Memorandum Ten behoeve van het overleg d.d. 14 september 2009 tussen de Gemeente Boarnsterhim en de gezamenlijke Burd organisaties - de Belangenvereniging de Burd, de Coöperatie De Bird en de Vereniging van Eigenaren Súderburd - over de Veerpont De Burd. Graag zetten de gezamenlijke Burd organisaties nog eens een paar feiten op een rij: In 2006 is tussen de gemeente en de Burdorganisaties een verduurzaming van het Covenant overeengekomen. Bij dezelfde gelegenheid hebben de Burdorganisaties ingestemd met een tariefsverhoging van 30% als tegemoetkoming in het tekort van de pont. Deze afspraken zijn bekrachtigd door de Gemeenteraad. In het najaar van 2007 heeft de gemeente eenzijdig het Convenant beëindigd, overigens zonder daar ook maar enige vorm van overleg aan vooraf te laten gaan. Bij brief van 14 november 2007 hebben de Burd-organisaties gezamenlijk laten weten niet in te kunnen stemmen met de opzegging van het Convenant en deze opzegging onrechtmatig te achten. Tevens lieten weten het zeer te betreuren dat de gemeente het reeds geplande reguliere overleg eenzijdig had opgezegd en drongen zij aan alsnog overleg met elkaar te hebben over de ontstane situatie. - Na veel aandrang van de Burdorganisaties heeft uiteindelijk alsnog overleg plaatsgevonden op 23 juni 2008. Staande de vergadering werd door de gemeente een plan overlegd om het aantal vaaruren van de pont gemiddeld met maar liefst 30- 40 uur per week te reduceren en wel zodanig dat het eiland daardoor in een volstrekt isolement zou komen. Omdat de toenmalige wethouder ook wel inzag dat dit plan onaanvaardbaar was, werd afgesproken dat de gemeente het plan opnieuw zou besturen en dat er in augustus/september 2008 opnieuw overleg zou worden gevoerd. - Door traagheid bij de gemeente werd overleg 'augustus/september 2008' uiteindelijk overleg op 10 november 2008. Bij die gelegenheid hebben de Burdorganisaties hun bezwaren nog eens schriftelijk kenbaar gemaakt en - onder voorbehoud van alle rechten - een alternatief voorstel ingediend dat sociaal en maatschappelijk veel minder ingrijpend was en waarmee de voor 2009 beoogde besparingen ook werden gehaald. Daarbij hebben zij - eveneens sans préjudice - aan de gemeente een termijn gesteld om op basis van deze voorstellen een duurzaam - d.w.z. meerjarig - akkoord te bereiken in welk geval zij bereid waren geweest af te zien van een gang naar de rechter. De gemeente heeft nimmer op de voorstellen van 10 november gereageerd. In plaats daarvan hebben B&W, wederom zonder enige vorm van overleg, voor de vergadering van de Gemeenteraad van 16 december 2008 een ontwerp verordening geagendeerd met tariefsvoorstellen die tot kostenstijgingen bij de burgers van enige honderden procenten zouden leiden. Daarenboven werd er geen enkel uitsluitsel over de vaartijden van de pont gegeven. Geheel terecht heeft de gemeenteraad de ontwerpverordening terzijde geschoven en B&W opgedragen eerst behoorlijk overleg te voeren met de bewoners en vervolgens te komen met een integraal voorstel voor tarieven en vaartijden dat ook op het nodige draagvlak zou kunnen rekenen. Omdat met vreesde dat met het afwijzen van de concept verordening geen juridische basis voor het heffen van veergelden in 2009 zou zijn (waarom eigenlijk niet?) is staande de vergadering een nieuwe verordening ontworpen, besproken en besloten. De mogelijkheid om voorafgaand aan het meningsvormend beraad over deze nieuwe verordening in te spreken, is de Burdorganisaties, die daarom vroegen, door de burgemeester onthouden. De volgende stap was dat B&W de gemeenteraadsvergadering van 12 mei 2009 zonder enige vorm van overleg vooraf een voorstel voorlegde voor een aanvulling van de verordening van 16 december 2009, dit omdat in de verordening van 16 december 2009 niet voorzien was in een continuering van de abonnementen. Niet alleen was er geen enkele vorm van overleg geweest ondanks alle verzoeken van de 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 46