op grond van het Bevi per 1 januari 2010 beëindigd moeten worden, hiertegen kan bezwaar en beroep worden ingediend. Let wel, wanneer voor deze datum geen sanering c.q. verplaatsing van de LPG-tank heeft plaatsgevonden, moet door uw college handhavend worden opgetreden, het indienen van bezwaar/beroep heeft hierbij geen schorsende werking. Daarbij moet nog opgemerkt worden dat in principe de LPG-sector financieel verantwoordelijk is voor de sanering door ge maakte afspraken in het convenant LPG-autogas. Zie voor meer informatie bijgevoegde brief van de Milieu-adviesdienst (bijlage 1). Inleiding: Aangezien bovenvermelde situatie voor 1 januari 2010 opgelost moet zijn, wordt het college door middel van dit voorstel verzocht een standpunt in te nemen. Waarbij zich een drietal keuzemoge lijkheden voordoet: 1Verwijderen LPG-pomp (actie Fennema/kosten LPG-sector). 2. Verplaatsen LPG-pomp incl. onderzoek naar mogelijkheden (actie Fennema/kosten LPG- sector). 3. Sluiten Jeugdsoos (actie gemeente). Op 10 juni 2009 heeft een overleg over de situatie (zie voor het verslag bijlage 2) plaatsgevon den waarbij namens de gemeente de beleidsmedewerker Maatschappelijke Ontwikkeling (BOP) en de juridisch medewerker Toezicht en Handhaving (OD) aanwezig waren. Daarnaast waren hierbij een vertegenwoordiger van de politie en een delegatie van het bestuur van het jeugdhonk aanwe zig. Ambtelijk is tijdens dit overleg de situatie uitgelegd en aangegeven dat aan het college een voorstel voorgelegd zal worden waarbij in principe uitgegaan wordt van het sluiten van de jeugd soos. Met name door de vertegenwoordiger van de politie is vervolgens geopperd om een alter natieve locatie/gebouw voor de jeugdsoos te zoeken. Naar aanleiding van het overleg van 10 juni 2009 heeft vervolgens op 24 juni 2009 een be stuursvergadering van de jeugdsoos plaatsgevonden waarin het bestuur de situatie heeft bespro ken. Op grond van dit overleg heeft het bestuur een brief voor het college opgesteld (zie bijlage 3 brief Jongerencentrum "It Stee") waarin hun standpunt in deze aangegeven staat. Uit de brief blijkt dat ook het bestuur van de jeugdsoos aangeeft dat sluiting van de jeugdsoos in het voorlig gende geval de beste oplossing is. In dit voorstel wordt dan ook ingestoken op het sluiten van de jeugdsoos om vervolgens niet ac tief actie te ondernemen naar het zoeken naar een alternatieve locatie voor de jeugdsoos op basis van de volgende argumenten: Argumenten: 2.1 De saneringssituatie is hiermee opgelost. Dé belangrijkste reden voor het sluiten van het jeugdhonk is uiteraard het feit dat hiermee de sa neringssituatie is opgelost. Dit geldt echter ook voor de overige 2 opties. 2.2 Het bezoekersaantal van de jeugdsoos is erg laag. Het bezoekersaantal van de jeugdsoos is al jarenlang heel erg laag. Oftewel het is de vraag of er wel behoefte is aan een jeugdsoos in Grou. Op grond van samenwerking met de politie fungeert de jeugdsoos op dit moment alleen als (tijdelijk) onderkomen voor overlastveroorzakende hang jongeren. Uit ervaring blijkt dat het onderbrengen van deze groepen in de jeugdsoos veelal niet lang stand houdt vanwege de regels met betrekking tot drugs en alcohol. Sinds een paar weken maakt door tussenkomst van politie en de ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid een overlast veroorzakende groep variërend van 8/16 personen gebruik van de jeugdsoos. Aangezien de jeugdsoos als basis een algemeen toegankelijke voorziening moet zijn, geeft het bestuur van het Pagina 2 2 08 roodsvoorstel jeugdsoos Grou/bpsh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 72