Daarnaast is een versterking van het recreatieve aanbod wenselijk. Blijkbaar wordt nog niet vol
daan aan de vestigingsvoorwaarden voor de gewenste toevoegingen (kwantitatief en kwalitatief)
aan het aanbod.
De gemeente speelt een belangrijke rol door via het ruimtelijk beleid aan te geven waar detailhan
del en horeca wel en niet wenselijk zijn. De visie kiest voor een doorontwikkeling van het cen
trum van Grou. De branchering van de supermarktlocatie aan de Stationsweg wordt niet ver
ruimd. De vestiging in de Lichamelijke Verzorging is geen precedent voor het hier toestaan van
andere vestigingen in deze branche.
Buiten het centrum en de locatie Stationsweg is op bedrijventerreinen alleen detailhandel mogelijk
na ontheffing. De branches (in voornamelijk volumineuze artikelen-ABC) die toegelaten worden
komen overeen met het kader dat gesteld wordt door het Streekplan Fryslân en zijn watergerela-
teerd. Alhoewel wordt gekeken naar verruiming van dit thema, betekent dit niet dat de ambitie -
Grou a/s centrum van watergebonden bedrijvigheid - wordt verlaten.
Belangrijkste keuzes in de detailhandelsstructuurvisie:
De visie kiest voor het uitbreiden van het kernwinkelgebied in de richting van de Volma-
weg/Passantenhaven of Minne Finne, aansluitend op de reeds geïnitieerde particuliere
ontwikkelingen. Door deze uitbreiding wordt ruimte gecreëerd voor aanvullende winkel
voorzieningen die ertoe kunnen leiden dat de toevloeiing van bezoekers uit omliggende
gebieden een voor Grou normaal niveau bereikt, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan
van de reeds aanwezige detailhandel. In vergelijkbare plaatsen is namelijk een hogere toe
vloeiing van bezoekers.
De belangrijkste structurele betekenis van het uitbreiden van het kernwinkelgebied is dat
er voor het eerst (of opnieuw) een functionele relatie wordt gelegd tussen het dorpshart
en het Pikmeer. Grou verbindt zich zo met de Friese meren in plaats dat het met de rug er
naar toe gekeerd is. Grou kan zich zo optimaal ontwikkelen tot toeristisch recreatief wa
tersportdorp.
Het Halbertsmaplein is nu alleen aan de noordzijde bewinkeld. De oostzijde van het plein,
die nu een dode wand laat zien, leent zich voor ontwikkeling van commerciële ruimte. Ge
let op de zonligging is horeca denkbaar, maar ook kleinschalige detailhandel is mogelijk.
Op Minne Finne kan ruimte worden gecreëerd voor parkeergelegenheid, deels ten behoeve
van te ontwikkelen voorzieningen, maar ook ter vervanging van parkeerplaatsen die opge
heven moeten worden om de voetganger meer ruimte te geven en ondernemers beter in
staat te stellen zich te presenteren. Dit betreft vooral De Doorbraak, het Halbertsmaplein
en de Parkstraat aansluitend op de Hoofdstraat.
Voor een detailhandelsstructuurvisie is de bereikbaarheid met de auto van cruciaal belang. De
Grontmij is gevraagd om een advies uit te brengen over parkeren in Grou centrum. Dit heeft ge
resulteerd in het stuk 'Verkeer en Parkeren in Grou' dat als advies bij de detailhandelsstructuurvi
sie is gevoegd. Belangrijkste conclusie van dit advies is de noodzaak tot uitbreiding van het aan
tal parkeerplaatsen. In 2010-2011 is een uitbreiding met het aantal parkeerplaatsen voorzien ach
ter de Abbemastate en de Ysbaanlocatie.
Indien ervoor gekozen zal worden om de adviezen in 'Verkeer en Parkeren in Grou' op te volgen,
vergt dit een apart besluitvormingstraject. De inspraakreacties die zijn gemaakt over het parkeren
in Grou hebben dan ook niet tot wijzigingen, cq aanvullingen van de detailhandelsstructuurvisie
geleid. Indien naar het parkeren in het centrum en aan de rand van het centrum wordt gekeken,
moet aandacht worden gegegeven aan kort parkeren in het centrum voor een snelle boodschap,
en het lang parkeren aan de rand van het centrum.
Pagina 2
3 02 det hand struct visie/ /2