In het uitvoeringsprogramma CJG 2010 staat naast enige algemene informatie rondom de vor ming van het CJG, o.a. de huidige stand van zaken in Boarnsterhim, de gewenste situatie en ontwikkelingen beschreven. Ook dit uitvoeringsprogramma wordt aan u ter informatie toegezon den. Tijdens de jeugdbijeenkomst op 19 januari 2010 zal de coördinator CJG (Jiske Sloot) een toelichting op het programma aan de gemeenteraad geven. Enkele belangrijke aandachtspunten uit de uitvoeringsnotitie zijn de volgende: Bestaande structuren verstevigen In het kader van het CJG worden in principe geen nieuwe voorzieningen dan wel zorgstructuren opgezet. Uitgangspunt is dat voortgebouwd wordt op bestaande voorzieningen en structuren. Deze worden daar waar nodig uitgebouwd en verbeterd. Front- en Backoffice Het CJG bestaat uit een front- en een backoffice. De front-office is in feite alles wat direct toe gankelijk is voor alle ouders, kinderen en jongeren. Alle vindplaatsen vormen samen het fysieke inlooppunt van het CJG. Voor de frontoffice geldt dat deze voor iedereen herkenbaar en laag drempelig is. Ouders, kinderen en jongeren moeten hun vragen kunnen stellen op die plaatsen waar ze al regelmatig komen (bijv. consultatiebureau, basisscholen, scholen voortgezet onder wijs, peuterspeelzalen en kinderopvang). De backoffice moet gaan zorgen voor afstemming tus sen de bestaande zorgstructuren, toeleiding naar instanties, zorgcoördinatie en een link met Bu reau Jeugdzorg. Aandachtspunt hierbij is dat de gemeente verantwoordelijk is voor de zorgcoör dinatie (door aanstelling van een zorgcoördinator). Over de wijze waarop dit vorm gegeven zal in 2010 een voorstel aan het college worden voorgelegd. Verwijsindex Een instrument dat ingezet wordt voor de ketensamenwerking is de Verwijsindex. De invoering hiervan is voor alle gemeenten een wettelijke verplichting waar de nodige kosten mee samenhan gen. Ten aanzien van de invoering van de Verwijsindex in Boarnsterhim zal in de T helft van 2010 een separaat voorstel, inclusief planning en kosten, worden voorgelegd aan het college. RAAK Bij de aanpak van kindermishandeling is bewust gekozen voor een landelijk dekkend netwerk van regionale ketens. 35 Centrumgemeenten coördineren de regionale aanpak van kindermishande ling. In het kader van de Regionale Aanpak Kindermishandeling in Fryslân (RAAK Fryslân|)is er een basistraining preventie en aanpak kindermishandeling ontwikkeld. Dit is een training van 3 dagdelen waarin professionals uit peuterspeelzaalwerk, kinderopvang en basisonderwijs geleerd wordt (vermoedens van) kindermishandeling of een zorglijke opvoedingssituatie te signaleren en hoe te handelen. Hoewel het hier geen wettelijke verplichting betreft, wordt hier door alle Friese gemeenten bij aangesloten. Dit omdat de RAAK-training is opgenomen in het provinciaal conve nant CJG welke ook door de gemeente Boarnsterhim ondertekend is. Ten aanzien van de RAAK- training wordt ook in de 1e helft van 2010 een voorstel aan het college voorgelegd. Afstemming en samenwerking Zorgteams De samenwerking en afstemming tussen de verschillende zorgteams loopt op dit moment niet op timaal. Signalen worden maar in beperkte mate met elkaar gedeeld en er vindt onvoldoende af stemming plaats waardoor het gebeurd dat zorgteams langs elkaar heen werken. Signalen van de leerplichtambtenaar en jeugdcoördinator (politie) over vroegtijdig schoolverlaten, schoolverzuim en overlast van jongeren die buiten de gemeente naar school gaan, worden nergens besproken. Oorzaken hiervan (kunnen) zijn het ontbreken van interne afstemming, goede samenwerkingaf- spraken of aparte signalerings- /buurtnetwerken waar signalen van verschillende vindplaatsen bij een worden gebracht en met elkaar worden gedeeld. Naar verwachting is de invoering van de Verwijsindex een belangrijk instrument in het verbeteren van de afstemming. Na invoering van de Verwijsindex zal dan ook gekeken worden of het nood zakelijk is om op dit punt extra acties te ondernemen. Pagina 2 2 02 advies Centrum Jeugd en Gezin/bpsh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 9