Pagina 20 Bijlage 3 HBO docent-innovator in het werkveld De HBO docent-innovator is aangesteld aan een kennisinstelling (Hogeschool) en verricht naast interne op leidingswerkzaamheden op aanvraag werkzaamheden in het werkveld. Deze werkzaamheden zijn naast op leiden gericht op het door ontwikkelen van de beroepspraktijk van de sportontwikkelaar in de BOS drie hoek. Hij/zij heeft een opleiders rol op de werkvloer en is tevens kenniswerker. In deze rol zoekt de docent- innovator samen met het sportteam naar oplossingen voor nieuwe sportproblemen en ontwikkelt hiermee nieuwe kennis. Hierin is hij/zij initiatiefrijk, motiverend, betrokken, geïnteresseerd, kritisch, open, probleem oplossend, tactvol en flexibel. Inter-persoonlijk en (ped)agogisch taken Creëren van effectief leerklimaat waarin hij/zij de sportontwikkelaar stimuleert in het nemen van zijn verantwoordelijkheden. Stelt zich open op en luistert actief naar anderen. Hanteert groepsdynamische processen. Geeft ruimte, neemt waarnodig leiding en confronteert en doet dit op een evenwichtige manier. Maakt gebruik van de input van deelnemers en ontplooit initiatieven met deelnemers. Gaat op een adequate manier om met stimulerende en remmende factoren. Ondersteunt deelnemers in hun (beroeps)identiteitsontwikkeling. Stimuleert waardeoriëntatie bij deelnemers en is zich bewust van zijn eigen waardeoriëntatie. Opleidingsdidactische taken Vertaalt nieuwe ontwikkelingen in het eigen deskundigheidsgebied. Creëert voor deelnemers een krachtige en inspirerende leeromgeving Doet recht aan verschillen tussen deelnemers. Maakt de gehanteerde didactische aanpak inzichtelijk, reflecteert met de deelnemers op de didacti sche keuzen en daagt hen uit tot het maken van eigen keuzen. Maakt gebruik van de ervaringen van de deelnemers, verdiept deze ervaringen en stimuleert, dat deelnemers deze ervaringen vertalen in praktische werktheorieën. Begeleidt deelnemers bij het uitvoeren van praktijkonderzoek. Ontwikkelt instrumenten voor (zelf)beoordeling van professionele bekwaamheden en beoordeelt deelnemers op hun geschiktheid. Stimuleert deelnemers tot reflectie op hun ervaringen, tot zelfverantwoordelijkheid voor hun leer proces en tot zelfbeoordeling van hun geschiktheid. Organisatorische taken Bewaakt de voortgang in het leerproces van de deelnemers. Organiseert goed het eigen werk en de eigen tijd. Creëert in randvoorwaardelijk opzicht een krachtige fysieke en virtuele leeromgeving. Improviseert waar dat nodig. Taken in het werken met collega's Werkt samen in multi-disciplinaire teams Expliciteert de eigen visie, relateert deze aan de visie en het concept van collega's en de organisa tie en communiceert hierover. Draagt bij aan de beleids- en visieontwikkeling en beleidsuitvoering binnen de eigen organisatie. Geeft met collega's vorm aan ontwikkeling, voorbereiding, uitvoering en bijstelling/vernieuwing van de impuls brede scholen sport en cultuur. Maakt het eigen functioneren in de werkomgeving zichtbaar voor collega's. Z.O.Z WvdM 2009 Taken in de BOS driehoek Onderhoudt een voor de taakuitoefening relevant regionaal of (inter)nationaal netwerk. Levert een bijdrage aan de (discussie over de) vernieuwing van de rol van sportontwikkelaar in de BOS driehoek. Levert een bijdrage aan de kennisproductie omtrent de impuls bredeschool sport en cultuur. Onderhoudt de kennis en vaardigheden op het eigen deskundigheidsgebied en bouwt deze uit. Taak als voorbeeldfunctie 2 05 Bijl.ige Beleid IBS v08-07-09/bpde/20

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 54