het grotere onderhoud telkens per jaar een bedrag wordt opgevoerd en er geen afschrijving op de
pont plaatsvindt. Er was evenmin een meerjarig onderhoudsplan. Dat nadelig saldo van de pont
wordt voornamelijk veroorzaakt door de personele lasten die weer het gevolg zijn van de vaartij
den.
Een belangrijk ander aspect is dat met het vaststellen van een Beheerverordening er duidelijkheid
ontstaat voor de langere termijn omtrent de vaartijden en de interpretatie van diverse zaken die
de afgelopen jaren een eigen leven zijn gaan leiden.
Gevoerd proces
De afgelopen periode zijn meerdere gesprekken gevoerd met de Burdverenigingen, is er met de
Provincie overleg gevoerd en zijn er intern enige zaken nader onderzocht.
De gesprekken met de Burdverenigingen verliepen in goede sfeer zij het dat de standpunten
niet bij elkaar kwamen. Waar we het wel over eens zijn is dat er nu een lijn zou moeten worden
gekozen die niet steeds elk jaar wijzigt, maar een beleid wat voor langere termijn geldig zal zijn;
de onrust telkenmale weer voor nieuwe zaken te komen staan is ongewenst voor beide partijen.
De Burdverenigingen hebben hun standpunten al vaker - ook aan uw Raad - duidelijk gemaakt
en onlangs heeft men die nog eens in een Memo opgeschreven (bijlage 3).
Met de Provincie zijn gesprekken gevoerd inzake de korting die in de overeenkomst over de
bijdrage in de exploitatiekosten is opgenomen. Daarbij zijn ook de mogelijke alternatieven nog aan
de orde gesteld (de pont naar de provincie, tunnel, aquaduct of ander locatie, hogere bijdrage
enz) maar daar is geen gehoor voor gevonden bij de provincie. Wel is er nu door de provincie een
onderzoek op gang gebracht naar het laten varen van de pont zonder bemanning. Moderne tech
nieken zouden dit mogelijk maken en onderzoek hiernaar wordt nu uitgevoerd door de Maritieme
Academie in Harlingen en een 2-tal universiteiten in Duitsland. Ook de Rijks Universiteit Gronin
gen heeft onderzoeksmogelijkheden aangeboden bij monde van de voorzitter van de Burd vereni
ging, dhr Tj. Andringa. De mogelijkheden van onbemand varen - ook voor deze situatie - worden
realistisch geacht. (Naast de techniek zal ook de wetgeving nog aandacht behoeven).
De provincie heeft er wel mee ingestemd de korting op de exploitatiebijdrage niet toe te passen
als de gemeente de vaartijden zou verminderen, lopende dit onderzoek naar onbemand varen.
Een andere mogelijkheid om het nadelig saldo te verlagen is in de personele sfeer enige effi
ciency door te voeren. Enerzijds kan een beperkte besparing worden gevonden in de inzet van
goedkoper, gemeentelijk, personeel anderzijds worden er nog mogelijkheden bezien om personeel
met een klein vaarbewijs te laten varen dat zou dan kunnen op een kleinere pont met een
maximaal aantal - van 12- passagiers).
Financiële verantwoording
Op het product Veerpont werden tot en met dit jaar de inkomsten uit de bijdrage van de provin
cie niet verantwoord (geboekt) maar op het product Vaarwegen. Gegeven de overeenkomst is dit
feitelijk onjuist en zal dus met ingang van 2010 worden gewijzigd. zie bijgevoegd overzicht be
groting 2010 product Veerpont de Burd bijlage 5)
Daarnaast heeft u in december 2007 besloten dat het tarief voor een voetganger fietser wordt
verhoogd met 0,50 per kaartje ter dekking van de aanleg van een fietspad tussen Warten en
Grou. De bijdrage van deze 0,50 voor de dekking van het fietspad is nog steeds in de tarieven
opgenomen. Gezien de financiële positie van de gemeente achten wij de realisatie van het fiets
pad Grou-Warten niet realistisch. Gelet op het nog steeds aanwezige grote tekort op de exploita
tie, ook na instemming met dit voorstel, stellen wij u voor de opbrengst van deze verhoging ten
goede te laten blijven komen aan de exploitatie van de veerpont.
Pagina 2
3 04 raadsvoorstel beheer belastingverordening veerpont de Burd/owjt/2