gen kennen wel een specifieke verdeling. In tegenstelling tot een specifieke uitkering werkt een integratie- of decentralisatie-uitkering niet met voorwaarden. Voor dit type uitkering hoeven ge meenten dus geen aanvraag te doen en geen financiële verantwoording af te leggen bij de rijks overheid. Uiteraard is wel verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad. Voor 2009 kan voor de uitvoering van de Impuls een Rijksbijdrage verwacht worden van 73.504, zonder dat daarvoor cofinanciering noodzakelijk is en zonder dat dit een risico tot terugbetaling inhoud. Financiering gemeente Boarnsterhim Op basis van het aantal inwoners 18 jaar is ook het aantal combinatiefuncties verdeeld per gemeente. Het 1e jaar van deelname financiert de overheid 100%, de jaren daarna (structureel) 40%. Voor gemeente Boarnsterhim betekent dit het volgende: jaar jongeren 18 jaar totaalbedrag rijksoverheid gemeente fte 2009 4.761 73.504 73.504 0 1,6 2010 91.880 36.752 55.128 2,0 2011 91.880 36.752 55.128 2,0 2012 152.727 60.704 92.023 3,3 Personele kosten De middelen zijn structureel en bedoeld om de personele overhead) kosten (combinatiefunc ties) van in totaal 2.500 fte's te financieren. Daarbij is uitgegaan van een normbedrag per fte van 45.0001. Overige kosten zullen moeten worden betaald uit gemeentelijke middelen of door lo kale partijen. Gemeente Boarnsterhim maakt gebruik van de inzet van LlO-ers. Dit is akkoord be vonden door de VSG, OCW en VWS. Door de inzet van LlO-ers als combinatiefunctionaris kun nen de kosten per fte aanzienlijk omlaag. Naast de inzet van de LlO-ers moet er dan een combi natiefunctionaris aangesteld worden die zich bezig houdt met de begeleiding van de LlO-ers. Bij het inzetten van een aantal 'goedkopere' combinatiefunctionarissen blijft de Rijksbijdrage gelijk en kan het dus zijn dat er (bijna) geen gemeentelijke cofinanciering nodig is in het tweede jaar. Wat voor soort medewerkers worden aangesteld is voor elke gemeente vrij in te vullen. Dus vakleer kracht, Cios'ers e.d. kan. Voor wat betreft de LlO'er kan dat dus ook. Het is echter niet de be doeling de banen structureel in te laten vullen door studenten die daarmee dan de plek in zouden nemen van de beoogde combinatiefunctionarissen. Cofinanciering Omdat de gemeente Boarnsterhim onder provinciaal toezicht staat en zelf niet de financiële mid delen heeft voor een cofinanciering moet de gemeente gebruik maken van een 'derde' (niet ge meentelijke) geldstroom (zoals geld van provincies, woningcorporaties, sponsoring van een bank o.i.d.). Indien een deze derde geldstroom (om welke reden dan ook) stopt, is het aan de gemeen te om hier een oplossing voor te vinden. In het geval van de gemeente Boarnsterhim betekent dat dan dat de intentieverklaring wordt ingetrokken en er wordt gestopt met de combinatiefuncties. Pagina 11 1 De Rijksbijdrage voor de Impuls wordt geïndexeerd. De budgetten voor de Impuls, zoals opgenomen op de begrotin gen van OCW en VWS, zijn loongevoelig gecodeerd. Dit betekent dat deze budgetten in de loop van het begrotingsjaar opgehoogd worden met de, door het Ministerie van Financiën toe te kennen, loonbijstelling. Het percentage van deze loonbijstelling zal jaarlijks wisselen en is gekoppeld aan de loonstijging van het Rijkspersoneel. De beide departemen ten zullen hun bijdrage aan het Ministerie van BZK dus jaarlijks verhogen met de door Financiën toegekende loonbijstel ling. Daardoor is het Ministerie van BZK in staat om de uitkeringen aan de deelnemende gemeenten met die loonbijstel ling te verhogen. 2 05 Bijlage Beleid IBS v08-07-09/bpde/11

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 45