het Friese Land, onze gemeente en Mienskipssintrum Leppehiem. Vanaf maart dit jaar is ook Kin
derman Zorggroep uit Grou aangesloten. Dit model is voor de gemeente leidend gewenst om de
uitgangspunten van de raad -vastgelegd in het start- en visiedocument- te realiseren. Miens-
kipsoarch geeft de burgers toegang tot alle diensten op het gebied van wonen, zorg, welzijn en
dienstverlening. Het model is in essentie simpel. Elk dorp heeft een Meitinker, die 5 dagen per
week mobiel bereikbaar is en een wekelijks spreekuur voor de burgers houdt in meestal het be
treffende dorpshuis. Burgers die een appèl doen op de Meitinker worden thuis bezocht. De Mei
tinker heeft mandaat voor het indiceren van hulp bij het huishouden en kleine woningaanpassin
gen tot 1.500. De vraag van de burger wordt verhelderd en er wordt in nauw overleg met de
burger een oplossing gezocht voor diens probleem/vraagstelling. Hierbij wordt eerst gekeken naar
mogelijkheden binnen het sociale netwerk van de burger. Het betreffende dorp met zijn eigen
structuur neemt hierbij een belangrijke plaats in. Er wordt een scheiding gemaakt tussen datgene
dat simpel opgelost kan worden [bijvoorbeeld door vrijwilligers en mantelzorgers] en complexe
vragen welke om een professionele aanpak vragen. Deze worden aan de zogenaamde backoffice
van Mienskipssoarch doorgegeven welke het aanbod en de leveringsvoorwaarden in de omgeving
van de burger via de Meitinker voor de vrager inzichtelijk maakt. Hierna kiest de burger zelf zijn
aanbod. De backoffice regelt vervolgens dat binnen 5 werkdagen de professionele inzet wordt
gerealiseerd met uitzondering van de AWBZ-zorg. Het is de bedoeling om per 1
september 2009 de pilot om te zetten in de Stichting Mienskipssoarch Boarnsterhim.
Met de oprichting van de stichting verandert de rol van de gemeente zichtbaar van deelnemer in
de pilot naar opdrachtgever in de zin van uitbesteder van de wettelijke Wmo-taak. De dubbelrol
van zowel opdrachtgever als meedenker in de visie en filosofie van Mienskipssoarch komt
hiermee ten einde. In die zin zijn wij als gemeente geen partij in de stichting en is het van belang
om een heldere opdracht te formuleren richting de stichting.
Al deze punten komen terug in dit voorstel.
Argumenten:
1-3. omdat het project nu nog een pilotstatus heeft
De pilot Mienskipssoarch is in september 2006 gestart voorafgaande aan de invoering van de
Wmo. Na bijna drie jaar is voor alle partijen de tijd rijp om over te gaan tot de zogenaamde
borging van het project Mienskipssoarch. Begin dit jaar heeft het toenmalige college de voorkeur
uitgesproken voor een borgingsvariant met een eigen juridische status in de vorm van een stich
ting. Deze is de afgelopen maanden uitgewerkt en het resultaat is het bijgevoegde stichtingsplan
en statuten. Op dit moment heeft Mienskipssoarch de status van een project. Dit heeft veel mo
gelijkheden gegeven om zaken te ontwikkelen, innoveren en te experimenteren. Tegelijkertijd
brengt het project juist vanwege het niet-bindende karakter onzekerheid over de toekomst mee.
Wanneer een van de partijen besluit om niet meer te investeren in Mienskipssoarch -zoals op dit
moment Thuiszorg het Friese Land- kan het project op losse schroeven komen te staan. Het pro
ject moet nu vaak partijen/mensen opnieuw enthousiasmeren om het in stand te houden. Daar
naast genereert het project subsidies van onder andere de provincie en deze vragen om een
rechtsvorm. Borging biedt zekerheid, houvast en continuïteit (vooral ook richting de Meitinkers en
de Backoffice) en waarborgen voor controle en rechtmatigheid van onze Wmo- uitgaven.
Tijdens de duur van het project was het organisatorisch zo geregeld dat de stuurgroep
richtinggevend is. Deze stuurgroep bestaat uit bestuurders van elke deelnemende partij.
Borging is een van de punten die vanaf de herfst van vorig jaar constant hoog op de agenda
heeft gestaan. In de stuurgroepvergadering van 11 september 2008 zijn een aantal doelstellingen
voor 2009 opgenomen:
Zoeken naar een geborgde structuur van Mienskipssoarch;
Er voor zorgen dat Mienskipssoarch blijft draaien om de leefbaarheid in de
dorpen en om zorg en welzijn (en dus niet alleen over zorg!);
Pagina 2
2 03 raadsvoorstel stichting WMO/bpsh/2