard- en software. Dekking In het Financieel Herstelplan is voor de gevolgen van de beheerplannen met een budgetuitzetting van -voorshands- 1 miljoen per jaar rekening gehouden. Hieruit kan het incidentele bedrag voor de instrumentele invulling gedekt worden. Het restant kan dan worden ingezet voor onderhouds werkzaamheden en volgende jaren is dat gehele bedrag daarvoor dan beschikbaar. De kosten van de beheerder zijn structureel en dienen bij (noodzakelijke invulling dit jaar ook ten laste van dit bedrag te worden gebracht. De kosten van de werkvoorbereiding c.a. is in de geraamde bedragen voor onderhoud opgenomen en kunnen daaruit dan gedekt worden. Gegeven het tekort is dat bedrag van 1 miljoen nog onvoldoende en zal er dus nog eens ruim 2 miljoen budgetuitzetting noodzakelijk zijn. In de situatie waar Boarnsterhim in verkeert zal het bepaald niet eenvoudig zijn de geraamde structurele budgetten te honoreren. De reguliere systematiek voor groot onderhoud op basis van vastgestelde beheerplannen is dat gewerkt wordt met een bestedingsplan waarbij het gemiddelde bedrag jaarlijks als toevoeging aan de desbetreffende onderhoudsvoorziening in de begroting van baten en lasten wordt opge nomen. Zo ontstaat een gelijkmatige belasting in de exploitatie waarbij de groot- onderhoudsuitgaven rechtstreeks op de voorziening worden verantwoord (dus buiten de exploita tie). In tegenstelling tot de reguliere systematiek waarbij jaarlijks een storting in de diverse onder- houdsvoorzieningen wordt gedaan, moeten de ramingen van het achterstallig onderhoud, in totaal geraamd op 34 miljoen, direct in de begroting van baten en lasten worden opgenomen. Ge noemd bedrag zal vanaf het begrotingsjaar 2010 gefaseerd in de meerjarenraming worden opge nomen. In het kader van de artikel 12 status Financiële Verhoudingen Wet (F^W) speelt dit een rol voor het bepalen van het relevante begrotingstekort. Dit tekort is uitgangspunt voor het bepa len van de saneringstaakstelling die in samenwerking met het rijk bepaald gaat worden. Het Rijk hanteert overigens eigen financiële normen (sowieso een korting van 25%) waar het gaat om de beheerplannen en het achterstallig onderhoud. Een en ander betekent dat de 34 miljoen gedeelte lijk zal worden gedekt uit de aanvullende uitkering van het gemeentefonds. Er is overleg gevoerd met: Ondersteunende Diensten, cluster financiën, cluster l&A, voli Toetsing conform beslisboom (argumentatie) UITGAVEN: Pagina 4 3 05 beheerplannen 2009/owjt/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 42