Mogelijke oplossingen
Vaartijden
De vaartijden zijn nu over het hele jaar hetzelfde en belopen 1 18 uur per week. Kort gezegd komt
het er op neer dat de pont de gehele dag met uitzondering van enkele pauzes voor de schipper)
en avond vaart. In de weekenden, op vrijdag- en zaterdagavond, vaart de pont tot 03.00 uur 's
nachts (dat laatste heeft zijn oorzaak in het verbod op de schouwtjes waarmee de bewoners tot
1998 zelf in de nachtelijke uren overstaken maar wat ten gevolge van het steeds drukker wor
dende scheepvaartverkeer op het PM kanaal niet langer verantwoord werd geacht).
Er is door de Burdverenigingen aangegeven dat een vermindering van de vaartijden met ongeveer
1 uur per dag, 8 per week, aanvaardbaar zou zijn. Wij menen dat een verdergaande vermindering
van de vaartijden geen sociaal isolement inhoudt en, gelet op een vergelijkbare situatie bij veer
pont De Woude, mogelijk moet zijn.
Tarieven
Een substantiële verlaging van het nadelig saldo is niet te bereiken door een enorme verhoging
van de overzettarieven. Uitgangspunt is het toepassen van het profijtbeginsel en dat er duidelijk
heid en eenduidigheid komt in het gebruik van de abonnementen.
Vanwege de medefinanciering van de aanschaf van de pont is, voor 2009, aan die "vaste" be
woners die zich daar voor 1980 al gevestigd hadden en er nu nog steeds ingeschreven staan,
een restitutie verstrekt op het abonnement. Dit bedrag was een restitutie van 250,= op de
abonnementsprijs van 500, (voor 2009) wij stellen voor deze restitutie niet meer toe te pas-
Het genoemde profijtbeginsel houdt voor ons in dat iedereen die van de pont gebruikt maakt daar
ook voor betaalt. Tot nu toe geldt het abonnement wat afgenomen kan worden voor een geheel
gezin incl de 18 -lijns familieleden. Ook de inzittenden van een auto worden zonder extra kaartje
te kopen overgezet. In ons voorstel gaan we ervan uit dat iedereen, ook inzittenden, of 1e lijns
verwanten, hetzij een abonnement heeft dan wel een kaartje koopt.
Het abonnement voor de hoofdbewoner van een huis op de Burd geldt in ons voorstel voor de op
het hoofdadres ingeschreven 1e lijns gezinsleden en diens geregistreerde partner.
Varianten
Op basis van diverse uitgangspunten kunnen verschillende varianten worden geschetst. In volg
orde van mate van geraamde /geschatte besparing:
Variant 1
Alles zoals in 2009 en daarvoor, dus een gezinsabonnement van 500,= voor 2010), inclu
sief 1e lijns verwanten, geen inzittende die een kaartje betaalt maar wel de vaartijden met 8 uur
per week terugbrengen naar 108 uur. Dit komt overeen met wat de Burdverenigingen voorstellen.
De besparing komt dan uit de vaartijden vermindering en de besparing bij inzet van gemeentelijk
personeel: totaal 20.000, per jaar.
Variant 2
Zoals onder Variant 1 beschreven met de wijziging dat het abonnement slechts voor de tot het
huishouden van de hoofdbewoner behorenden van de woningen op de Burd geldig is. De "uitwo
nende" 1e lijns verwanten, zullen dus zelf een abonnement of kaartje moeten afnemen. Verminde
ring van het jaarlijks nadeel dan geschat op totaal ca. 25.000,
Variant 3
Zoals onder variant 2 beschreven waarbij ook de inzittenden of meerijders van op een voertuig
een kaartje dienen te kopen (tenzij zij zelf al over een abonnement beschikken). Vermindering van
het jaarlijks nadeel geschat op totaal 30.000,
Pagina 3
3 04 raadsvoorstel beheer belastingverordening veerpont de Burd/owjt/3