de wijze waarop de diverse prestatieveiden binnen de WMO in Boarnsterhim afgedekt zijn, ligt dan ook deels in het Beleidsplan "Mienskipssoarch ek us soarch" maar zeker ook in de diverse acties, werkzaamheden en activiteiten die in het verlengde van de WMO onder de verantwoorde lijkheid van het college uitgevoerd worden. Deze laatst genoemde acties variëren van werkzaam heden in het kader van vrijwilligerswerk, mantelzorg, maar ook goede informatie en advies, sub sidiëring van diverse verenigingen/instellingen, inkoop van diensten, het lokale onderwijsbeleid, de inburgering van nieuwkomers, het zorg dragen voor een voorzieningenaanbod en huishoudelij ke hulp etc. etc.. Vanuit deze achtergrond is het dan ook bijna ondoenlijk om per prestatieveld al le aspecten van het sociaal beleid binnen de gemeente Boarnsterhim uitputtend te beschrijven en aan te geven op welke wijze de gemeente Boarnsterhim uitvoering geeft aan de WMO- prestatievelden. Bovendien beperkt de WMO zich niet tot het sociaal beleid maar zijn er zeer ze ker ook duidelijke raakvlakken met andere beleidsterreinen als ruimtelijke ordening, volkshuisves ting, dorpsvernieuwing, herstructurering, nieuwe werken en groen-/wegenonderhoud. Dat wil dus zeggen dat binnen de gemeente Boarnsterhim heel veel gebeurt dat beleidsmatig dan wel op uitvoeringsbasis te vertalen is naar één van de prestatieveiden van de WMO. Bovendien vallen diverse acties onder meerdere prestatieveiden van de WMO. De WMO was bij de invoering dan ook geen onontgonnen terrein maar vooral een nieuwe manier van omgaan met (grotendeels) be staande beleidsonderwerpen en daarbij behorende acties. Bovenstaande staat ook beschreven in het eerder genoemde door de raad vastgestelde WMO-beleidsplan. Echter naar aanleiding van de vraag van de raad naar de wijze waarop de verschillende prestatie- velden binnen de WMO worden afgedekt, willen we toch een beeld schetsen. Om te voorkomen dat dit beeld resulteert in een erg dikke nota met een beschrijving van een breed scala aan activi teiten, wordt volstaan met een globaal beeld waarin met name het sociale beleid betrokken wordt. Wij hebben hierbij dan ook niet de intentie om volledig te zijn. Tot slot moet de opmerking gemaakt worden dat de gemeente niet de enige organisatie is die bijdraagt aan de verwezenlijking van de WMO-prestatievelden in Boarnsterhim. Ook de Provincie, centrumgemeente Leeuwarden en diverse (lokale) organisaties spelen hierin een belangrijke rol. Prestatieveld 1 "Het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten". Voorbeelden: 1Zorgdragen voor een adequaat voorzieningenniveau op het gebied van wonen, zorg, wel zijn en cultuur. 2. Realisatie (en subsidiëring) van speeltuinen. 3. Subsidiëring van diverse verenigingen (sport, jeugdsozen, lokale omroep). 4. Zorgdragen voor de veiligheid in dorpen, wijken en buurten (veiligheidsbeleid, politie- en brandweerinzet). 5. Inzet van het Sociaal Team Boarnsterhim. 6. Inzet middelen bevordering maatschappelijke stages (waardoor stageplaatsen en plaatsen voor vrijwilligerswerk gecreëerd worden). 7. Inburgering van nieuwkomers. 8. Stichting Mienskipssoarch. 9. Subsidiëring van diverse sociaal culturele activiteiten in dorpen, wijken en buurten. 1 0.Ondersteuning verenigingen voor dorpsbelang. Prestatieveld 2 "Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden". Voorbeelden: 1Realisatie van het Centrum voor Jeugd en Gezin waarbij met o.a. de volgende onderdelen van belang zijn: Pagina 2 2 02 prestatieveiden WMO/bpsh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 20