het Friese Land, onze gemeente en Mienskipssintrum Leppehiem. Vanaf maart dit jaar is ook Kin derman Zorggroep uit Grou aangesloten. Dit model is voor de gemeente leidend gewenst om de uitgangspunten van de raad -vastgelegd in het start- en visiedocument- te realiseren. Miens- kipsoarch geeft de burgers toegang tot alle diensten op het gebied van wonen, zorg, welzijn en dienstverlening. Het model is in essentie simpel. Elk dorp heeft een Meitinker, die 5 dagen per week mobiel bereikbaar is en een wekelijks spreekuur voor de burgers houdt in meestal het be treffende dorpshuis. Burgers die een appèl doen op de Meitinker worden thuis bezocht. De Mei tinker heeft mandaat voor het indiceren van hulp bij het huishouden en kleine woningaanpassin gen tot 1.500. De vraag van de burger wordt verhelderd en er wordt in nauw overleg met de burger een oplossing gezocht voor diens probleem/vraagstelling. Hierbij wordt eerst gekeken naar mogelijkheden binnen het sociale netwerk van de burger. Het betreffende dorp met zijn eigen structuur neemt hierbij een belangrijke plaats in. Er wordt een scheiding gemaakt tussen datgene dat simpel opgelost kan worden [bijvoorbeeld door vrijwilligers en mantelzorgers] en complexe vragen welke om een professionele aanpak vragen. Deze worden aan de zogenaamde backoffice van Mienskipssoarch doorgegeven welke het aanbod en de leveringsvoorwaarden in de omgeving van de burger via de Meitinker voor de vrager inzichtelijk maakt. Hierna kiest de burger zelf zijn aanbod. De backoffice regelt vervolgens dat binnen 5 werkdagen de professionele inzet wordt gerealiseerd met uitzondering van de AWBZ-zorg. Het is de bedoeling om per 1 september 2009 de pilot om te zetten in de Stichting Mienskipssoarch Boarnsterhim. Met de oprichting van de stichting verandert de rol van de gemeente zichtbaar van deelnemer in de pilot naar opdrachtgever in de zin van uitbesteder van de wettelijke Wmo-taak. De dubbelrol van zowel opdrachtgever als meedenker in de visie en filosofie van Mienskipssoarch komt hiermee ten einde. In die zin zijn wij als gemeente geen partij in de stichting en is het van belang om een heldere opdracht te formuleren richting de stichting. Al deze punten komen terug in dit voorstel. Argumenten: 1-3. omdat het project nu nog een pilotstatus heeft De pilot Mienskipssoarch is in september 2006 gestart voorafgaande aan de invoering van de Wmo. Na bijna drie jaar is voor alle partijen de tijd rijp om over te gaan tot de zogenaamde borging van het project Mienskipssoarch. Begin dit jaar heeft het toenmalige college de voorkeur uitgesproken voor een borgingsvariant met een eigen juridische status in de vorm van een stich ting. Deze is de afgelopen maanden uitgewerkt en het resultaat is het bijgevoegde stichtingsplan en statuten. Op dit moment heeft Mienskipssoarch de status van een project. Dit heeft veel mo gelijkheden gegeven om zaken te ontwikkelen, innoveren en te experimenteren. Tegelijkertijd brengt het project juist vanwege het niet-bindende karakter onzekerheid over de toekomst mee. Wanneer een van de partijen besluit om niet meer te investeren in Mienskipssoarch -zoals op dit moment Thuiszorg het Friese Land- kan het project op losse schroeven komen te staan. Het pro ject moet nu vaak partijen/mensen opnieuw enthousiasmeren om het in stand te houden. Daar naast genereert het project subsidies van onder andere de provincie en deze vragen om een rechtsvorm. Borging biedt zekerheid, houvast en continuïteit (vooral ook richting de Meitinkers en de Backoffice) en waarborgen voor controle en rechtmatigheid van onze Wmo- uitgaven. Tijdens de duur van het project was het organisatorisch zo geregeld dat de stuurgroep richtinggevend is. Deze stuurgroep bestaat uit bestuurders van elke deelnemende partij. Borging is een van de punten die vanaf de herfst van vorig jaar constant hoog op de agenda heeft gestaan. In de stuurgroepvergadering van 11 september 2008 zijn een aantal doelstellingen voor 2009 opgenomen: Zoeken naar een geborgde structuur van Mienskipssoarch; Er voor zorgen dat Mienskipssoarch blijft draaien om de leefbaarheid in de dorpen en om zorg en welzijn (en dus niet alleen over zorg!); Pagina 2 2 03 raadsvoorstel stichting WMO/bpsh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 23