3SHÊER KAPITAALGOEDEREN
en verkeersregelinstallaties. Daarnaast maken straatreiniging en gladheidsbestrijding deel uit van deze
beheertaak.
Uit een recente inspectie is gebleken dat een relatief groot deel van de wegen in Boarnsterhim
achterstallig onderhoud vertoont. Scheurvorming, rafeling en randschade zijn bij asfaltverhardingen de
meest voorkomende schades. De veelal veenachtige ondergrond in de gemeente Boarnsterhim is geen
gunstige basis voor wegen. Dit blijkt ook uit het feit dat de elementenverhardingen zeer slecht scoren op
het onderdeel 'oneffenheid'.
De totale kosten van het achterstallig onderhoud bedragen 4.344.551 (inclusief achterstanden bij
verkeersborden en wegmarkeringen). Verder uitstel van het achterstallige onderhoud is onacceptabel.
Het advies is om het achterstallig onderhoud in de komende twee jaren weg te werken. Daarnaast is in
de komende vijf jaar jaarlijks 1.057.1 57 nodig om de wegen in goede staat te houden. Uit de totale
onderhoudskosten over een periode van zestig jaar (exclusief rehabilitatie) blijkt dat vanaf 201 5
jaarlijks structureel 1.504.286 nodig. Naast het genoemde bedrag voor jaarlijks onderhoud is nog
gemiddeld 2,7 miljoen per jaar nodig voor rehabilitatie van wegen aan het einde van hun levensduur.
Deze kosten zijn op dit moment nog niet meegenomen in de financieringsbehoefte, omdat dergelijke
werkzaamheden vaak gecombineerd worden met herstructurering of herinrichting. De financiering komt
dan doorgaans vanuit andere bronnen.
Openbare verlichting bestaat al sinds de middeleeuwen, en heeft een
grote impuls gekregen door de opkomst van de auto in het midden van de
20e eeuw. Nog steeds vormt verkeersveiligheid naast sociale veiligheid de
belangrijkste motivatie voor het plaatsen van openbare verlichting. Hoewel
we vaak nauwelijks stilstaan bij de aanwezigheid van openbare
verlichting, is het in onze samenleving inmiddels onmisbaar geworden.
Immers, alleen dankzij openbare verlichting kan het openbare leven ook bij
duisternis normaal blijven functioneren. De gemeente Boarnsterhim heeft circa 4.000 lichtmasten in
beheer, en is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het functioneren en de veiligheid van deze
verlichting. Er is binnen het lichtmastenbestand sprake van enig achterstallig onderhoud, namelijk 4,9%
van de lichtmasten. Daarnaast moeten nog enkele tientallen asbestvoeten gesaneerd worden en vele
honderden verouderde armaturen vervangen worden. Het totale achterstallige onderhoud bedraagt
230.890. Om de verlichting op een adequaat niveau te kunnen onderhouden is een stijging van het
reguliere budget nodig van 301.752 in 2009 naar 370.420 in 201 0.
Bij regen en wind bieden ze reizigers bescherming tegen de elementen, en
vermoeide of slecht ter been zijnde reizigers vinden er een welkome
zitplaats: bushokjes, oftewel abri's. De gemeente Boarnsterhim heeft dertig
abri's. Omdat deze abri's langs wegen staan, zijn ze erg beeldbepalend.
Het is daarom van belang om de abri's schoon, netjes en functioneel te
houden, en ze aan het einde van hun levensduur te vervangen. Er is sprake
van achterstallig onderhoud van de abri's 20.287). Dit betreft met name
kapotte ramen en slechte toestand van het schilderwerk. De omvang van de achterstand is zodanig dat
deze in één jaar opgelost kan worden. Om achterstallig onderhoud in de toekomst te voorkomen is het
noodzakelijk meer financiële middelen beschikbaar te stellen voor het reguliere beheer en onderhoud.
Hiervoor is jaarlijks 24.359 nodig.