1 INLEIDING 2 AANPAK 3EH6ER KAPITAALGOEDEREN Om het beheer van de kapitaalgoederen goed uit te kunnen voeren is het voor de gemeente Boarnsterhim noodzakelijk om inzicht te hebben in het noodzakelijke onderhoud. Dat inzicht was - door het ontbreken van beheerplannen en beheersoftware - voor de meeste kapitaalgoederen echter niet aanwezig. Ook de provincie Fryslân vraagt als toezichthouder op de gemeentelijke begroting om een bestuurlijk vastgestelde onderbouwing van de bedragen die voor de kapitaalgoederen in de begroting staan. Daarom zijn voor de onderdelen waarvoor het inzicht ontbrak alsnog beheerplannen opgesteld. Het doel van deze notitie en de onderliggende beheerplannen is inzicht te verschaffen in de kwaliteit en kwantiteit van de verschillende kapitaalgoederen, de mate van achterstallig onderhoud en de benodigde financiële middelen om de kwaliteit van de kapitaalgoederen op een acceptabel niveau te brengen en te houden. Het opstellen van vijftien beheerplannen in een periode van vier maanden is een omvangrijke opgave, zeker wanneer daarbij in ogenschouw wordt genomen dat van veel kapitaalgoederen niet eens de kwantiteit van het areaal in beeld is, en zeker niet de kwaliteit. Deze omvangrijke klus is daarom in samenwerking met buurgemeente Leeuwarden opgepakt. Voor de uitvoering van dit project is een projectgroep ingesteld, bestaande uit een aantal medewerkers van de gemeenten Boarnsterhim en Leeuwarden en een externe tekstschrijver. Deze projectgroep kwam wekelijks bij elkaar en verzorgde de aansturing en coördinatie van het gehele project. Daarnaast werd voor ieder beheerthema een werkgroep ingesteld voor de inhoudelijke uitwerking. Deze werkgroepen bestonden in de meeste gevallen uit een of twee vakdeskundigen van de gemeenten Boarnsterhim en Leeuwarden. Voor circa de helft van de beheerplannen is extern advies ingehuurd voor het uitvoeren van inventarisaties en inspecties en voor het opstellen van onderhoudsplanningen en begrotingen. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van eerder uitgevoerde inspecties, opgestelde onderhoudsplannen, etc. Dit heeft tot gevolg dat sommige bedragen gebaseerd zijn op een prijspeil van enkele jaren geleden. Dit is gecorrigeerd door op alle bedragen om te rekenen naar het prijspeil van 2009, waarbij uitgegaan is van een indexering van 2% per jaar. Daar waar dit noodzakelijk werd geacht zijn de bedragen geactualiseerd door het opstellen van nieuwe ramingen en/of het opvragen van actuele offertes. De riolering is binnen het project buiten beschouwing gelaten. Het beheer en onderhoud van de riolering is goed geregeld door de wettelijke verplichting tot het opstellen van een Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). De gemeente Boarnsterhim beschikt over een actueel GRP voor de periode 2007-201 1Mede hierdoor is er bij de riolering geen sprake van achterstallig onderhoud en zijn de reguliere onderhouds budgetten voldoende. Bovendien voorziet de riolering in een 'eigen' financiering via het rioolrecht. Een oud Hollands spreekwoord luidt 'zuinigheid bedriegt de wijsheid'. Dit betekent dat sommige zuinig heid later kan leiden tot hoge kosten, bijvoorbeeld bezuinigen op onderhoud. Bij kapitaalgoederen leidt te weinig onderhoud op termijn juist tot hoge kosten. Nu enkele tientjes uitsparen voor een pot verf om een afbladderend kozijn opnieuw te schilderen, kan er toe leiden dat over enkele jaren duizenden euro's

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 46