guliere begrotingen. Het afwijkende zit in de grootte van het budgettaire tekort dat het laat zien
(zie onderstaande tabel).
Meerjarenperspectief 2010-2013
(Bedragen 1.000)
2010
2011
2012
2013
Voorjaarsnota 2009
-16.382
-15.262
-11.010
-9.863
Mutaties begroting 2010
1.085
879
879
677
Saldo begroting 2010
-15.297
-14.383
-10.131
-9.186
Incidenteel
-1 1.904
-10.210
-5.578
-4.387
Structureel
-3.393
-4.173
-4.553
-4.799
Stand Algemene reserve
(Bedragen 1.000)
2010
201 1
2012
2013
Stand per 31-12
-22.878
-38.405
-50.456
-62.165
Een dergelijk begrotingstekort van 15.3 min vraagt om een toelichting die wij hieronder geven.
Bij de voorjaarsnota 2009 die uw raad op 23 juni jl heeft vastgesteld, hebben wij zoveel als mo
gelijk de financiële positie van de gemeente in kaart gebracht, de kosten van het onderhoud van
de kapitaalgoederen inzichtelijk gemaakt en zijn alle pro memorie (pm) posten financieel vertaald.
Dit alles heeft geleid tot een tekort in de begroting 2009, maar vooral in de begrotingen vanaf
2010. Bij de Voorjaarsnota 2009 hebben wij bewust ook geen dekkingsplan voorgelegd. Wij wil
den vooral de financiële situatie zo veel als mogelijk inzichtelijk maken en op een ander tijdstip de
koers aangeven hoe tot financieel herstel te komen. In een separaat voorstel met betrekking tot
de saneringsvisie wordt u hierover geïnformeerd.
Wat betekent dit nu voor de realiteitswaarde van de voorliggende begroting?
We kunnen zeggen dat wij de voorliggende begroting niet onverkort kunnen uitvoeren. En wel om
de volgende reden. De provincie Fryslan heeft als preventief toezichthouder de primitieve begro
ting 2009 goedgekeurd inclusief de wijzigingen die voortvloeiden uit de voorjaarsnota 2009, voor
zover die betrekking hebben op het begrotingsjaar 2009. De gevolgen van de nota bedrijfsvoering
en het budget voor externe inhuur uitgezonderd.
In aanloop naar de aanvraag voor een artikel 12 aanvraag vindt regelmatig overleg plaats tussen
het ministerie van Binnenlandse Zaken, de provincie Fryslan en gemeente Boarnsterhim. Nu al is
duidelijk dat Binnenlandse Zaken de goedkeuring door de provincie Fryslan van de begroting
2009 inclusief begrotingswijzigingen accepteert. Dit betekent dat wij de begroting 2009 als basis
kunnen hanteren voor het begrotingsjaar 2010.
Dit houdt in dat wij in eerste instantie niets kunnen uitvoeren van de voorstellen die in 2010 voor
het eerst in de begroting zijn opgenomen. In het kader van de artikel 12 aanvraag verwachten wij
overigens middelen waarmee onderdelen wel uitgevoerd kunnen worden, zoals het uitvoeren van
delen van het achterstallig onderhoud. Omdat wij opnieuw een niet sluitende begroting hebben,
geen goedkeuring van de volledige begroting mogen verwachten, zal dus ook het geschetste be
grotingstekort zich niet in deze mate voordoen. Hierbij speelt ook een rol, dat wij nog geen in
zicht kunnen geven of wij al in 2010 een bijdrage van het Rijk kunnen verwachten en tot welke
omvang.
Pagina 2
4 03.1 raadsvoorstel begroting 2010/odcv/2