Te belasten objecten Hiermee is het rechtsgebied waarop een precariobelasting zich kan richten beperkt tot genoemde voorwerpen op de desbetreffende plaatsen indien de gemeente het hebben van voorwerpen daar verbiedt. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een wettelijke plicht tot gedogen, er kan sprake zijn van erfpacht of er kan sprake zijn van een overeenkomst, concessie of erfdienstbaarheid waar door het niet mogelijk is om precariobelasting te heffen. Zo is thans al in de Telecommunicatie wet bepaald dat de gemeente kabels ten dienste van een openbaar telecommunicatienetwerk of omroepnetwerk moet gedogen. Hiermee is het belastinggebied ten aanzien van een precariobelas ting sterk beperkt en richt zich uiteindelijk tot bijvoorbeeld reclamevoorwerpen aan de gevel, uit gestalde verkoopwaar en of aanwezige terrassen indien niet een uitsluitinggrond, zoals hiervoor weergegeven, aanwezig is. Een eerste aanzet tot inventarisatie van eventueel te belasten "voor werpen" zou een mogelijke keus tot invoering van een precariobelasting vereenvoudigen. Hierbij is het van belang dat op basis van het schouwen van de gemeente een beeld kan worden ge vormd over de mogelijke omvang van de te belasten voorwerpen en of het loont als inkomsten bron van de gemeente. Temeer daar thans kabels, leidingen, etc. vrijgesteld worden is het gebied waarop uiteindelijk de belasting zich richt sterk beperkt tot de horeca- recreatieondernemers, de middenstand en mogelijk de bouwbedrijven. Deze laatste categorie maakt het wel noodzakelijk dat toezicht op het kort dan wel meer langdurig gebruik van gemeentegrond stringent wordt uit gevoerd. Een arbeidsintensief proces en in de praktijk slecht uitvoerbaar. Hiermee richt een in te voeren precariobelasting zich uiteindelijk tot een beperkte categorie zijnde horeca- c.q recreatie ondernemers en de lokale middenstand. Gelet op de structuur van de gemeente (plattelandsgemeente) is het aantal direct te belasten fei ten beperkt. Een inventarisatie in Friesland heeft opgeleverd dat het gros van de gemeenten een precariobelasting heft indien sprake is van de aanwezigheid van een "stadsomgeving" (terrassen, uitgestalde winkelwaar, markten, etc.) in combinatie met het belasten van ondergrondse leidin gen en kabels. Zoals al gememoreerd vervalt voor deze laatste categorie de grondslag tot opna me als belastbaar feit. Om vooraf inzicht te kunnen verkrijgen in de kosten- batenanalyse is aan sluiting gezocht op basis van het aantal afgegeven "horecavergunningen" en een schatting van het aantal middenstanders dat mogelijk in aanmerking komt. Dit aantal bedraagt in totaal 35 waarvan slechts 8 mogelijk als terras in aanmerking komen. Uitgaand van het hoogste tarief het geen thans in Friesland van toepassing is komen we hiermee op een opbrengst van 1.706,25 (35 x 48,75). Ten aanzien van de reclameborden kan deze opbrengst mogelijk worden ver hoogd met 1.212,75 (15 x 80,85) hetgeen resulteert in een totale opbrengst van 2.919,00. Daarentegen staan voor het eerste jaar de inventarisatie, inrichting- en aanpassing software in samenhang met een op te zetten communicatieplan begroot op 4.500,-. De jaar lijkse exploitatie bedraagt ruim 2.800,-. In de hiervoor genoemde kostenanalyse is de inzet van handhaving en mogelijk te verwachten bezwaar- en beroepsprocedures niet opgenomen. Alternatieven Een andere mogelijkheid is het "doorspitten" van de thans aanwezige "niet vergunde gedoogsitu aties". Hiermee wordt de aanwezige vergunningensystematiek in de gemeente geëgaliseerd en is de kans op onevenredige verschil (tarief, wijze van uitvoer) nihil. De uitvoer kan mogelijk in eigen beheer (afhankelijk van nader advies van de vakafdeling) worden uitgevoerd en gefaseerd plaats vinden. Bij een invoering van een precariobelasting daarentegen is een inventarisatie op alle te be lasten objecten gelijktijdig noodzakelijk ter voorkoming van onevenwichtigheden in de uitvoer die tot gevolg kan hebben dat een in te stellen belastingverordening onverbindend wordt verklaard. Pagina 2 2 04 raadsvoorstel precariobelasiing 2009/odjb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 29