Belangrijkste boodschap van de staatssecretaris van binnenlandse zaken en koninkrijkrelaties is
dat er voor de jaren 2012 en verder grote budgettaire onzekerheden zijn. Voor de jaren vanaf
2012 is en blijft het advies van de fondsbeheerders om ook uit gaan van de bandbreedte van mi
nimaal 0% nominaal accres tot maximaal 0% reëel accres. De fondsbeheerders achten het name
lijk niet uitgesloten dat er voor de jaren 2012 en verder sprake zal zijn van een negatieve ontwik
keling. Komend voorjaar zal er naar verwachting meer duidelijkheid zijn over de ontwikkelingen
van de overheidsfinanciën, die tijdens het bestuurlijk overleg zullen worden besproken.
Ledenbrief VNG oktober jl.
In het Aanvullend Bestuursakkoord van april 2009 zijn afspraken gemaakt over de ontwikkeling
van het gemeentefonds (het accres) in de periode 2009-2011. In die jaren is de normeringsyste-
matiek - 'samen de trap op en samen de trap af'- buiten werking gesteld. Voor de jaren na 2011
zijn geen afspraken gemaakt. Voor gemeenten is daarmee niet duidelijk waarmee zij in hun meer
jarenbegroting na 2011 kunnen rekenen. De ramingen voor het accres in die jaren zijn door de
fondsbeheerders op PM gesteld en gematerialiseerd als een nominaal accres van 0%. Een nomi
naal accres van 0% zorgt voor een forse achteruitgang van de gemeentefondsuitkering.
Tijdens het Bestuurlijk Overleg Financiële Verhouding van 31 augustus jl. heeft de VNG het kabi
net opnieuw verzocht om gemeenten alsnog enige houvast te bieden ten aanzien van de ontwik
keling van het gemeentefonds na 2011. Het kabinet bleef bij het standpunt geen nadere concrete
afspraken te maken over het accres 2012 en 2013. De fondsbeheerder geven aan dat ieder reëel
positief getal met betrekking tot het accres in 2012 en verder een te hoge verwachting schept.
Met andere woorden, voor het accres 2012 en verder moeten gemeenten rekening houden met
een negatief reëel accres.
Uit de Miljoenennota 2010 kan worden opgemaakt dat het kabinet waarschuwt voor zeer sombe
re verwachtingen. De onzekerheid over de meerjarenramingen van de overheidsfinanciën is groot.
Om het financieringstekort weer om te laten slaan in een financieringsoverschot is op basis van
de huidige verwachtingen een ombuigingsoperatie noodzakelijk van 35 miljard. In de pers zijn
getallen verschenen dat het aandeel hiervan voor het gemeentefonds 3 miljard bedraagt.
De VNG merkt in de ledenbrief op dat de berichten in de pers als zou het gemeentefonds al in
2011 3 miljard moeten snoeien nonsens zijn. De omvang van de bezuinigingen staan nog niet
vast, en er zal een tijdspad moeten worden afgesproken waarin de bezuinigingen worden gereali
seerd. Zeker is wel dat er voor de overheidsfinanciën en daarmee ook de gemeentefinanciën zwa
re tijden aanbreken.
De door de fondsbeheerders geschetste bandbreedte in de septembercirculaire geeft hoogstwaar
schijnlijk een te positief beeld voor het accres 2012 en 2013.
Uitkeringsjaar 2009
Meicirc.2009
Septcirc.2009
Mutatie
t.o.v. mei.circ.
Algemene uitkering
15.690.225
15.811.022
120.797
WMO middelen
1.539.364
1.482.396
-56.968
Totaal
17.229.589
17.293.418
63.829
Algemene uitkering
Ten opzichte van de meicirculaire laat de septembercirculaire een verhoging zien van ruim
121.000 (excl. WMO). De toename wordt veroorzaakt door:
De uitkeringsfactor is ten opzichte van de meicirculaire 2009 met één punt verhoogd. Dit
wordt veroorzaakt door de verdeelreserve van 2007 die bij deze circulaire is uitgedeeld.
Voor 2009 ontvangt Boarnsterhim via uitkering gemeentefonds 10.997;
Pagina 2
2 02 Raadsvoorstel septembercirculaire 2009/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./2