3SHÊER KAPITAALGOEDEREN en verkeersregelinstallaties. Daarnaast maken straatreiniging en gladheidsbestrijding deel uit van deze beheertaak. Uit een recente inspectie is gebleken dat een relatief groot deel van de wegen in Boarnsterhim achterstallig onderhoud vertoont. Scheurvorming, rafeling en randschade zijn bij asfaltverhardingen de meest voorkomende schades. De veelal veenachtige ondergrond in de gemeente Boarnsterhim is geen gunstige basis voor wegen. Dit blijkt ook uit het feit dat de elementenverhardingen zeer slecht scoren op het onderdeel 'oneffenheid'. De totale kosten van het achterstallig onderhoud bedragen 4.344.551 (inclusief achterstanden bij verkeersborden en wegmarkeringen). Verder uitstel van het achterstallige onderhoud is onacceptabel. Het advies is om het achterstallig onderhoud in de komende twee jaren weg te werken. Daarnaast is in de komende vijf jaar jaarlijks 1.057.1 57 nodig om de wegen in goede staat te houden. Uit de totale onderhoudskosten over een periode van zestig jaar (exclusief rehabilitatie) blijkt dat vanaf 201 5 jaarlijks structureel 1.504.286 nodig. Naast het genoemde bedrag voor jaarlijks onderhoud is nog gemiddeld 2,7 miljoen per jaar nodig voor rehabilitatie van wegen aan het einde van hun levensduur. Deze kosten zijn op dit moment nog niet meegenomen in de financieringsbehoefte, omdat dergelijke werkzaamheden vaak gecombineerd worden met herstructurering of herinrichting. De financiering komt dan doorgaans vanuit andere bronnen. Openbare verlichting bestaat al sinds de middeleeuwen, en heeft een grote impuls gekregen door de opkomst van de auto in het midden van de 20e eeuw. Nog steeds vormt verkeersveiligheid naast sociale veiligheid de belangrijkste motivatie voor het plaatsen van openbare verlichting. Hoewel we vaak nauwelijks stilstaan bij de aanwezigheid van openbare verlichting, is het in onze samenleving inmiddels onmisbaar geworden. Immers, alleen dankzij openbare verlichting kan het openbare leven ook bij duisternis normaal blijven functioneren. De gemeente Boarnsterhim heeft circa 4.000 lichtmasten in beheer, en is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het functioneren en de veiligheid van deze verlichting. Er is binnen het lichtmastenbestand sprake van enig achterstallig onderhoud, namelijk 4,9% van de lichtmasten. Daarnaast moeten nog enkele tientallen asbestvoeten gesaneerd worden en vele honderden verouderde armaturen vervangen worden. Het totale achterstallige onderhoud bedraagt 230.890. Om de verlichting op een adequaat niveau te kunnen onderhouden is een stijging van het reguliere budget nodig van 301.752 in 2009 naar 370.420 in 201 0. Bij regen en wind bieden ze reizigers bescherming tegen de elementen, en vermoeide of slecht ter been zijnde reizigers vinden er een welkome zitplaats: bushokjes, oftewel abri's. De gemeente Boarnsterhim heeft dertig abri's. Omdat deze abri's langs wegen staan, zijn ze erg beeldbepalend. Het is daarom van belang om de abri's schoon, netjes en functioneel te houden, en ze aan het einde van hun levensduur te vervangen. Er is sprake van achterstallig onderhoud van de abri's 20.287). Dit betreft met name kapotte ramen en slechte toestand van het schilderwerk. De omvang van de achterstand is zodanig dat deze in één jaar opgelost kan worden. Om achterstallig onderhoud in de toekomst te voorkomen is het noodzakelijk meer financiële middelen beschikbaar te stellen voor het reguliere beheer en onderhoud. Hiervoor is jaarlijks 24.359 nodig.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 49