het grotere onderhoud telkens per jaar een bedrag wordt opgevoerd en er geen afschrijving op de pont plaatsvindt. Er was evenmin een meerjarig onderhoudsplan. Dat nadelig saldo van de pont wordt voornamelijk veroorzaakt door de personele lasten die weer het gevolg zijn van de vaartij den. Een belangrijk ander aspect is dat met het vaststellen van een Beheerverordening er duidelijkheid ontstaat voor de langere termijn omtrent de vaartijden en de interpretatie van diverse zaken die de afgelopen jaren een eigen leven zijn gaan leiden. Gevoerd proces De afgelopen periode zijn meerdere gesprekken gevoerd met de Burdverenigingen, is er met de Provincie overleg gevoerd en zijn er intern enige zaken nader onderzocht. De gesprekken met de Burdverenigingen verliepen in goede sfeer zij het dat de standpunten niet bij elkaar kwamen. Waar we het wel over eens zijn is dat er nu een lijn zou moeten worden gekozen die niet steeds elk jaar wijzigt, maar een beleid wat voor langere termijn geldig zal zijn; de onrust telkenmale weer voor nieuwe zaken te komen staan is ongewenst voor beide partijen. De Burdverenigingen hebben hun standpunten al vaker - ook aan uw Raad - duidelijk gemaakt en onlangs heeft men die nog eens in een Memo opgeschreven (bijlage 3). Met de Provincie zijn gesprekken gevoerd inzake de korting die in de overeenkomst over de bijdrage in de exploitatiekosten is opgenomen. Daarbij zijn ook de mogelijke alternatieven nog aan de orde gesteld (de pont naar de provincie, tunnel, aquaduct of ander locatie, hogere bijdrage enz) maar daar is geen gehoor voor gevonden bij de provincie. Wel is er nu door de provincie een onderzoek op gang gebracht naar het laten varen van de pont zonder bemanning. Moderne tech nieken zouden dit mogelijk maken en onderzoek hiernaar wordt nu uitgevoerd door de Maritieme Academie in Harlingen en een 2-tal universiteiten in Duitsland. Ook de Rijks Universiteit Gronin gen heeft onderzoeksmogelijkheden aangeboden bij monde van de voorzitter van de Burd vereni ging, dhr Tj. Andringa. De mogelijkheden van onbemand varen - ook voor deze situatie - worden realistisch geacht. (Naast de techniek zal ook de wetgeving nog aandacht behoeven). De provincie heeft er wel mee ingestemd de korting op de exploitatiebijdrage niet toe te passen als de gemeente de vaartijden zou verminderen, lopende dit onderzoek naar onbemand varen. Een andere mogelijkheid om het nadelig saldo te verlagen is in de personele sfeer enige effi ciency door te voeren. Enerzijds kan een beperkte besparing worden gevonden in de inzet van goedkoper, gemeentelijk, personeel anderzijds worden er nog mogelijkheden bezien om personeel met een klein vaarbewijs te laten varen dat zou dan kunnen op een kleinere pont met een maximaal aantal - van 12- passagiers). Financiële verantwoording Op het product Veerpont werden tot en met dit jaar de inkomsten uit de bijdrage van de provin cie niet verantwoord (geboekt) maar op het product Vaarwegen. Gegeven de overeenkomst is dit feitelijk onjuist en zal dus met ingang van 2010 worden gewijzigd. zie bijgevoegd overzicht be groting 2010 product Veerpont de Burd bijlage 5) Daarnaast heeft u in december 2007 besloten dat het tarief voor een voetganger fietser wordt verhoogd met 0,50 per kaartje ter dekking van de aanleg van een fietspad tussen Warten en Grou. De bijdrage van deze 0,50 voor de dekking van het fietspad is nog steeds in de tarieven opgenomen. Gezien de financiële positie van de gemeente achten wij de realisatie van het fiets pad Grou-Warten niet realistisch. Gelet op het nog steeds aanwezige grote tekort op de exploita tie, ook na instemming met dit voorstel, stellen wij u voor de opbrengst van deze verhoging ten goede te laten blijven komen aan de exploitatie van de veerpont. Pagina 2 3 04 raadsvoorstel beheer belastingverordening veerpont de Burd/owjt/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 37