4. VERKEER, VERVOER EN FYSIEKE INFRASTRUCTUUR 4.1 Doelstelling Een goede en veilige bereikbaarheid in en van de gemeente. Een goede bevaarbaarheid van de vaarwegen. 4.2 Wat mag het kosten? Middelen totale programma Rekening 2008 Begroting voor wijzi ging 2009 Begroting per 1 juli 2009 Eindejaars Prognose 2009 Verschil 2009 Lasten 3.759.579 4.037.574 4.523.160 4.523.160 0 Baten 435.092 189.440 624.842 624.842 Saldo -3.324.487 -3.848.134 -3.898.318 -3.898.318 0 4.3 Bijzonderheden en afwijkingen gedurende 2009 Verdeling stelpost 1.000.000 voor uitvoering beheerpiannen Voor het reguliere structurele onderhoud van de gemeentelijke kapitaalgoederen is via het Finan cieel Herstelplan bij de primitieve begroting 2009 een stelpost van 1.000.000 extra opgeno men. Deze stelpost is via de Voorjaarsnota 2009 bestendigd en staat nu opgenomen onder pro gramma 8. De beheerpiannen zijn tegelijk met de Voorjaarsnota 2009 in de raadsvergadering van 23 juni 2009 vastgesteld. Wij stellen u voor deze stelpost te verdelen over de betreffende beheerspro- ducten (en programma's) via een administratieve begrotingswijziging. In de bijlage staat de voor gestelde specificatie, deze is gebaseerd op de uitkomst van de beheerpiannen en de criteria die hierbij zijn genoemd. Voor het bijhouden van het beheer stellen wij u voor een investeringskrediet van 217.525 ten behoeve van de aanschaf van hard- en software beschikbaar te stellen. De investering wordt conform de systematiek in het automatiseringsplan in 5 jaar afgeschreven en de dekking van de kapitaallasten vindt plaats via bovengenoemde verdeling van de stelpost. Openbare Verlichting De besparing op openbare verlichting 20.000, zoals deze was opgenomen in de 1e tranche beleidsombuigingen, wordt niet gehaald. Oorzaken hiervan zijn de hogere kosten op dit product als gevolg van areaaluitbreidingen. Ook het opknappen van de oude lichtmasten ten behoeve van de Hoofdstraat in Grou leverde extra kosten op. Wij dekken dit bedrag via bovengenoemde verde ling van de stelpost. 4.4 Verwachte ontwikkelingen tot eind 2009 Brugbediening Palma Brêge en Weidlânsbrêge De Provincie wenst dat de Palma Brêge als onderdeel van de Staande Mast Route het gehele jaar bediend wordt, dus ook in de maanden november t/m maart. Tevens vindt de provincie dat de pauzes in de bediening in deze route dienen te vervallen. Als gevolg van deze wensen, kunnen de bedieningskosten voor deze brug jaarlijks toenemen met ca. 18.500. Hetzelfde geldt voor de Weidlânsbrêge. Er is nog overleg met de provincie gaande. Pagina 18 Najaarsnota 2009

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 87