van 200 woningen in de harde en de zachte plannen blijft de gemeente Boarnsterhim hier ruim schoots binnen. De gemeente heeft echter binnen de bebouwde kom, waar de maximum te bouwen aantallen dus zijn losgelaten, voldoende woningen in de planvorming zitten te weten meer dan 400. Dit zijn zowel harde als zachte plannen. Dit is zeer ruim, en de gemeente zal dan ook terughoudend om gaan met nieuwe woningbouwinitiatieven. Het is niet de bedoeling om te bouwen voor de leeg stand. De provincie wijst hier ook nadrukkelijk op in haar inspraakreactie. Nieuwbouw mag niet leiden tot leegstand op andere locaties met alle gevolgen van dien. Herstructurering is van groot belang in dit opzicht. De verwachting luidt bovendien dat met de huidige economische teruggang de bestaande plannen en projecten meer gefaseerd in de tijd zullen worden uitgevoerd. Ten opzichte van de vorige woonvisie betekent dit een belangrijke omslag in denken, kwaliteit wordt belangrijker dan kwantiteit. Dit betekent niet dat er geen nieuwe bouwinitiatieven zullen worden ingediend bij de gemeente. De structuurvisie wonen biedt tevens een toetsingskader voor het beoordelen van nieuwe initiatieven. Samengevat Met de vaststelling van de structuurvisie wonen wordt een algemeen beleidskader vast gesteld, die moet leiden tot een woningvoorraad die aansluit bij landelijk en provinciaal beleid, en de toe komstige woonbehoefte. Het doel is niet om per dorp de aantallen vast te leggen. Flexibiliteit en slagvaardigheid zijn hierbij van belang. Vandaar dat er een algemeen toetsingskader is gegeven waaraan bestaande en nieuwe woningbouwinitiatieven kunnen worden beoordeeld. Waarom een Structuurvisie Wonen? Een structuurvisie is een wettelijk document uit de nieuwe Wet ruimtelijke Ordening (Wro). Met de Wro hebben gemeenten nieuwe kansen om sturing van hun woonbeleid handen en voeten te geven. Onder meer door de woonvisie als structuurvisie te ontwikkelen. Waar voorheen een structuurvisie een algemeen toekomstbeeld schetste van een gemeente geeft de Wro de moge lijkheid om per aspect een structuurvisie vast te stellen. De gemeente Boarnsterhim is naast de structuurvisie wonen ook bezig met de detailhandelsstructuurvisie. De belangrijkste waarde van de Wro voor het woonbeleid zit in de Grondexploitatiewet, als on derdeel van de Wro. Dit deel bepaalt dat de gemeente in bestemmingsplannen locatie-eisen kan opnemen over het percentage sociale woningbouw en vrije kavels. Daarnaast biedt de wet moge lijkheden om kosten te verhalen (verevenen) bij locatieontwikkeling! In toekomstige ontwikke- lingsbesluiten kan dan kortheidshalve worden verwezen naar de structuurvisie wonen als beleids document. Inspraak De Structuurvisie Boarnsterhim en de Structuurvisie Wonen hebben van 21 oktober tot en met 2 december 2009 ter inzage gelegen. Op 16 november 2009 is er een inspraakavond geweest, waarvoor alle plaatselijk belangorganisaties in de dorpen een aparte uitnodiging hebben gehad. Van de inspraakavond is het verslag bij dit raadsvoorstel gevoegd. De mondelinge inspraakreac ties hebben niet geleid tot wijzigingen in de structuurvisie. De toelichting hierop staat in het in- spraakverslag. Verder zijn er drie schriftelijke inspraakreacties voor de structuurvisie wonen binnengekomen van de Provincie Fryslan, Elkien en de gemeente Leeuwarden die hebben geleid tot een aantal wijzi gingen. De nota reactie schriftelijke inspraakreacties is hier tevens bij gevoegd. Kanttekeningen: Niet van toepassing. Pagina 2 3 02 Structuurvisie Wonen/pzbb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 13