M. :~al tis BEHEER KAPITAALGOEDEREN Recreatievaart is een belangrijke economische factor voor het waterrijke Boarnsterhim. Ook zorgt de recreatievaart ervoor dat Boarnsterhim een levendige gemeente is, met Grou als kloppend hart. De laatste jaren komen er vanuit de recreatievaart echter steeds vaker klachten over verminderde vaardieptes door baggerachterstand. In 2003 heeft de gemeente Boarnsterhim een baggerplan op laten stellen. Hieruit bleek dat voor het wegwerken van de baggerachterstand een budget nodig was dat een veelvoud was van het baggerbudget in de gemeentebegroting. Het baggerplan is indertijd niet vastgesteld en dus ook niet doorvertaald naar de begroting. Daardoor is de achterstand in bagger- werkzaamheden inmiddels opgelopen tot bijna 1 miljoen m3 slib. De kosten voor dit achterstallige werk bedragen 16.1 87.246 (netto 1 2.789.310 na aftrek van mogelijke subsidies). Gezien het economische en maatschappelijke belang van de recreatievaart voor de gemeente Boarnsterhim is het niet wenselijk de huidige situatie langer voort te laten duren. Dit mede gezien het feit dat de slibaanwas ieder jaar toe zal nemen, zodat de knelpunten voor de recreatievaart ook steeds groter worden. Daarom wordt voorgesteld om het achterstallige baggeronderhoud in een periode van vijf jaar op te lossen, en daarbij voorrang te geven aan vaarwegen. Structureel is 514.298 per jaar nodig voor het op diepte houden van de vaarwegen en overige wateren en 40.000 voor het onderhoud van duikers. Boarnsterhim ligt in het hart van het Friese merengebied en is met bijna 1.500 hectare binnenwater en 1 10 kilometer vaarwegen een waterrijke gemeente. Dit vaarwegennet heeft een belangrijke functie voor de recreatievaart. Door de intensiteit van de beroepsvaart op het Prinses Margrietkanaal zoekt de recreatievaart naar alternatieve routes. Een van de belangrijkste recreatieve routes is de Staande Mast Route, een vaar route voor zeilschepen met een staande mast. De plaatsen Grou en Akkrum liggen strategisch aan de Staande Mast Route en zijn mede daardoor gewilde aanlegplaatsen voor de recreatievaart. In beide plaatsen zijn daarom aanlegvoorzieningen aanwezig is de vorm van steigers en kades. Om de gebruikers veilige aanlegvoorzieningen te bieden is goed onderhoud van deze voor zieningen noodzakelijk. Daarnaast is het van belang om de oeverbeschermingen langs de vaarwegen goed te onderhouden, om schade aan de oevers te voorkomen. Als gevolg van structureel te lage budgetten is de onderhoudstoestand momenteel echter erg slecht. Dit heeft in de afgelopen jaren zelfs al geleid tot enkele ongelukken, zoals een persoon die door de steiger aan de Suderkade is gezakt en daarbij letsel heeft opgelopen en een berm aan de Abbenwiersterdyk die is gaan afschuiven en daarbij alle nutsleidingen kapot heeft getrokken. Om ongevallen in de toekomst te voorkomen is het noodzakelijk om op diverse locaties maatregelen te treffen en steigers en beschoeiingen te vervangen. Hiervoor is in totaal 1.977.594 nodig. Geadviseerd wordt om deze achterstand in twee jaar weg te werken. Per jaar is een stiuctureel onderhoudsbudget nodig van 245.208 voor de oevers en 1 8.432 voor de steigers. Iedere gemeente is verantwoordelijk voor het in goede staat houden haar wegen. Voor de gemeente Boarnsterhim gaat het om ruim 1,5 miljoen m2 verhardingen. Overigens valt onder 'wegbeheer' niet alleen het beheer en onderhoud van de wegverhardingen, maar ook het beheer en onderhoud van bermen, wegmarkeringen, wegwijzers, wegmeubilair, verkeersborden 'k-V ft

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 48