BOARNSTERHIM
gemeente
NOTA BEDRIJFSVOERING
Algemeen kader
Een aantal aspecten is in hoge mate bepalend voor de verdere ontwikkeling van de bedrijfsvoe
ring. In overleg met uw raad is een programma geformuleerd voor het komende jaar tot aan de
verkiezingen: de speerpunten april 2009 - april 2010. De ambtelijke capaciteit zal in belangrijke
mate moeten worden ingezet ten behoeve van de aanpak en zo mogelijk afronding van deze
speerpunten. Het herstel van de financiële situatie (onderdeel van de speerpunten) zal in de ko
mende tijd eveneens veel vergen van de ambtelijke organisatie. Het aanzienlijke structurele begro
tingstekort zal dwingen tot ingrijpende sanering en dus diverse beleidsombuigingen, die tot be
sparingen moeten leiden. Wij hebben ook te maken met een onderzoek naar de toekomst van de
ze gemeente. Wat ook de uitkomst van dit onderzoek mag zijn Wij willen in bestuurlijk Friesland
een sterke partner zijn, gesteund door een adequaat toegeruste organisatie, die haar zaken op or
de heeft. Dat bepaalt vanzelfsprekend onze wijze van kijken naar de ambtelijke organisatie. Die
moet vanuit eigen kracht kunnen handelen, de "basics" moeten op orde zijn en samenwerking
wordt gezocht waar een oplossing in eigen beheer niet mogelijk is. Het mag duidelijk zijn: voor
uw raad, ons college en de ambtelijke organisatie liggen vraagstukken klaar, die veel van ieder,
elk vanuit een eigen verantwoordelijkheid zullen vergen. Maar indachtig het motto van het colle-
ge-/raadsprogramma: "Samen werken", gaan wij de uitdaging om deze gemeente er weer neer te
zetten graag aan!
In deze nota geven wij inzicht in de ontwikkelingen, die zich in de organisatie voordoen. Wij doen
dat aan de hand van de volgende indeling van deze nota:
a. Prioriteiten 2008
b. Samenwerking
c. Visie op voortgang organisatieontwikkeling
d. Bedrijfsvoering op orde
e. Verdere invulling van de samenwerking
f. Afrondend voorstel
a. Prioriteiten 2008
In het afgelopen jaar is prioriteit gegeven aan het verder op orde brengen van de "basics" in de
organisatie. Om verschillende redenen is dat een lastige klus en in feite loopt de organisatie nog
steeds tegen problemen aan, die met dit vraagstuk: "basics" op orde brengen, te maken hebben.
We noemen:
gemis aan collectief geheugen als gevolg van start nieuw management, veel vacatures, veel
nieuwe tijdelijke (inhuur derden) en vaste medewerkers;
gebrekkig ontwikkelde informatiestructuur;
moeizame financiële afwikkeling van verschillende oude projecten;
problematiek als gevolg van de zeer ingrijpende reorganisatie (m.n. het uiteen trekken van be
leid en uitvoering)
Naast het verder op orde brengen van de basics heeft de organisatie tevens moeten zorg dragen
voor de afhandeling van de dagelijks terugkerende werkzaamheden en heeft zij gewerkt aan de
afronding/voortgang van een stevig aantal grotere projecten. In bijlage 1 hebben wij per afdeling
een overzicht gegeven van die activiteiten, waaraan elk van de afdelingen heeft gewerkt naast
haar normale dagelijks terugkerende werkzaamheden.
Nota bedrijfsvoering 26 mei 2009/bsgh/1