Om eeri CJG in Boarnsterhim te kunnen realiseren is de daadwerkelijke aanstelling van een coör dinator CJG de volgende stap die genomen moet worden. Door middel van dit advies heeft het college op basis van onderstaande argumenten ingestemd met deze aanstelling. Argumenten: 1.1 De realisatie van een CJG is een wettelijke verplichting. De wettelijke verantwoordelijkheid op het terrein van preventief jeugdbeleid staan in de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Wet publieke gezondheid. Ook de Wet op de jeugdzorg is relevant vanwege de aansluiting tussen het jeugdbeleid en de jeugdzorg. De regierol van gemeen ten in het kader van het CJG, wordt wettelijk vastgelegd in de Wet op de jeugdzorg. Vanuit het Programmaministerie Jeugd en Gezin is gesteld dat er in iedere gemeente in 2011 minimaal één CJG gerealiseerd moet zijn. 1.2 De aanstelling van een coördinator is noodzakelijk om vorm te geven aan de uitgangspunten en doelstellingen van een CJG. Om de uitgangspunten en doelstellingen (zie inleiding) van een CJG te kunnen realiseren is het noodzakelijk om coördinator aan te stellen die vorm geeft aan de inhoudelijke samenwerking bin nen het CJG. De hoofdtaken van de coördinator CJG zijn: Procesmanagement CJG (projectleider), gericht op het ontwikkelen van het CJG uitgaande van het gemeentelijk kader wat er nu ligt en gericht op de implementatie van beleid naar uitvoering. Procesmanagement op casusniveau (1 kind 1 plan) door middel van netwerken en zorg- overleggen Procesmanagement Verwijsindex, gericht op implementatie Verwijsindex in de gemeente en bewaken van het proces van melding en actie nemen naar aanleiding van een melding. Het zoeken van aansluiting bij de zorgstructuur van het onderwijs en samenwerking met Bureau Jeugdzorg. Actief in de gaten houden van media ten aanzien van recente ontwikkelingen; bijhouden van vakliteratuur. De coördinator CJG krijgt een (tijdelijk) dienstverband met Stichting Timpaan Welzijn, is hiërar chisch ondergebracht bij de manager van de stichting, maakt deel uit van het team procesmana gers CJG en voert de functie zelfstandig uit. Daarnaast is de coördinator regelmatig aanwezig op het gemeentehuis in Boarnsterhim en staat hij/zij in direct contact met de beleidsmedewerker Maatschappelijke Ontwikkeling van afdeling BOP. 1.3 Aanstelling van de coördinator is een logisch gevolg van reeds genomen besluiten en ingezet te acties. Zoals in de inleiding werd vermeld zijn er de afgelopen tijd een aantal acties ondernomen ter voorbereiding op de realisatie van een CJG in Boarnsterhim. Vanuit het convenant tussen alle Friese gemeenten en de Provincie Fryslân is een Fries basismodel voor een CJG vastgesteld. Ook in dit basismodel wordt er van uit gegaan dat een coördinator CJG het proces rondom de realisa tie van een CJG begeleidt. Gemeente Boarnsterhim is overigens bijna de laatste in de rij van Frie se gemeenten die overgaat tot de aanstelling van een coördinator. Ook in de uitvoeringsnota CJG is in de uitgangspunten (waar de raad mee ingestemd heeft) de aanstelling van een CJG- coördinator beschreven. In aansluiting op het eerder genoemde convenant heeft de Provincie een subsidieregeling in het leven geroepen waarbij gemeenten een subsidie ontvangen voor de aan stelling van een coördinator. De gemeente Boarnsterhim heeft voor 2009 een aanvraag ingediend welke vervolgens is toegekend. Onlangs is ook voor de jaren 2010/2011 een proforma- subsidieaanvraag ingediend. Tot slot is in de Voorjaarsnota 2009 melding gemaakt van de ont wikkelingen rondom de realisatie van een CJG in Boarnsterhim en de aanstelling van een coördi- Pagina 2 2 07 informerend raadsvoorstel Coördinator CJG/bpsh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 69