dat het college met de omringende gemeenten gesprekken zal voeren om de verdere
besluitvorming over de herindeling voor te bereiden;
dat de gemeenteraad aan het college heeft gevraagd om met de verkennende gesprekken
antwoorden te krijgen op de wijze waarop de betreffende gemeenten het dorpenbeleid
vorm geven, hoe de betreffende gemeenten er financieel voor staan en welke visie deze
gemeenten hebben op een eventuele toevoeging van een deel van Boarnsterhim;
dat er naast de verkenningen ook cruciale punten zijn die de raad als voorwaarden in wil
brengen in deze vervolggesprekken, zodat de buurgmeenten vanaf het begin weten waar
ze aan toe zijn;
verzoekt het college:
om de volgende cruciale punten in te brengen tijdens de vervolggesprekken, die bij de
herindelingsonderhandelingen voor de gemeenteraad van groot belang zijn:
De verschillende identiteiten van de dorpen mogen niet ondersneeuwen in de nieuwe
gemeente.
Het plattelandskarakter van onze gemeente moet behouden blijven, met aandacht voor het
agrarische gebruik en de watersport
De nieuwe gemeente heeft voor elk dorp een dorpencoördinator. Dit moet een ambtenaar
zijn met voldooende bevoegdheden en een eigen budget, zodat toezeggingen
waargemaakt kunnen worden.
De dorpen kunnen van de nieuwe gemeente een werkbudget krijgen voor klein onderhoud
en kleinschalige recreatieve voorzieningen.
Het voorzieningenniveau mag niet verder afnemen omdat deze voorzieningen al aanwezig
zijn in de nieuwe centrumplaatsen. Dus geen verdere concentratie van voorzieningen zoals
sport en onderwijs naar de steden want dit gaat ten koste van de leefbaarheid in een
dorp.
De nieuwe gemeenten moeten de dorpen stimuleren en onderst5eunen bij het actualiseren
van hun dorpsvisies. Voor de nieuwe gemeenten moeten de dorpsvisies als leidraad
dienen voor de ontwikkelingsrichting van de dorpen.
De dienstverlening aan de burgers mag er door de herindeling niet op achteruit gaan.
Vandaar dat er gemeentelijke servicepunten in dorpen als Grou, Akkrum en Poppenwier
moeten komen. Afhankelijk van de nieuwe indeling van de gemeenten.
En gaat over tot de orde van de dag.
De hear Bouma merkt op dat de VVD noch altyd foar weryndieling is. Foar de VVD is de
wichtichste reden de minne finansjele situaasje. Ek de bestjoerskrêft is hjir net foldwaande. Mei
in weryndieling kinne we der allinnich mar sterker útkomme. We lizze foarearst oan it ynfús fan
artikel 12. De rintiden en data rinne nochal út inoar. It kolleezje sei earst dat it fiif oant sân jier
duorje koe. Hjoed en juster sei ús foarsitter op de radio dat dat yn 2013 ôfrûn wêze moat. It liket
de VVD winsklik dat it rapper giet, mar dit moat wol fierder ûnderboud wurde. 2013 en dan
heechút noch in jier langer stiet yn skril kontrast mei wat earder sein is fan fiif oant sân jier. De
finansjele situaasje fan Boarnsterhim is hiel min. Der komme mear gemeenten yn swier waar. Stel
dat ien fan de omlizzende gemeenten dêr ien fan is. Hoe moatte je je dan opstelle yn in
ûnderhannelingsposysje? De moasje fan it CDA liket him oerstallich. We ha net safolle te
freegjen. We gean it trajekt yn, de earste petearen sette moam útein. De VVD-fraksje is
nijsgjirrich wat út de petearen komt en hopet dêr yn febrewaris mear oer te hearren, mar it mei
ek earder. Skjin opleverje yn 2013 bliuwt in fraachteken foar de VVD. Hoe't der krekt yndield
wurde moat, moat bliken dwaan út de petearen. De ynsprekker fan Warten woe nei in oare
gemeente, de ynsprekker fan Warstiens hie it oer in kombinaasje fan de trije W's yn kombinaasje
mei de Alde Feanen. It liket de VVD ek goed dat dat span by inoar bliuwt. Op side 6 fan it
foarstel stiet de stellige yndruk dat by in weryndieling it lestenivo fan de ynwenners omleech
gean sil, omdat it lestenivo fan Boarnsterhim heger leit dan by de oernamekandidaten. Hy tinkt
dat Ljouwert op itselde nivo sit. It kin wêze dat oare gemeenten ek har lesten ferheegje moatte.
Pagina 7