hoofdstuk 9 van de toelichting op het bestemmingsplan. Ook de ambtelijke wijzigingen van de plankaart en de regels dienen in de publicatie te worden vermeld. 2.1 Voldaan wordt aan het doel van de actualiseringslagzoals omschreven in het Meerjaren programma Bestemmingsplannen. In februari 2002 is het meerjarenprogramma bestemmingsplannen door de raad vastgesteld. Dit programma beschrijft in grote lijnen wat de uitgangspunten zijn voor de actualiseringslag. Doel van de actualiseringslag is het creëren van een minimaal bestemmingsplannenbestand waarin eenduidigheid in de regelgeving en actuele gebruik- en bebouwingsmogelijkheden voorop staan. Hierdoor kunnen wij ongewenste ontwikkelingen voorkomen en gewenste ontwikkelingen eerder realiseren. In de vorm van een projectrapportage wordt u elk half jaar geïnformeerd over de voortgang in het actualiseren van het bestemmingsplannenbestand. Om voor alle kernen een zo eenduidig mogelijk beleid te voeren, sluiten de gebruiks- en be- bouwmogelijkheden zoveel mogelijk aan op de regels van het ontwerpbestemmingsplan Akkrum- Nes. 2.2. Voldaan wordt aan de actualiseringplicht voor de bestemmingsplannen. Met ingang van 1 juli 2008 is de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) van kracht. Op grond van de Wro is een gemeente verplicht om bestemmingsplannen elke 10 jaar te actualiseren. De geldende bestemmingsplannen zijn voor een groot deel sterk verouderd (onder andere bestem mingsplannen uit 1944, 1945, 1956, 1958, 1966, 1980, 1983, 1992 en zullen binnen nu en 1 juli 2013 (overgangstermijn) moeten worden geactualiseerd. Op het niet tijdig actualiseren van bestemmingsplannen staat een sanctie: een gemeente mag in dat geval geen leges meer heffen voor diensten die voorkomen uit het verouderde bestemmingsplan. Op het niet tijdig actualiseren van bestemmingsplannen staat een sanctie: een gemeente mag in dat geval geen leges meer hef fen voor diensten die voorkomen uit het verouderde bestemmingsplan. Kanttekeningen: Indien de gemeenteraad niet binnen twaalf weken na de termijn van terinzageligging het be stemmingsplan vaststelt, verliest het ontwerpbestemmingsplan zijn beschermende werking. Voor Lytse Doarpen geldt dat dit bestemmingsplan niet binnen 12 weken na afloop van de ter in zage termijn vastgesteld kan worden. Dit hangt af van het feit dat de verwerkingstermijn voor de zienswijzen en ambtelijke wijzigingen zeer kort was; vanaf het einde van de terinzageleggingstermijn tot het aanleveren aan het College zou dan drie weken zijn geweest. Dit omdat behandeling door het College dan op 3 november diende plaats te vinden aangezien de laatste raadsvergadering van dit jaar op 8 december is. Hier in zou het bestemmingsplan dan vastgesteld dienen te worden (hoewel de wettelijke termijn van 12 weken na afloop van de ter inzageleggingstermijn op 22 december 2009 ligt). Gelet het feit dat alle wijzigingen door het stedebouwkundige bureau verwerkt dienden te worden en vervol gens weer gecontroleerd dienden te worden, was deze termijn te krap. Bovendien diende Ak- krum-Nes voorrang te krijgen bij de verwerking door het stedebouwkundig bureau. Maar in tegenstelling tot Akkrum-Nes leidt het feit dat de beschermende werking (en dus de aan houdingsplicht) voor Lytse Doarpen vervalt, niet tot ongewenste situaties. Binnen Lytse Doarpen spelen namelijk geen significante zaken of controversiële bouw/sloopaanvragen. Uiteraard blijft het streven om bestemmingsplannen zo spoedig mogelijk vast te stellen. Er is overleg gevoerd met: Afdeling Publiekszaken (Milieu, RO-BWT), Afdeling Ondersteunende Diensten (Toezicht en Hand having), Afdeling BOP. Pagina 3 3 02 Raadsvoorstel Lytse Doarpen ./bptb/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2009 | | pagina 62