we alternatieve dekking aangeven. De effecten van het nog door ons te nemen besluit hierover zullen wij toelichten in de voorjaarsnota 2010. 4. Kostendekkendheid: €0,1 miljoen Dit wordt gerealiseerd vanaf 2010 op basis van het desbetreffende raadsbesluit de dato 14 de cember 2009. 5. Activa: €0,7 miljoen In het structureel meerjarenperspectief van de gemeente staan in de begroting kapitaallasten op genomen voor investeringen met een economisch nut en voor investeringen met een maatschap pelijk nut. Volgens de begrotingsvoorschriften mag een gemeente investeringen met een maat schappelijk nut echter ook éénmalig afboeken. Voor een dergelijke actie is incidenteel geld nodig, maar het levert in het financieel meerjarenperspectief structureel ruimte op (bijstelling 0,7 mil joen). De boekwaarde van deze "activa" bedraagt ongeveer 8,7 miljoen. Na overleg c.q. afstemming met het Rijk en de accountant willen wij een deel van deze taakstel ling reeds verantwoorden in de jaarrekening 2009 ten laste van het eigen vermogen waardoor de negatieve omvang ervan groter wordt. Voor nu gaat het met name om: activa waar tegenover door verkoop of sloop geen object meer staat verkeerd gehanteerde afschrijvingstermijnen gelet op levensduur investeringen die zijn geactiveerd maar in één keer afgeschreven hadden kunnen/moeten worden. Als onderdeel van de controle op de jaarrekening 2009 zal de accountant dit onderdeel reeds eind januari 2010 onder de loep nemen zodat we daarover een advies kunnen uitbrengen aan het tripartite overleg. De opschoningsoperatie van onze activa voeren we verder uit bij het opstellen van de saneringsbegroting. 6. Beleidsombuigingen: 1 miljoen De totale lastenraming in de programmabegroting 2010 bedraagt ongeveer 62 miljoen. Het overgrote deel ligt behoorlijk vast zoals op grond van wettelijke verplichtingen (via medebewind, eigendommen, gemeenschappelijke regelingen, kapitaallasten, salarislasten etcetera), en is daar door op korte termijn niet of slecht beïnvloedbaar. Een eerste inventarisatie heeft een omvangrijk pakket (on)mogelijkheden op deze taakstelling opgeleverd. Wij achten een ombuiging van 1 miljoen haalbaar. Er is echter nader onderzoek op de haalbaar heid (ook in welk jaar), de gevolgen en de risico's nodig. Daarvoor ruimen wij voldoende tijd in om tot afgewogen voorstellen te komen. De komende tijd worden per programma de beleidsom buigingen op productniveau beschreven en van onderbouwing voorzien. Verder vereisen het maken van beleidskeuzes op raadsniveau alsmede het participatieproces ten behoeve van belanghebbenden een zorgvuldige voorbereiding en een duidelijk traject van inspraak en besluitvorming. 7. Verhoging OZB: 0,2 miljoen Dit wordt gerealiseerd vanaf 2010 op basis van het desbetreffende raadsbesluit de dato 14 de cember 2009. Verdere aanpak: Het saneringsplan wordt opgesteld om een integraal overzicht van de saneringen te verkrijgen. Dat plan geeft aan op welke wijze de gemeente invulling geeft aan de maximale inspanning om te komen tot een sluitende begroting in 2015. Met andere woorden: hoe en waar saneert de ge meente binnen de bestaande begroting? Het saneringsplan is in principe taakstellend voor het to taalbedrag. Dat betekent dat tussen en binnen de voorstellen geschoven kan worden doch het uiteindelijke resultaat dezelfde uitkomst zal moeten hebben. Het saneringsplan word zodanig verwerkt in de voorjaarsnota 2010 dat per programma de ombuigingen/saneringen taakstellend Pagina 3 3 04 RVsaneringsplanVersiel 30110/odgk/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 20