2. SAMENVATTING
2.1Werkwijze
Conform het voorstel van 22 april 2008 over de verbetering van de planning control cyclus is
de Najaarsnota 2009 integraal tot stand gekomen. Evenzo is de verschijningsdatum van de Na
jaarsnota twee maanden eerder dan vroeger gerealiseerd, opdat de informatie bij de behandeling
van de begroting 2010 voor de raad ter beschikking staat.
De integrale aanpak vindt ook zijn weerslag in de vorm van de rapportage. De afwijkingen in uit
voerende of beleidsmatige zin zijn direct gekoppeld aan de financiële afwijkingen en staan per
programma toegelicht.
Wij zijn er gedurende het begrotingsjaar in geslaagd het aantal afzonderlijke voorstellen, waarin
een beroep wordt gedaan op de stelpost onvoorzien, te verminderen. Dit soort voorstellen wor
den zoveel mogelijk gebundeld in de voor- en najaarsnota. Deze bundeling bevordert de integrale
afweging. n
Uitgangspunt voor het opstellen van de najaarsnota is "geen bericht is goed bericht In die zin is
de najaarsnota slechts een afwijkingenrapportage over het lopende begrotingsjaar. In de nota
wordt gemeld welke afwijkingen gedurende 2009 nog verwacht mogen worden. Vervolgens
wordt op basis van deze melding voorgesteld de begroting 2009 hierop aan te passen.
2.2. Financiële resultaten
In de programma's is nader toegelicht welke mee- en tegenvallers worden verwacht in 2009. Een
volledig overzicht van de mutaties is opgenomen in de tabel in paragraaf 5.1Per saldo geeft het
overzicht een positief saldo van bijna 795.000.
Daarnaast heeft de provincie een deel van de nota bedrijfsvoering, opgenomen in de Voorjaarsno
ta 2009, niet goedgekeurd. Dit betekent dat een deel van de bij de Voorjaarsnota 2009 gemaak
te begrotingswijziging ter waarde van 320.000 teruggedraaid dient te worden. Daarvan was
100.000 ten laste gebracht van onvoorzien incidenteel en 220.000 300.000 perso
neelslasten minus 80.000 kwaliteitsverbetering financiën) ten laste gebracht van onvoorzien
structureel.
In het begeleidende raadsvoorstel stellen wij u derhalve voor het positieve saldo van deze na
jaarsnota 1.114.840) ten gunste te brengen van de stelpost onvoorzien, te weten
894.840 ten gunste van onvoorzien incidenteel en 220.000 ten gunste van onvoorzien struc
tureel.
Zoals toegelicht zijn de mutaties voornamelijk incidentele wijzigingen. Een beperkt aantal muta
ties zijn van structurele aard. Bij de eerstvolgende Voorjaarsnota (2010) zullen wij deze mutaties
in de integrale afweging mee laten liften voor een verwerking in de begroting 2010.
In onderstaande tabel is het totaal overzicht uit hoofdstuk 5 samengevat:
proqramma
lasten
baten
saldo
1 algemeen bestuur, openbare orde veiligheid
12
64
76
2 leefbaarheid in de dorpen
-43
79
36
3 sport, cultuur, recreatie en toerisme
-70
58
-12
4 verkeer, vervoer en fysieke infrastructuur
0
5 werk en bestaanszekerheid
90
60
150
6 onderwijs en ontwikkeling
-46
46
0
7 volkshuisvesting en ruimtelijke ontwikkelingen
1.482
-1.171
311
8alaemene dekkinqsmiddelen
-156
390
234
tntaal
1.269
-474
795
Pagina 7
bedragen x 1.000
Najaarsnota 2009