Memorandum
Ten behoeve van het overleg d.d. 14 september 2009 tussen de Gemeente Boarnsterhim en
de gezamenlijke Burd organisaties - de Belangenvereniging de Burd, de Coöperatie De Bird
en de Vereniging van Eigenaren Súderburd - over de Veerpont De Burd.
Graag zetten de gezamenlijke Burd organisaties nog eens een paar feiten op een rij:
In 2006 is tussen de gemeente en de Burdorganisaties een verduurzaming van het
Covenant overeengekomen. Bij dezelfde gelegenheid hebben de Burdorganisaties
ingestemd met een tariefsverhoging van 30% als tegemoetkoming in het tekort van
de pont. Deze afspraken zijn bekrachtigd door de Gemeenteraad.
In het najaar van 2007 heeft de gemeente eenzijdig het Convenant beëindigd,
overigens zonder daar ook maar enige vorm van overleg aan vooraf te laten gaan.
Bij brief van 14 november 2007 hebben de Burd-organisaties gezamenlijk laten weten
niet in te kunnen stemmen met de opzegging van het Convenant en deze opzegging
onrechtmatig te achten. Tevens lieten weten het zeer te betreuren dat de gemeente
het reeds geplande reguliere overleg eenzijdig had opgezegd en drongen zij aan
alsnog overleg met elkaar te hebben over de ontstane situatie.
- Na veel aandrang van de Burdorganisaties heeft uiteindelijk alsnog overleg
plaatsgevonden op 23 juni 2008. Staande de vergadering werd door de gemeente
een plan overlegd om het aantal vaaruren van de pont gemiddeld met maar liefst 30-
40 uur per week te reduceren en wel zodanig dat het eiland daardoor in een volstrekt
isolement zou komen. Omdat de toenmalige wethouder ook wel inzag dat dit plan
onaanvaardbaar was, werd afgesproken dat de gemeente het plan opnieuw zou
besturen en dat er in augustus/september 2008 opnieuw overleg zou worden
gevoerd.
- Door traagheid bij de gemeente werd overleg 'augustus/september 2008' uiteindelijk
overleg op 10 november 2008. Bij die gelegenheid hebben de Burdorganisaties hun
bezwaren nog eens schriftelijk kenbaar gemaakt en - onder voorbehoud van alle
rechten - een alternatief voorstel ingediend dat sociaal en maatschappelijk veel
minder ingrijpend was en waarmee de voor 2009 beoogde besparingen ook werden
gehaald. Daarbij hebben zij - eveneens sans préjudice - aan de gemeente een
termijn gesteld om op basis van deze voorstellen een duurzaam - d.w.z. meerjarig -
akkoord te bereiken in welk geval zij bereid waren geweest af te zien van een gang
naar de rechter.
De gemeente heeft nimmer op de voorstellen van 10 november gereageerd. In plaats
daarvan hebben B&W, wederom zonder enige vorm van overleg, voor de vergadering
van de Gemeenteraad van 16 december 2008 een ontwerp verordening
geagendeerd met tariefsvoorstellen die tot kostenstijgingen bij de burgers van enige
honderden procenten zouden leiden. Daarenboven werd er geen enkel uitsluitsel
over de vaartijden van de pont gegeven.
Geheel terecht heeft de gemeenteraad de ontwerpverordening terzijde geschoven en
B&W opgedragen eerst behoorlijk overleg te voeren met de bewoners en vervolgens
te komen met een integraal voorstel voor tarieven en vaartijden dat ook op het nodige
draagvlak zou kunnen rekenen.
Omdat met vreesde dat met het afwijzen van de concept verordening geen juridische
basis voor het heffen van veergelden in 2009 zou zijn (waarom eigenlijk niet?) is
staande de vergadering een nieuwe verordening ontworpen, besproken en besloten.
De mogelijkheid om voorafgaand aan het meningsvormend beraad over deze nieuwe
verordening in te spreken, is de Burdorganisaties, die daarom vroegen, door de
burgemeester onthouden.
De volgende stap was dat B&W de gemeenteraadsvergadering van 12 mei 2009
zonder enige vorm van overleg vooraf een voorstel voorlegde voor een aanvulling
van de verordening van 16 december 2009, dit omdat in de verordening van 16
december 2009 niet voorzien was in een continuering van de abonnementen. Niet
alleen was er geen enkele vorm van overleg geweest ondanks alle verzoeken van de
1