4. VERKEER, VERVOER EN FYSIEKE INFRASTRUCTUUR
4.1 Doelstelling
Een goede en veilige bereikbaarheid in en van de gemeente. Een goede bevaarbaarheid van de
vaarwegen.
4.2 Wat mag het kosten?
Middelen totale programma
Rekening
2008
Begroting
voor wijzi
ging
2009
Begroting
per 1 juli
2009
Eindejaars
Prognose
2009
Verschil
2009
Lasten
3.759.579
4.037.574
4.523.160
4.523.160
0
Baten
435.092
189.440
624.842
624.842
Saldo
-3.324.487
-3.848.134
-3.898.318
-3.898.318
0
4.3 Bijzonderheden en afwijkingen gedurende 2009
Verdeling stelpost 1.000.000 voor uitvoering beheerpiannen
Voor het reguliere structurele onderhoud van de gemeentelijke kapitaalgoederen is via het Finan
cieel Herstelplan bij de primitieve begroting 2009 een stelpost van 1.000.000 extra opgeno
men. Deze stelpost is via de Voorjaarsnota 2009 bestendigd en staat nu opgenomen onder pro
gramma 8.
De beheerpiannen zijn tegelijk met de Voorjaarsnota 2009 in de raadsvergadering van 23 juni
2009 vastgesteld. Wij stellen u voor deze stelpost te verdelen over de betreffende beheerspro-
ducten (en programma's) via een administratieve begrotingswijziging. In de bijlage staat de voor
gestelde specificatie, deze is gebaseerd op de uitkomst van de beheerpiannen en de criteria die
hierbij zijn genoemd.
Voor het bijhouden van het beheer stellen wij u voor een investeringskrediet van 217.525 ten
behoeve van de aanschaf van hard- en software beschikbaar te stellen. De investering wordt
conform de systematiek in het automatiseringsplan in 5 jaar afgeschreven en de dekking van de
kapitaallasten vindt plaats via bovengenoemde verdeling van de stelpost.
Openbare Verlichting
De besparing op openbare verlichting 20.000, zoals deze was opgenomen in de 1e tranche
beleidsombuigingen, wordt niet gehaald. Oorzaken hiervan zijn de hogere kosten op dit product
als gevolg van areaaluitbreidingen. Ook het opknappen van de oude lichtmasten ten behoeve van
de Hoofdstraat in Grou leverde extra kosten op. Wij dekken dit bedrag via bovengenoemde verde
ling van de stelpost.
4.4 Verwachte ontwikkelingen tot eind 2009
Brugbediening Palma Brêge en Weidlânsbrêge
De Provincie wenst dat de Palma Brêge als onderdeel van de Staande Mast Route het gehele jaar
bediend wordt, dus ook in de maanden november t/m maart. Tevens vindt de provincie dat de
pauzes in de bediening in deze route dienen te vervallen. Als gevolg van deze wensen, kunnen
de bedieningskosten voor deze brug jaarlijks toenemen met ca. 18.500. Hetzelfde geldt voor de
Weidlânsbrêge. Er is nog overleg met de provincie gaande.
Pagina 18
Najaarsnota 2009