Cliënten die zorg afnemen, betalen hiervoor een eigen bijdrage. De eigen bijdrage is afhankelijk van inkomen, leefeenheidssamenstelling en leeftijd. Het innen van de eigen bijdrage wordt niet door de gemeente gedaan, maar is wettelijk opgedragen aan het CAK. De voornaamste taak van het CAK in het kader van de Wmo is daardoor het vaststellen, opleggen, innen en afdragen van de eigen bijdrage van de cliënten. Op basis van de door de gemeente ontvangen eigen bijdagen tot en met periode 7 (het betreft hier 4-wekelijkse perioden) wordt voor 2009 een totaal bedrag aan eigen bijdragen geraamd van circa 230.000. In de begroting wordt een bedrag geraamd aan eigen bijdragen van 184.000, zodat op dit moment een voordeel wordt geraamd van ruim 45.000. De overige onderdelen lijken op dit moment nog geen noemenswaardige over- dan wel onder- schrijdingen te gaan vertonen. 5.4 Verwachte ontwikkelingen tot eind 2009 Incidentele aanvullende uitkering 2008: 31.000 Met de invoering van de Wet werk en bijstand (WWB) per 1 januari 2004 is er veel veranderd. De meest in het oog springende wijziging is dat gemeente financieel volledig verantwoordelijk is ge worden voor de uitvoering van de bijstandswet. De financiering van de WWB is verdeeld over twee budgetten; het inkomensdeel (l-deel), bestemd voor het verstrekken van de uitkeringen en het werkdeel (W-deel), bestemd voor alle reïntegratieactiviteiten. (Sinds 2009 maakt het W-deel van het WWB-budget - tezamen met de middelen voor inburgering en educatie - onderdeel uit van het participatiebudget). Het l-deel is niet geoormerkt. Indien de gemeente geld op het l-deel over houdt mogen deze overtollige middelen vrij binnen de gemeentelijke exploitatie worden ingezet. Evenzogoed geldt dat een optredend tekort binnen de eigen gemeentelijke exploitatie moet wor den gedekt. Omdat er bepaalde situaties denkbaar zijn die er toe zouden kunnen leiden dat de qemeente (buiten haar schuld om) wordt geconfronteerd met overschrijdingen op het l-deel, is er een grens gesteld aan het maximale risico dat een gemeente hierop in beginsel mag lopen. Deze qrens is gesteld op 10% van het toegekende budget (l-deel). In geval van een overschrijding van deze grens (drempel) kan de gemeente een aanvraag indienen om in aanmerking te komen voor een aanvullende uitkering met betrekking tot 2008. De gemeente Boarnsterhim is in het verant woordingsjaar 2008 geconfronteerd met een tekort op het l-deel van 11,6% en overschrijdt daarmee de drempel met 1,6%. De financiële overschrijding van het drempelbedrag bedraagt ruim 31.000. In juli 2009 is hiervoor bij het Rijk een verzoek ingediend om dit bedrag te com penseren In het najaar wordt door het ministerie hierover besloten. Bij een positief besluit zal dit bedrag als incidentele bate over 2009 ten gunste van het product 'Uitkeringen WWB' worden gebracht. Op dit moment is het bedrag dus nog niet 'in de cijfers verwerkt'. Pagina 23 Najaarsnota 2009

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 92